طلاق توافقی در دوران عقد

طلاق توافقی در دوران عقد

زمانی که طلاق توافقی در دوران عقد مطرح می گردد لزوما بدین معنی است که مقاربت ونزدیکی بین زن و شوهر شکل نگرفته است . در هنگام طلاق توافقی در دادگاه باید این موضوع مطرح گردد چرا که تاثیر به سزای در رأی قاضی و پرونده خواهد شد.

در رابطه با طلاق توافقی در دوران عقد می توان عنوان نمود که چون طلاق در دوران عقد می باشد به علت عدم نزدیکی در این زمان تنها نیمی از مهریه ی تعیین شده به هنگام ثبت عقد ، به زوجه تعلق خواهد گرفت که در طلاق توافقی بسته به توافقی که میان زوجین صورت می گیرد می تواند بخشیده و یا دریافت گردد . آنچه که می بایستی در طلاق توافقی در دوران عقد که نزدیکی بین زن و شوهر اتفاق نیافتاده است و زوجه تمایل دارد مهریه خود را بذل نماید، رعایت شود این است که وقتی به قاضی یا قسمت مشاوره دادگاه برای طلاق توافقی مراجعه می شود اظهار شود که “زوجه کل مهریه استحقاقی را در قبال طلاق بذل می نماید” نه کل مهریه ما فی القباله یعنی آنچه در سند نکاحیه نوشته شده است زیرا توضیح داده شد که در هنگام طلاق فقط نصف مهریه، حق زوجه باکره می باشد.

طلاق توافقی در دوران عقد به مانند طلاق پس از ازدواج زوجین به توافقات انجام شده میان زوجین بستگی دارد که تنها در مورد ، زوجه می تواند آن را بذل نماید و یا اینکه دریافت نماید .

طلاق توافقی در دوران عقد همچون طلاق توافقی به صورت معمول است و در  صورتی که توافقی بین طرفین انجام نگیرید دادگاه خود اقدام به صدور رأی برای آن ها خواهد کرد.

مراحل طلاق توافقی در دوران عقد

برای طلاق توافقی در دوران عقد ابتدا با ثبت در خواست طلاق توافقی در دفترخانه، باید در دادگاه عدم مقاربت زوجین عنوان شود. دادگاه زن و شوهر را مکلف به اثبات این موضوع می کند، زوجین برای اثبات، باید به پزشکی قانونی مراجعه کنند تا تحت معاینه قرار گرفته و نظر پزشکی قانونی را به اطلاع دادگاه برسانند.

در دادگاه های تهران قضات زوجین را برای اثبات موضوع به پزشکی قانونی ارجاع می دهند اما در برخی از شهرستان ها این امر وجود ندارد و تنها اقرار زوجین کافی است. اثبات بکارت در طلاق توافقی در دوران عقد مزیت هایی نیز دارد که از جمله آن حق پاک کردن اسم همسر و طلاق از شناسنامه و گرفتن شناسنامه جدید می توان نام برد.

در مراحل طلاق اگر درخواست کننده طلاق زن باشد. تنها در صورتی طلاق امکان پذیر است که یکی از شروط دوازده گانه ضمن عقد را به دادگاه ارائه کند. در غیر این صورت دادگاه رأی به جدایی نمی دهد و شرایط بسیار سخت خواهد بود که در این مواقع بهتر است حتما با یک وکیل طلاق توافقی مشورت کنید. لازم به یاد آوری است که  در  طلاق توافقی در دوران عقد مرد حق رجوع به زوجه را ندارد چرا که طلاق از نوع طلاق بائن است.

پس از صدور رأی دادگاه مبنی بر عدم امکان سازش در صورتیکه زوجه باکره باشد اولاً پس از ثبت طلاق در دفترخانه زن حق مطالبه مهریه بخشیده شده را ندارد و ثانیاً طرفین بعد از ثبت طلاق با مراجعه به یکی از ادارات ثبت احوال می توانند تقاضای شناسنامه جدید که نام همسر سابق در آن درج نشده باشد را نمایند.

مهریه در طلاق توافقی در دوران عقد

همانطور که گفته شد در طلاق توافقی در دوران عقد یکی از مسائلی که حائز اهمیت است و زوجین باید در مورد آن به توافق رسیده باشد مهریه و نحوه مطالبه آن است. بدلیل عدم رابطه زناشویی و باکره بودن زوجه در هنگام ثبت هرگونه طلاق از جمله طلاق توافقی در دوران عقد، مهریه نصف آن چیزی است که در سند نکاحیه قید شده است که به زوجه تعلق می گیرد. این بدان معنی است که از لحاظ قانونی و شرعی در صورتی که زن باکره باشد مستحق نصف مهریه خواهد بود. اگر زن در حالیکه باکره است قبل از طلاق تمام مهریه خود را دریافت کرده باشد، در زمان طلاق باید نصف آن را به شوهر بازگرداند.

اگر این ازدواج، ازدواج دوم زن باشد و او از ابتدا باکره نبوده باشد در این صورت اگر بین زوجین نزدیکی انجام شده باشد، مرد باید مهریه زن را کامل بپردازد. معمولا در این مورد بین زوجین اختلاف ایجاد می شود ولی طبق شرع اسلام اگر زن قسم بخورد که رابطه زناشویی داشته اند حکم به نفع زن صادر می شود. ولی زوجین می توانند بر پرداخت و دریافت کل مهریه نیز به توافق برسند یا اینکه حتی زن می تواند در طلاق توافقی همان نصف مهریه خود را نیز ببخشد و دادگاه نیز طبق توافق طرفین رأی خود را صادر خواهد کرد.

مدارک لازم برای طلاق توافقی در دوران عقد

زوجین می بایست مدارک زیر را برای انجام مراحل طلاق توافقی در دوران عقد آماده کرده و به پیوست دادخواست طلاق توافقی توسط خود فرد یا وکیل طلاق توافقی   ارائه نمایند.

  • اصل عقدنامه یا رونوشت آن
  • اصل شناسنامه زوجین
  • کپی کارت ملی زوجین
  • گواهی بکارت از پزشکی قانونی (برای طلاق توافقی در دوران عقد)
  • وکالت نامه محضری طلاق (درصورتیکه حق طلاق با زن باشد)
  • توافق نامه مبنی بر توافقات زوجین بر سر مهریه، حضانت و ….
  • نظر واحد مشاوره خانواده دادگاه

اگر دارای وکیل طلاق توافقی باشید نیاز به حضور در هیچ یک مراحل طلاق را ندارید و نیاز به دیدار دوباره شما با همسر سابقان نیست. تمامی کارها از جمله پاک کردن اسم همسر از شناسنامه توسط وکیل  طلاق توافقی صورت می پذیرد. و تا اخرین لحظه از حقوق شما حمایت خواهد کرد