گواهی عدم بارداری برای طلاق و شرایط گرفتن آن ؟

در این مطلب گواهی عدم بارداری برای طلاق و شرایط گرفتن آن را ارائه میدهیم :

از مدارک مورد نیاز جهت ثبت طلاق در دفاتر رسمی، گواهی عدم بارداری برای طلاق توافقی می باشد. مطابق عرف دادگاه های خانواده، معمولا دفاتر دادگاه ها، زوجه را به یکی از آزمایشگاه های منتخب قوه قضائیه که مورد وثوق دادگاه می باشد راهنمایی نموده و زوجه را مکلف می نمایند که گواهی عدم بارداری را جهت اجرای صیغه ی طلاق به همراه داشته باشند.البته در برخی از شعبات به اظهار شخص زوجه مبنی بر عدم بارداری اکتفا نموده و گواهی عدم باردارای را از ایشان مطالبه نمی نمایند.

اما مطابق با ماده ۳۱ قانون حمایت از خانواده، زوجین جهت ثبت طلاق در دفترخانه رسمی و اخذ طلاق نامه در دفاتر رسمی طلاق موظف هستند تا گواهی عدم بارداری رابه سردفتر ارائه دهند. ثبت طلاق بدون گواهی عدم بارداری تخلف است. سردفتر طبق قانون باید از ثبت طلاق، بدون اخذ گواهی عدم بارداری خودداری نماید، در غیراینصورت مرتکب تخلف شده است.

بیشتر بخوانید :

گواهی عدم بارداری برای طلاق

یکی از مراحلی که در پروسه طلاق وجود دارد و حتما هم نیاز است دریافت گواهی عدم بارداری برای طلاق می‌باشد. حضانت فرزند یکی از مهم ترین مسائلی است که در طلاق باید تکلیف آن مشخص شود. برای همین دریافت آزمایش عدم بارداری برای طلاق ضروری است. چرا اگه اگر خانم باردار باشد باید تلکیف حضانت فرزند مشترکشان را مشخص کرده و بعد اقدام به طلاق بکنند.

به صورت قانونی سن حضانت در فرزند دختر به این صورت است که تا هفت سالگی باید پیش مادر بماند، هفت تا نه سالگی با مادر و بعد این سن از مدار حضانت خارج شده و خودش تصمیم می‌گیرد که با پدر زندگی کند یا مادر.

حضانت فرزند پسر به این صورت است که تا هفت سالگی با مادر می‌ماند، هفت تا پانزده سالگی با پدر و بعد آن خودش تصمیم می‌گیرد که با پدرش زندگی کند یا مادر.

ماده ۳۱ قانون حمایت از خانواده

بر اساس این ماده:” ارائه گواهی پزشک ذی ‌ صلاح درمورد وجود جنین یا عدم آن برای ثبت طلاق الزامی است، مگر آنکه زوجین بر وجود جنین اتفاق نظر داشته باشند.”

برای انجام پروسه طلاق خود بهتر است وکیل متخصص خانواده داشته باشید تا در انجام این امور آشنا باشد و در کوتاه‌ترین زمان کار شما را انجام دهد. می‌توانید با کارشناسان حقوقی ما در تماس باشید تا به صورت کامل در این امور شما را راهنمایی کنند.

بیشتر بخوانید :جرایم مرتبط با ازدواج در مشهد

آیا بارداری خللی در طلاق ایجاد می‌کند؟

بر خلاف تصوراتی که خیلی از دوستان نسبت به این مسئله دارند باید به صورت کامل خدممتون توضیح بدیم. دریافت این گواهی برای اطمینان از باردار نبودن خانم به این دلیل است که در صورتی که خانم باردار باشند باید تکلیف حضانت فرزند مشخص شود. که این موضوع در صورتی که خانم باردار باشد خللی در طلاق ایجاد نمی‌کند.

برای مثال اگر طلاق به صورت توافقی بود بسته به توافقات خانم و آقا تکلیف حضانت مشخص می‌شود و توافقات مکتوب و طلاق انجام می‌شود. ولی اگر طلاق به صورت یک طرفه از سمت آقا و خانم بود در این صورت بسته به جنسیت فرزند تکلیف حضانت مشخص می‌شود.

اگر فرزند دختر بود تا ۷ سالگی با مادر می‌ماند سپس ۷تا ۹ سالگی حضانت با پدر است. اگر فرزند پسر باشد تا ۷ سالگی با مادر و ۷ تا ۱۵ سالگی حضانت با پدر است و بعد از آن که از مدار حضانت خارج شدند تصمیم با خود فرزند است.

بیشتر بخوانید :طلاق توافقی در مشهد

دریافت گواهی عدم بارداری برای طلاق

همانطوری که در پاراگراف قبل توضیح دادیم دریافت این گواهی برای انجام طلاق ضروری است. برای آزمایش عدم بارداری در بیشتر مواقع خانم باید به پزشکی قانونی مراجعه کند و این آزمایش را انجام دهد.

در بعضی مواقع اگر خانم آزمایش را در آزمایشگاه‌هایی غیر از پزشکی قانونی هم انجام دهد ممکن است مورد قبول دادگاه باشد. در بعضی مواقع باید این گواهی عدم بارداری برای طلاق را به دادگاه تحویل داد تا رای طلاق را صادر کنند و بعضی مواقع تحویل آن به دادگاه نیازی نیست و در زمان جاری شدن صیغه طلاق باید به مسئول دفتر ثبت طلاق تحویل بدهید.

در صورتی که قرار بر این شد کار طلاق شما را ما در گروه وکلای آرتین انجام دهیم فقط کافی است که بعد از اطلاع ما به آزمایشگاه مورد نظر خودتان مراجعه و آزمایش عدم بارداری را انجام داده و گواهی عدم بارداری برای طلاق را به وکیل‌تان تحویل دهید.

گواهی عدم بارداری برای طلاق توافقی

دریافت گواهی عدم بارداری برای هر نوع از طلاقی ضروری است. چرا که اگر خانم باردار باشند باید تکلیف حضانت فرزندشان مشخص شود. فقط از آنجایی که طلاق توافقی است شرایط به توافقات طرفین بستگی دارد.

در طلاق توافقی همان طور که از اسمش پیداست همه چی به توافق طرفین بستگی دارد. یعنی در مسائلی مانند مهریه و حضانت فرزند باید به توافق برسند که برای مثال خانم می‌خواهد کل مهریه را ببخشد یا کل آن را دریافت کند. یا در حضانت فرزند می‌توانند خودشان توافق کنند که تا چه سنی حضانت با مادر یا تا چه سنی حضانت با پدر باشد. ولی دریافت گواهی عدم بارداری در طلاق توافقی هیچ فرقی با طلاق‌های دیگر ندارد و حتما باید انجام شود.

مدت زمان اعتبار گواهی عدم بارداری برای طلاق

مدت اعتبار در این گواهی سه ماه است. یعنی اگر بعد از گذشت زمان سه ماه اگر خانم و آقا طلاق‌شان را به اتمام نرسانده باشند باید مجددا خانم برای دریافت گواهی عدم بارداری  اقدام کند.

بیشتر بخوانید :

گواهی عدم بارداری برای طلاق در زمان یائسگی

در زمان یائسگی از آنجایی که امکان بارداری وجود ندارد پس نیاز به انجام آزمایش عدم بارداری نیست. ولی حتما باید با مدارک به دادگاه اثبات شودکه خانم در سن یائسگی هستند و امکان بارداری را ندارند.

گواهی عدم بارداری برای طلاق در زمان دوشیزگی

از آنجایی که در زمان باکرگی خانم امکان بارداری وجود دارد به گفته‌های خانم و آقا استناد می‌کنند و در صورتی که تناقضی در صحبت‌هایشان وجود داشت خانم باید برای آزمایش عدم بارداری اقدام کند.