وکیل در مرحله دادسرا

در این مطلب قصد ارائه مطلب در مورد وظیفه وکیل در مرحله دادسرا داریم :

متهم می تواند در مرحله تحقیقات مقدماتی ، یک نفر وکیل  دادگستری همراه خود داشته باشد. این حق باید پیش از شروع تحقیق توسط بازپرس به متهم ابلاغ و تفهیم شود . چنانچه متهم احضار شود این حق در برگه احضاریه قید و به او ابلاغ می شود . وکیل  متهم میتواند با کسب اطلاع از اتهام و دلایل آن ،مطالبی را که برای کشف حقیقت و دفاع از متهم یا اجرای قانون لازم بداند ، اظهار کند . اظهارات وکیل  در صورت مجلس نوشته می شود و سلب حق همراه داشتن وکیل  و عدم تفهیم این حق به متهم به ترتیب موجب مجازات انتظامی درجه هشت و سه است.

بیشتر بخوانید :وکیل حقوقی با وکیل کیفری چه تفاوتی دارد؟

در جرائمی که مجازات آن سلب حیات یا حبس ابد است ، چنانچه متهم اقدام به معرفی وکیل  در مرحله ی تحقیقات مقدماتی ننماید ، بازپرس برای وی وکیل  تسخیری انتخاب می کند .

بند دوم – وکیل در مرحله دادگاه : در غیر این جرائم موضوع صلاحیت دادگاه کیفری یک ، هر یک از طرفین می توانند « حداکثر دو وکیل » به دادگاه معرفی کنند مگر در خصوص جرائم منافی عفت که متهم از حضور یا معرفی دلیل امتناع ورزد .

بیشتر بخوانید :وکیل مهاجرت در مشهد

در جرائم موضوع بند های (الف)،(ب)،(پ)و(ت) ماده (۳۰۲) این قانون ، جلسه رسیدگی بدون حضور وکیل متهم تشکیل نمی شود . چنانچه متهم ، خود وکیل معرفی نکند یا وکیل  او بدون اعلام عذر موجه در دادگاه  حاضر نشود ، تعیین وکیل  تسخیری الزامی است و چنانچه وکیل تسخیری بدون اعلام عذر موجه در جلسه رسیدگی حاضر نشود ، دادگاه ضمن عزل او ، وکیل تسخیری دیگری را تعیین می کند . هرگاه پس از تعیین وکیل  تسخیری، متهم وکیل  تعیینی به دادگاه معرفی کند ، وکالت   تسخیری منتفی می شود .  تقاضای تغییر وکیل از سوی متهم فقط برای یک بار قابل پذیرش است . حق الوکاله وکیل تسخیری از محل اعتبارات قوه قضائیه پرداخت می شود .

بیشتر بخوانید :وکیل دعاوی املاک در مشهد