مجازات مزاحمت برای بانوان در قانون و نحوه شکایت در مشهد

به وجود آوردن مزاحمت برای بانوان جزو مصادیق بر علیه آزادی روح و روان اشخاص و امنیت افراد به حساب می آید.  هدف اصلی قانون

گذاری در رابطه با مزاحمت بانوان  برقرار کردن حفظ نظم در جامعه، رعایت کرامت و ایجاد امنیت برای آنها است. به همین خاطر جرم انگاری برای ایجاد کردن مزاحمت بانوان به منظور پیشگیری کردن از تجاوز به حقوق فردی و اجتماعی است.  آزادی روح و همین طور روان مانند آزادی جسم جزو پر اهمیت ترین آزادی‌های فردی به حساب می آید و ایجاد مزاحمت برای بانوان مجازات بسیار سنگینی را دربردارد.

مصادیق  مزاحمت بانوان

 

استفاده کردن از گفتار و برخوردهای به دور از شخصیت و یا به اصطلاح متلک گفتن و به کارگیری ناسزا جزو اعمالی می باشد که موجب ایجاد تهدید برای امنیت بانوان می شود  مانند  بستن راه عبور بانوان و برخی اوقات لمس کردن نامشروع،  تعقیب کردن بانوان و یا به کارگیری آزار کلامی،  ایجاد اختلال در آرامش،  لطمه زدن به منزلت بانوان جزو مصادیق  مزاحمت برای بانوان محسوب می‌شود.

 مجازات مزاحمت برای بانوان

بر اساس ماده ۶۱۹ قانون برای افرادی که در مکان های عمومی برای بانوان مزاحمت ایجاد کنند و یا  کلمات توهین آمیز و حرکاتی بر خلاف شئونات استفاده کنند به حبس ۲ تا ۶ ماه و ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهند شد. در کل ایجاد مزاحمت برای بانوان جزو جرایم عمومی و غیر قابل گذشت محسوب می شود به این معنا است که حتی با گذشت شاکی هم حکم اجرا می شود.

قرار دادن این ماده نشانگر اهمیت و توجه قانون به محفوظ ماندن حقوق فردی و اجتماعی افراد است.  اشخاصی که مورد مزاحمت واقع شده‌اند می‌توانند با رجوع کردن به دستگاه‌های قضایی و اثبات کردن آن شکواییه را در رابطه با مزاحمت تنظیم کنند که با متخلفان برخورد شدیدی خواهد شد.  البته باید به این نکته توجه داشت که مکان  مزاحمت برای بانوان دارای اهمیت می باشد و زمانی که مورد قبول واقع می شود که این گونه مزاحمت ها در مکان های عمومی و یا معابر اتفاق بیفتد پس اگر اینگونه مزاحمت ها در مکان های عمومی اتفاق نیفتد مورد قبول واقع نخواهد شد.

 

از طرفی دیگر قانونگذار برای حمایت کردن از بانوان که برخی اوقات به خاطر ترس از آبرو شکایتی نمی کنند ماده‌ای را قرار داده است که بر اساس ماده ۴۱ قانون هویت و محل سکونت بانوان برای دادگستری آشکار نشود که در صورت عدم رعایت به ۳ ماه تا یک سال از خدمات دولت محکوم خواهند شد. بر اساس این ماده بانوان آسیب دیده حمایت می شوند تا از طرف متهمین یا آشنایان مورد آزار و اذیت واقع نشوند.

همچنین قانونگذار برای حمایت کردن از شاهدان هم قانونی را ایجاد کرده است بر طبق ماده ۲۱۴ قانون زمانی که خطر جانی یا ضرر مالی برای شاهد موجود باشد بازپرس برای حمایت کردن از آنها تدابیر زیر را ایجاد کرده است:

– عدم روبرو شدن به شکل حضوری میان شاهد و متهم

– عدم بیان کردن اطلاعات شخصی مانند نام خانوادگی و محل سکونت

– پذیرفتن اظهارات شاهد از راه دور

 مجازات مزاحمت برای بانوان

 

افراد می توانند هنگام مشاهده کردن مزاحم در مکان های عمومی  با پلیس تماس بگیرند و بعد از آن ماموران پلیس به آن مکان حاضر می شوند و طبق مشاهدات خود می توانند  صورت جلسه کند،  این صورت جلسه در دادگاه اعتبار دارد و برای دفاع کافی است. بر اساس قانون هیچ فردی حق ندارد برای فرد دیگری مزاحمت ایجاد کند.

همچنین بانوان می‌توانند در هنگام روبرو شدن با مزاحمت فریاد بزنند و از اطرافیان درخواست کمک کنند  ولی در اکثر اوقات بانوان نسبت به شکایت بی توجه هستند، دلیل آن هم عدم آگاهی بانوان نسبت به حقوق خود است.

اگر مزاحمت افراد توسط وسیله نقلیه اتفاق بیفتد بانوان می‌توانند شماره پلاک خودروی آنها را یادداشت کنند و تحویل پلیس دهند.

همچنین اگر رهگذران در جریان مزاحمت شما واقع شدند سعی کنید که از آنها شهادت کتبی دریافت کنید به دلیل این که بدون وجود شاهد نمی‌توان جرم اینگونه افراد را اثبات کرد.

 

 

 

متاسفانه در حال حاضر یکی از معضلاتی که بانوان با آن روبرو می شوند ایجاد مزاحمت از طرف مزاحمین است. قانون  زمینه‌های پیگیری برای بانوان را ایجاد کرده است که آنها می‌توانند با رجوع کردن به دستگاه قضایی شکواییه و دادخواستی را با عنوان مزاحمت برای بانوان تنظیم کنند.

بانوان به این نکته توجه داشته باشند که هنگام روبرو شدن با این گونه جرایم به هیچ عنوان به راحتی از آن عبور نکنند  و با ایجاد شکایت می توانند به راحتی با این گونه جرایم مقابله کنند.  به دلیل اینکه  مجازات سخت این گونه افراد می تواند تاثیر بسزایی برای کاهش این جرم داشته باشد

نحوه کاهش دادن جرم مزاحمت برای بانوان

تنها راه حلی که برای کاهش دادن مجازات برای بانوان مناسب می باشد فرهنگ ‌سازی به حساب می آید و باید افراد جامعه  این درک را داشته باشند که بانوان جزو نوامیس جامعه محسوب می‌شوند و از نظر جسمانی و فیزیکی حساسیت های به خصوصی دارند‌.  همینطور نیروهای نظامی هم می‌توانند با اینگونه افراد جدی‌تر برخورد کنند و مجازات این جرم را افزایش بدهد.  به دلیل اینکه جرایم نقدی محکومیت کمی محسوب می شود و باعث می شود بانوان آسیب دیده از شکایت کردن صرف نظر کنند. اگر نیروهای انتظامی این قانون را با جدیت اجرا کنند مانع به وجود آمدن مزاحمت ها برای بانوان می شود.  همچنین باید این موضوع در بین افراد جامعه نهادینه شود که آزار و اذیت و ایجاد مزاحمت برای بانوان یک مسئله معمولی نیست و جرم محسوب می شود و  فردی که مرتکب آن می شود مجازات سنگینی در پیش رو دارد.