وکیل شکایت از شریک کاری در مشهد

اختلاف با شریک کاری

اختلافاتی که بین شما و شریک کاریتان ممکن است رخ دهد و منجر به شکایت از شریک کاری شود می تواند موضوعات مختلفی باشد که متدوال ترین و مهم ترین اختلافات در موارد زیر رخ می دهد

شکایت از شریک کاری

شکایت از شریک کاری در پی بروز اختلافات و کشمکش های مالی و حقوقی در کسب و کار شرکا به عنوان راهی محکم و با تکیه بر قدرت عمومی دادگستری و تشخیص قاضی بی طرف شناخته می شود و زمانی که شرکا نتواننند راهی جهت حل و فصل اختلافات خود بیابند، لاجرم آخرین راه شکایت از شریک کاری در دادگستری می باشد. بنابراین اینکه افراد ، موقع شروع شراکتشان مشخص می کنند که سهم هر کدامشان در شراکت چقدر است و هر کس بداند که چقدر می خواهد برای این کار مشترک زحمت بکشد، به حقوق و منافعشان از همان ابتدای کار ، پی می برند و مشخص می شود که هر فردی چقدر باید انرژی و سرمایه برای پیشبرد کار، صرف کند. انجام این ها موجب مشخص شدن چارچوب قانونی شراکت و مدیریت آن می شود. این چارچوب قانونی ، همان شراکت نامه اولیه است که میان شریک ها ، بسته می شود و با وجود آن جلوی زیاده خواهی تک تک افراد گرفته می شود . در این نوشته بر اهمیت دقت در انتخاب شریک و معرفی انواع اختلافات موجود بین شرکای کاری و روش شکایت از شریک کاری پرداخته می شود.

اختلاف قراردادی

گاهی اوقات مشکل شرکا از جنس توافقات و قرارداد های فی مابین آنها می باشد بدین گونه که یا قرارداد را بصورت کتبی نمی نویسند و در مقام استناد و اثبات به قرارداد در صورت بدقولی طرف مقابل با مشکل مواجه می شوند، یا قراردادی بینشان تنظیم شده است اما طرف دیگر نقض تعهد کرده و قرارداد را رعایت نکرده است که در این صورت با توجه به جنس قرارداد و موضوع شراکت می توانید جهت الزام شریک کاری به ایفای تعهداتش الزام وی را از دادگاه تقاضا کرده یا با استفاده از خیارات قانونی و قراردادی که در قرارداد دارید اقدام به فسخ معامله یا مطالبه خسارت و شکایت از شریک کاری در دادگاه عمومی حقوقی کنید و در صورتیکه مبلغ اختلاف شما کمتر از بیست میلیون تومان است باید به شورای حل اختلاف با داشتن مدارک و ادله مراجعه و طرح دعوای مربوطه را انجام دهید که برای تشخیص آن پیشنهاد می شود حتما با وکیل خود مشورت کنید.

قراردادی که در ابتدای کار بین شرکا نوشته می شود ، باید شامل نکات زیر باشد :

  • میزان اختیار عزل و نصب افراد برای هر یک از شرکا
  • حق رای دادن هر کدام از شرکا
  • مقدار پولی که هر یک از شرکا برای سرمایه گذاری در این کار ، باید با خود بیاورند .
  • نحوه تقسیم سود بین شرکا
  • نحوه حل اختلافاتی که ممکن است بین شرکا ایجاد شود .

حق شفعه

قانونگذار در ماده ٨٠٨ قانون مدنی می‌گوید: هر گاه مال غیرمنقول قابل تقسیمی بین دو نفر مشترک باشد و یکی از دو شریک، حصه (سهم) خود را به قصد بیع (فروش) به شخص ثالثی منتقل کند، شریک دیگر حق دارد قیمتی را که مشتری داده است، به او بدهد و حصه مبیعه (سهم فروخته‌شده) را تملک کند که این حق را حق شفعه و صاحب آن را شفیع می‌گویند. اخذ به شفعه یکی از اسباب تملک است که ماده ۱۴۰ قانون مدنی، این موضوع را مورد توجه قرار داده است

کلاهبرداری

هر کس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکت‌ها یا تجارتخانه‌ها یا کارخانه‌ها یا موسسات موهوم یا به داشتن اموال و اختیارات واهی ‌فریب دهد یا به امور غیرواقع امیدوار کند یا از حوادث و پیشامدهای غیرواقع بترساند یا اسم یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل ‌مذکور یا وسایل تقلبی دیگر، وجوه یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصاحساب و امثال آنها تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد، ‌کلاهبردار محسوب و علاوه بر رد مال به صاحبش، به حبس از یک تا هفت سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم‌ می‌شود.

اگر شریک شما ، شما را به داشتن مقام یا امتیازات واهی فریب داده باشد و پول شما را ببرد کلاهبرداری بوده و با این عنوان باید شکایت از شریک کاری خود را مطرح کنید.

خیانت در امانت

نگامی که مالی از طرف مالک، متصرف قانونی یا ماذون از طرف مالک به شخصی سپرده می شود و اصطلاحا امانت داده می شود تا یا آن را پس بدهد و یا به مصرف معینی برساند ولی آن شخص مال مورد نظر را با سو نیت و به ضرر مالکین و یا متصرفین آن مال، تلف یا تصاحب یا استعمال و یا مفقود نماید، در امانت سپرده شده خیانت کرده و آن شخص خائن در امانت محسوب می شود و مستحق مجازات قانونی است و شما می توانید اقدام به شکایت از شریک کاری خود به جرم خیانت در امانت کنید.

شرایط اثبات خیانت در امانت :

  • مال به امانت در نزد شخصی باشد
  • مال از طرف مالک، متصرف قانونی و یا ماذون از طرف مالک به امانت گذاشته شده باشد
  • مالی که به امانت گذاشته شده است، با سوء نیت امین و به ضرر مالکین و یا متصرفین آن مال، استعمال، تصاحب، تلف و یا مفقود شده باشد
  • نکته: اگر اثبات شود که امین برای منفعت و یا جلوگیری از ضرر مالکین و یا متصرفین مال، آن مال را استعمال، تلف، تصاحب و یا مفقود نموده است، جرم خیانت در امانت رخ نداده است
  • اثبات شود مالی که به امین سپرده شده، قرار بر این بوده مسترد شود ویا به مصرف معینی برسد اما مسترد نشده و یا به مصرف معین نرسیده است

شریک کاری خوب چه کسی است؟

قبل از پرداختن به دعاوی بهتر است به نکاتی که سبب پیشگیری از اختلافات می شود مانند انتخاب درست شریک کاری خود بپردازیم تا در دفعات بعدی دچار مشکل و اختلاف زیاد همچون شکایت از شریک کاری نشویم. اما شریک کاری خوب چه کسی است؟

هر چه فردی در حرفه ی خود ماهر و چیره دست هم باشد نمی‌تواند در همه ی قسمت‌های کار خبره و کارکشته باشد. در واقع گاهی شریک‌شدن برای تداوم کسب‌وکار، ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. اگرچه پیداکردن شریک راه‌حل مناسبی برای بسیاری از مشکلات کسب‌وکار است، اما متأسفانه بسیاری از افراد نمی‌توانند شرکای مناسبی برای خود پیدا کنند. زیرا پیداکردن شریک کاری مناسب، انتخاب دوستی نیست که بخواهد با شما همراهی کند یا نظر مثبتی نسبت به کسب‌وکار شما داشته باشد. برای انتخاب شریک باید بررسی دقیق و دیدی باز داشته باشید تا از مشکلات بعدی کارهای شراکتی پیشگیری کند. اگر تلاش کافی و دقت لازم در انتخاب شریک کاری خود به خرج ندهید کسب‌وکار شما نمی‌تواند آینده روشن و موفقی داشته باشد. برای داشتن کسب‌وکار مشارکتی موفق، شرکا تا ۹۰ درصد باید با یکدیگر مطابقت داشته و از طرف دیگر مکمل هم نیز باشد. و بسیاری از مواردی که برای انتخاب شریک کاری خود باید به آنها توجه داشته باشید. مواردی چون :

تعلق خاطر و علاقه به کار

همواره سعی کنید به دنبال فردی باشید که حاضر است از تمام وجودش برای کسب‌وکارتان مایه بگذارد و انرژی خود را برای پیشرفت هرچه بیشتر مجموعه صرف کند. فردی که احساسی نسبت به کسب‌وکار ندارد و فقط برای رفع نیاز شخصی وارد کسب‌وکاری می‌شود هیچ‌وقت نمی‌تواند به اعتلای بیشتر مجموعه کمک کند. زیرا مهم‌ترین عامل برای موفقیت در کسب‌وکار، پشتکار و تلاش بی‌وقفه است تا در کمترین زمان ممکن بتوانید به سوددهی برسید.

صداقت داشتن و قابل اعتماد بودن

می توان گفت این ویژگی مهم ترین و بارزترین  خصوصیتی است که هر فردی برای شراکت به دنبال آن خواهد بود. یک ‌شراکت موفق به بسیاری از عوامل بستگی دارد، اما کلید همه آنها صداقت و اطمینان بین طرفین است. وقتی هر دو طرف صادقانه با هم وارد کار شوند تلاش مضاعفی برای پیشبرد اهداف مشترک خود خواهند داشت و هر روز مسیر جدیدی برای گسترش کسب‌وکار خود پیدا خواهند کرد. متأسفانه در بسیاری از شراکت‌ها، افراد پس از شناسایی مسیرهای کاری و اندوختن تجربیات لازم از شریک خود جدا شده و به شرکت رقیب تبدیل یا ملحق می‌شوند

ثبات مالی و احساسی

باید از اوضاع مالی شریک خود باخبر باشید، چراکه برای آغاز یک کسب و کار باید بدانید او تا چه حد به حقوق خود احتیاج دارد و این که در اوضاع بد و رکود تا کجا می تواند تحمل کند. اگر شریک شما به لحاظ مالی ثبات نداشته باشد سبب از بین رفتن فرصت های طولانی مدت به خاطر به دست آوردن سود فوری خواهد شد.

از بُعد احساسی نیز شریک شما باید با ثبات باشد چرا که زمان زیادی را در کنار او سپری خواهید کرد. هم چنین به یاد داشته باشید در آینده شریک و همراه شما نماینده کسب و کار شما خواهد بود و باید قادر باشد که فشارهای احتمالی را تحمل کند.

دارا بودن مهارت های مکمل هم

از انتخاب شریکی شبیه به خود بپرهیزید. به یاد داشته باشید باید شریک شما مهارتهایی مکمل شما داشته باشد. شما باید مکمل هم بوده و به توانایی های یکدیگر تکیه کنید.

.