وکیل وقف در مشهد

 

قف یک قرارداد است، یعنی علاوه بر بحث شرعی آن که امری خداپسندانه است، در دسته‌ی قراردادها نیز قرار می‌گیرد، یعنی صرف نیت برای وقف کافی نیست و واقف (شخصی که مالش را وقف می‌کند) باید نیتش را انشاء (در عالم حقوقی، قراردادها باید انشاء و ابراز شوند به این معنی که باید انجام شوند) نیز بکند.

انواع وقف

براساس تعداد موقوف علیهم (اشخاصی که وقف برای آن‌ها انجام می‌شود)  و جهت وقف، وقف به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • وقف عام: وقف بر تعداد افراد یا جهاتی که غیرمحصور و عام هستند مثلا وقف بر مساجد یا وقف بر فقراء.
  • وقف خاص: زمانی که تعداد موقوف علیهم یا جهات وقف محصور و معین باشند مثلا وقف بر کشاورزان مزرعه گندم در روستای خیرآباد یا وقف بر برادرزاده‌های آقای الف.

وکیل اوقاف 

گفتیم که وقف به عنوان یک قرارداد باید نکاتی را داشته باشد تا معتبر و صحیح واقع شود. قوی ترین وکیل اوقاف در سامانه وکیل نوین برخی از نکاتی را که باید رعایت شود تا وقف صحیح و معتبر باشد، در زیر پیشنهاد می‌دهد:

  • وقف چون قرارداد است، باید قواعد عمومی قراردادها که در ماده ۱۹۰ قانون مدنی آمده، در آن رعایت شود.
  • موقوفه باید مال طِلق باشد یعنی آزاد باشد مثلا واقف نمی‌تواند مال مرهونه را وقف کند یا مکان‌های عمومی و دولتی را وقف کند. همچنین، واقف باید خودش مالک باشد و وقف مال دیگران، باطل است.
  • وقف بر نفس باطل است یعنی واقف نمی‌تواند موقوفه برای خودش وقف کند مگر اینکه وقف عام باشد و واقف هم جزء عام محسوب شود. مثلا واقف آزمایشگاه شخصی را به نفع دانشمندان شیمی وقف می‌کند و چون وقف عام است و خودش هم دانشمند شیمی است، جزء موقوف علیهم قرار می‌گیرد.
  • ورشکسته شخصا و بدون اذن مدیرتصفیه یا طلبکاران، حق وقف اموال خود را ندارد.
  • وقف بر جهت نامشروع باطل است مثلا اگر واقف خانه‌ای را وقف کند که در آن قمار یا مشروبات الکلی تولید شود، این وقف باطل است چون برای هدف نامشروعی می‌باشد و هر امر نامشروعی، غیرقانونی نیز هست.

وکیل دعوای ابطال وقف‌ 

اگر وقفی به صورت صحیح واقع شود، باید تمامی شرایط قانونی قراردادها و شرایط اختصاصی وقف را داشته باشد و وقف‌نامه تنظیم و در اختیار متولی وقف قرار بگیرد.

ابطال وقف مربوط به زمانی است که مقررات وقف رعایت نشده باشد مثلا متولی وقف، وقف‌نامه نداشته باشد اما متصرف موقوفه باشد. یا مالی وقف شده اما عده‌ای ادعای مالکیت آن را می‌کنند. یعنی تمام مواردی که در بالا برای صحت و اعتبار وقف مطرح شد، اگر مورد اختلاف قرار بگیرند، دعوای ابطال وقف را تشکیل می‌دهند.

وکیل دعوای ابطال وقف  با تسلط بر قوانین و نکات وقف می‌تواند در تمامی مراحل کنار شما باشد  و در کمترین زمان پرونده شما را پیش ببرد.

دادگاه صالح 

ابطال وقف از جمله دعاوی حقوقی است و چون مربوط به اموال غیرمنقول می‌باشد، دادگاه محل وقوع مال غیرمنقول صلاحیت رسیدگی به آن را دارد. همچنین، دعوی ابطال وقف یک دعوی غیرمالی است و قابل تجدیدنظر و فرجام‌خواهی می‌باشد.

نحوه رسیدگی به دعوای ابطال وقف 

دعوای ابطال وقف را می‌توان علیه متولی وقف یا سازمان اوقاف و امور خیریه مطرح نمود. شخصی که مدعی باطل بودن وقف است، باید دادخواست بطلان وقف‌ یا وقف‌نامه‌ی خود را به دادگاه محل وقوع مال تقدیم کند. مدعی باید مدارک و اسناد لازم را ارائه بدهد و دادگاه به بررسی آن‌ها می‌پردازد. دادگاه نیز با تعیین وقت رسیدگی، یک نسخه از دادخواست را برای متولی وقف یا سازمان اوقاف و امور خیریه ارسال می‌کند تا به آن پاسخ دهد یا برای جلسه دادگاه خود را آماده کند. در جلسه‌ای که برگزار می‌شود، دادگاه اظهارات متولی وقف یا سازمان اوقاف و امور خیریه و همچنین، شهود را می‌شنود. در نتیجه، قاضی رای صادر می‌کند.

دلایل اثبات

برای اثبات باطل یا صحیح بودن وقف، اصل وقف‌نامه باید به دادگاه تحویل داده شود. همچنین، اگر وقف‌نامه به هر دلیل وجود نداشت، می‌توان استعلام گرفت. اگر شهود و مطلعینی باشند، می‌توان آن‌ها را به دادگاه احضار کرد. تحقیقات محلی، کارشناسی و معاینه محلی از دیگر مدارکی است که می‌توان از آن‌ها استفاده نمود. اتیان سوگند نیز از دیگر دلایلی است که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. هر سند و مدرک دیگری نیز می‌تواند به عنوان اماره(نشانه) مورد استفاده قرار بگیرد.

چرا به وکیل اوقاف  نیاز داریم؟

وقف یک قرارداد است و تنظیم قرارداد نکات مخصوص به خود را دارد به طوری که اگر نکات آن رعایت نشود، اعتبار و صحت قرارداد زیر سوال می‌رود و حتی ممکن است باطل هم اعلام شود. بنابراین، وکیل با آگاهی از قواعد عمومی قراردادها و مقررات خاص وقف می‌تواند هم در مرحله تنظیم قرارداد وقف دقت به خرج دهد و هم زمانی که ذی‌نفع به مشکل برخورد، از طریق نکات قرارداد اقدام قانونی انجام بدهد.