بهترین وکیل توهین در مشهد

.

وکیل توهین در مشهد

توهین از لحاظ لغت از ریشه وهن گرفته شده و به معنی سست کردن،ضعیف کردن خواروخفیف کردن می باشد. در اصطلاح این واژه به هر رفتاری (اعم از فعل،گفتار،اشاره یا نوشتار) دلالت دارد که بتواند به نحوی موجب وهن حیثیت کسی در نظر افراد متعارف و معمولی جامعه شود.

انواع و اقسام توهین

توهینی از اقسامی برخوردار می باشد که توهین ساده و توهین مشدد  از اقسام  مهم آن می باشد  توهین ساده را اینکه تعریف نموده اند که توهین و اهانتی است که،علی رغم دارا بودن وصف مجرمانه،از هیچ کیفیت مشدده ای برخوردار نیست.لیکن گاه مجازات جرم توهین  به دلیل وجود کیفیات مشدده تشدید می شود همانند توهین به مقامات دولتی از قبیل توهین به قاضی ، توهین کارمندان دولتی که  مجازات آن در ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی تعیین گردیده است.ان شالله در مقالات آینده در خصوص آن بحث می گردد.

وکیل توهین در مشهد

عناصر و ارکان جرم توهین

عنصر قانونی جرم توهین که در ماده ۶۰۸«قانون تعزیرات»مصوب سال ۱۳۷۵پیش بینی شده است چنین مقرر می دارد «توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک،چنانچه موجب حد قذف نباشد،به مجازات شلاق تا۷۴ضربه و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.» که در ادامه به سایر شرایط و ارکان جرم توهین پرداخته می شود.

وکیل جرم توهین در مشهد 

رفتار فیزیکی در جرم توهین

رفتار فیزیکی ارتکاب یافته در جرم توهین  می تواند به شکل گفتار،کردار،نوشتار و حتی اشارات مختلف دست و چشم و نظایر ان ها و به هر وسیله ای از جمله با ارسال ایمیل یا پیامک ارتکاب یابد. بدین ترتیب هرچند که «فحاشی و استعمال الفاظ رکیک»نمونه بارز توهین است لیکن،همان طور که ماده۶۰۸هم به استفاده از واژه « از قبیل»نشان می دهد تنها یکی از مصادیق متعدد ان محسوب می شود.بدین ترتیب اعمالی مثل  آب دهان به روی دیگری انداختن،هل دادن تحقیر امیز دیگری با توجه به اینکه عرفا باعث تخفیف وتحقیر شخص است می تواند توهین کیفری محسوب شود.همین طور برخی از اشارات انگشتان دست در فرهنگ ما یا کشورهای دیگر اهانت امیز تلقی می شوند.

وکیل توهین در مشهد

وهن آور بودن رفتار در جرم توهین:

برای محکوم شدن مرتکب به جرم توهین رفتار وی باید موهن باشد. تشخیص موهن بودن رفتار با عرف است.نظر عرف در این مورد با توجه به عامل زمان و مکان طبقه اجتماعی و شخصیت مخاطب و نیز موقعیت خاصی که رفتار مورد نظر در ان ارتکاب یافته است مشخص می شود.

وجود مخاطب معین:

توهین به خود جرم نیست مگر انکه الفاظ به کار رفته در واقع توهین به دیگری باشد. از طرف دیگر توهین به یک گروه کلی بدون تعیین مصادیق نیز جرم محسوب نمی شود.بدیهی است انچه در مورد لزوم معین بودن مخاطب توهین گفتیم به معنی ان نیست که مخاطب توهین لزوما باید فرد واحدی باشد بلکه اگر تعداد افراد گروه کم و قابل تشخیص باشند به گونه ای بتوان توهین را متوجه تک تک انها دانست توهین کیفری محقق می شود.

نکته دیگری که باید به ان توجه کرد این است که معین شدن مخاطب توهین می تواند به جای ذکر نام به طرق دیگری مثل اشاره کردن به وی بیان ویژگی های ظاهری او و یا ذکر محل سکونت فرد انجام شود،مثل اینکه یکی از ساکنان مجتمع مسکونی،با ذکر شماره یکی از اپارتمانهای مجتمع به مالک ان اپارتمان توهین کند.

وکیل توهین در مشهد

شخص حقیقی بودن مخاطب:

با توجه به استفاده مقنن از واژه «افراد»در ماده۶۰۸،توهین به اشخاص حقوقی مشمول ماده نمی شود.بنابراین نمی توان کسی را به ارتکاب توهین علیه دولت یا یک اداره دولتی، یک شرکت خصوصی،شهرداری؛نیروهای مسلح،قوه قضاییه،سازمان نظام وظیفه  و نظایر انها محکوم کرد. از طرف دیگرمخاطب جرم،مرتکب جرم توهین نیز باید شخص حقیقی باشد زیرا ارتکاب جرم از سوی اشخاص حقوقی پدید ای استثنایی است و جز با شرایط مصرح در  ماده۱۴۳«قانون مجازات اسلامی»قابل تحقق نیست.

وکیل توهین در مشهد

زنده بودن مخاطب:

به نظر می رسد که واژه «افراد» در ماده ۶۰۸ به انسان های زنده اشاره دارد و در نتبجه،توهین به مردگان تنها در صورتی می تواند مشمول ماده قرار گیرد که عرفا توهین به بازماندگان تلقی شود،و در واقع انان بزه دیده محسوب می شوند.

نتیجه حاصله در جرم توهین

جرم توهین مقید به نتیجه نبوده  و به عبارت دیگریک جرم مطلق محسوب می شود.بنابراین حتی اگر مخاطب به دلیل شخصیت و روحیه والایی که ان برخوردار است و یا بالعکس شخصیت ذلت پذیر و دائما تحقیر شده اش عملا از توهین دیگری متاثر نشود باز جرم توهین به صرف موهن بودن رفتار مرتکب از نظر عرف ارتکاب یافته است.

وکیل توهین در مشهد

عنصر معنوی در جرم توهین

تحقق عنصر عمد در جرم توهین منوط به ان است که مرتکب «عمد در ارتکاب رفتار موهن نسبت به دیگری»داشته باشد.این امر مستلزم ان است که مرتکب اولا در ارتکاب فعل خود عامد باشد نه اینکه در حالت خواب، بیهوشی،هیپنوتیزم،مستی و نظایر انها و در هر حال بدون اراده و اختیار مرتکب رفتاری موهن شودو ثانیا،از موهن بودن رفتار خود اگاه باشد ن اینکه به دلایلی مثل تفاوت فرهنگی یا زبانی نسبت به این امر جاهل باشد.لیکن وجود سوء نیت خاص در مرتکب ضروری نیست. به عبارت دیگر این که مرتکب از رفتار مورد نظر قصد تخفیف و تحقیر یا اذیت و متالم کردن مخاطب را داشته باشد از اهمیت برخوردار نمی باشد.انگیزه سوء یا شرافتمندانه مرتکب نیز در مسئولیت کیفری وی موثر نیست.بنابراین کسی که به انگیزه بالا بردن روحیه ورزشکار خودی به ورزشکار گروه مقابل توهین می نماید یا به انگیزه شکستن حس عجب و غرور یک فرد متکبر وی را در مقابل دیگران مورد اهانت های تحقیر امیز قرار می دهد یا به انگیزه خندانیدن یک فرد افسرده به دیگری اهانت می کند مرتکب جرم توهین کیفری می شود.

وکیل توهین در مشهد

توهین از جرایم خصوصی و قابل گذشت

این جرم در ماده۱۰۴«قانون مجازات اسلامی»مصوب سال ۱۳۹۲، به عنوان یک جرم قابل گذشت شناخته شده است،که طبق تبصره ۱ماده ۱۰۰«قانون مجازات اسلامی»،«شروع و ادامه تعقیب و رسیدگی و اجرای مجازات،منوط به شکایت شاکی و عدم گذشت وی است.»

مجازات جرم توهین

ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی چنین عنوان می نمائید ” چنانچه موجب حد قذف نباشد،به مجازات شلاق تا۷۴ضربه و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بودمواد ۲۴۵ تا ۲۶۱ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲  به تعریف جرم قذف ، شرایط و نحوی تحقق و…. پرداخت است.

منبع تخلیص مقاله و مطلب کتاب جرایم علیه اشخاص دکتر میرمحمد صادقی می باشد

برای اطلاع از سایر شرایط و همچنین  مشاوره  و وکالت در جرم توهین با وکیل توهین در مشهد در تماس باشید



وکیل توهین در مشهد

یکی از جرایمی که علیه حیثیت و تمامیت معنوی اشخاص صورت می گیرد توهین می باشد جرم توهین که متاسفانه به دلیل ضعیف شدن بنیان های اخلاقی و پایین بودن آستانه تحمل مردم وقوع آن در کشورمان رو به افزایش می باشد این عمل نه تنها از لحاظ حقوقی،بلکه از نظر اخلاقی و مذهبی نیز مذموم و ناپسند می باشد.این رفتار ضد اجتماعی که در ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است با بهره گیری از کتب اساتید حقوق و رویه عملی و جاری به صورت تفصیلی در ادامه مطلب شرح می گردد.