ثبت نام آزمون وکالت در مشهد

امروزه حقوق به یکی از پرطرفدار ترین رشته های دانشگاهی تبدیل شده و هر ساله عده زیادی در دانشگاه های مختلف سراسر کشور جذب این رشته می شوند . یکی از مهم ترین زمینه های شغلی رشته حقوق ” وکالت ” است . برای فعالیت در شاخه وکالت علاقه مندان باید در آزمون وکالت شرکت کرده و پذیرفته شوند .

مرکز وکلا ، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه آزمونی تحت عنوان آزمون وکالت برگزار می کند . متقاضیان پس از قبولی در این آزمون و گذشتن از مرحله مصاحبه شفاهی و کارآموزی رسما به عنوان وکیل شناخته شده و می توانند در این حوزه فعالیت کنند . اما در مورد این آزمون چه می دانید ؟ اگر شما هم علاقه مند به شرکت در این آزمون هستید بهتر است ادامه مقاله را مطالعه کنید .

مرکز وکلا قوه قضائیه

در سال ۱۳۸۰ مرکز وکلا قوه قضائیه طبق ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد . در زمان تاسیس این مرکز تعداد وکلا کم بوده و این تعداد وکیل پاسخگوی نیازهای حقوقی جامعه در آن دوره نبوده اند . به همین جهت در قانون برنامه سوم توسعه مجوز برگزاری آزمون و تایید صلاحیت فارغ التحصیلان حقوق علاوه بر کانون وکلا دادگستری در اختیار قوه قضائیه نیز قرار داده شد .

در این زمان قوه قضائیه توانست با مجوزی که قانون به او اعطا کرد نسبت به تایید صلاحیت دانش آموختگان رشته حقوق و ایجاد موسسات حقوقی عمل کند . از آنجایی که ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه محدودیت زمانی خاصی در نظر نگرفته بود قوه قضائیه هنوز هم اقدام به جذب وکیل می کند .

زمان ثبت نام آزمون وکالت مرکز وکلا قوه قضاییه ۹۹

 ثبت نام در آزمون وکالت مرکز وکلا قوه قضائیه در سال گذشته در اوایل آبان ماه از طریق سایت فراگیر پیام نور انجام گرفت و آزمون در اواخر آذر ماه برگزار شد اما برنامه ریزی شده که ثبت نام و برگزاری آزمون وکالت قوه قضاییه ۹۹ زودتر از سال گذشته انجام گیرد . ثبت نام آزمون وکالت قوه قضاییه ۹۹ از تاریخ پنج مرداد آغاز شده و تا تاریخ ۱۹ مرداد ماه ادامه دارد .

++++ثبت نام آزمون وکالت قوه قضاییه از تاریخ پنج مرداد ماه آغاز می شود++++

 

شرایط ثبت نام آزمون وکالت مرکز وکلا قوه قضاییه

 برای شرکت در آزمون وکالت مرکز وکلا قوه قضاییه شرایطی مشخص شده است . البته رئیس مرکز وکلا با تغییراتی که بعضی از شرایط صورت داد ، امتیازات جدیدی را برای آزمون سال گذشته در نظر گرفت که در گذشته مرسوم نبود . احتمالا امسال هم این شرایط پابرجاست اما در صورت تغییر هر کدام از شرایطی که در ادامه ذکر می کنیم مقاله بروز رسانی می شود .

شرایط شرکت در آزمون وکالت مرکز وکلا قوه قضاییه

۱- تابعیت ایرانی

۲- سوء شهرت نداشته باشد و تجاهر به فسق و فجور نکند .

۳- در هیچکدام از سازمان ها ، نهادهای انقلابی ، وزارتخانه ها ، شهرداری ها و موسسات خدمات عمومی ، ادارات و شرکت های دولتی مشغول به کار نباشد .

۴- متقاضیان باید در موقع ثبت نام آزمون دارای حداقل ۲۲ و حداکثر ۶۳ سال سن باشند .

۵- مدرک کارشناسی حقوق ، فقه و حقوق ، فقه و مبانی حقوقی و معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی که به تایید مرجع صالح رسیده باشد . کسانی که در حال تحصیل هستند می توانند در آزمون ثبت نام کنند مشروط بر آنکه مدرک تحصیلی خود را قبل از شروع دوره کارآموزی تحویل دهند .

۶- عدم اعتیاد به مواد مخدر با تایید پزشکی قانونی

۷- نداشتن سابقه کیفری موثر و محرومیت از حقوق اجتماعی

۸- ارائه کارت پایان خدمت یا گواهی معافیت موقت یا دائم

۹- تعهد به اصل نظام و قانون اساسی

نحوه ثبت نام آزمون وکالت مرکز وکلا قوه قضاییه

ثبت نام آزمون وکالت مرکز وکلا قوه قضاییه فقط به صورت اینترنتی و از طریق سایت مرکز سنجش و آموزش دانشگاه پیام نور انجام می شود .

  • مراحل ثبت نام آزمون وکالت مرکز وکلا قوه قضاییه

۱- مراجعه به سایت سازمان سنجش

۲- دانلود دفترچه ثبت نام

۳- پرداخت هزینه ثبت نام از طریق کارت های عضو شبکه شتاب

۴- تکمیل و بارگذاری مدارک و اطلاعات

 

نکته بسیار مهم آن است که در ارسال عکس بسیار دقت کنید و عکس مخدوش یا اشتباه ارسال نکنید . همچنین پس از پایان مراحل ثبت نام یک کد پیگیری از طرف سامانه صادر می شود که حتما آن را تا پایان مراحل آزمون نگهداری کنید زیرا برای دریافت کارت ورود به جلسه و مشاهده نتایج به آن احتیاج پیدا می کنید .

++++ برای ورود به صفحه ثبت نام آزمون وکالت قوه قضاییه کلیک کنید ++++

دروس امتحانی آزمون وکالت مرکز وکلا قوه قضاییه

 دروس و مباحثی که در آزمون وکالت مرکز وکلا قوه قضائیه مورد سنجش قرار می گیرند به شرح زیر هستند . تعداد کل سوالات این آزمون ۱۲۰ سوال و زمان آزمون ۱۴۰ دقیقه می باشد . تعداد سوالات و ضرایب هر درس به تفکیک در جدول زیر نمایش داده شده است :

دروس ضرایب تعداد سوال
حقوق مدنی و امور حسبی ۲ ۲۰
آیین دادرسی مدنی ۲ ۲۰
حقوق تجارت ۲ ۲۰
حقوق جزا عمومی و اختصاصی ۲ ۲۰
آیین دادرسی کیفری ۲ ۲۰
متون فقه ۲ ۱۰
حقوق ثبت ۱ ۱۰

 

هر ساله مباحث و ضرایب امتحانی مطابق آنچه که در جدول مشاهده می کنید می باشد . اما در صورتی که تغییری در دروس و مباحث آزمون یا ضرایب آن ها برای آزمون وکالت سال ۹۹ انجام گرفت مقاله بروز رسانی می شود .

ظرفیت پذیرش آزمون وکالت مرکز وکلا قوه قضاییه

 ظرفیت آزمون وکالت مرکز وکلا قوه قضائیه سال ۹۸ در مجموع پنج هزار نفر بوده است . روال سال های گذشته اینگونه بود که متقاضیان می بایست حوزه قضایی را قبل از برگزاری آزمون انتخاب می کردند و با توجه به ظرفیت های متفاوت هر حوزه قضایی و تفاوت سطح علمی شرکت کنندگان در این حوزه ها ، به نوعی قبولی داوطلب به این بستگی داشت که در چه استانی شرکت می کرد.