وکیل آدم ربایی در مشهد

در این مطلب توضیح داده می شود که آدم ربایی به چه عملی گفته می شود و مجازات آن چیست و موارد مرتبط با این موضوع

پس تا انتها با ما همراه باشید.:

آدم ربایی چیست ؟ زمانی که فرد برخلاف میل و اراده خود از جایی به جای دیگر به وسیله تهدید، زور و … منتقل می شود آدم ربایی صورت گرفته است.

آزادی تن چیست ؟

آزادی تن به این معنا است که فرد می‌تواند و حق دارد از هر نقطه و مکان به نقاط دیگر نقل مکان کند و از کشور خود خارج شده و به آن رجوع کند و از هرگونه توقیف بدون جهت مصون باشد .

نکته : آدم ربایی در واقع همان سلب آزادی تن است.

بیشتر بخوانید :پاسخ به سوالات قانون جدید کاهش مجازات حبس تعزیری

 عناصر جرم آدم ربایی

جرم آدم‌ربایی متشکل از سه عنصر قانونی، معنوی و مادی است.

عنصر قانونی جرم آدم ربايى. و مجازات آن:

طبق ماده ۶۲۱ قانون مجازات اسلامي :
« هر کس به قصد مطالبه وجه یا مال یا به قصد انتقام یا به هر منظور دیگر به عنف یا تهدید یا حیله یا به هر نحو دیگر شخصاً یا توسط دیگری ،شخصی را برباید یا مخفی کند به حبس از ۵ تا ۱۵ سال محکوم خواهد شد.»

اگر افراد قربانی که سن آنها کمتر از ۱۵ سال باشد یا در صورتی که آدم ربایی از طریق وسایل نقلیه صورت گیرد یا در حالتی که شخص قربانی دچار آسیب‌های جسمانی و حیثیتی شود مجرم محکوم به حداکثر مجازات خواهد شد.

عنصر مادی جرم :

قسمت فیزیکی جرم همان عنصر مادی جرم است و زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی با حیله و فریب و زور و تهدید اقدام به ربودن شخصی دیگر بدون اراده و رضایت وی می کند.

نکته : رفتار مجرمانه در جرم آدم ربایی فعل و عمل ربودن است.

بیشتر بخوانید :بهترین وکیل کیفری با تجربه در مشهد

عنصر معنوی جرم :

افزون بر عناصر قانونی و مادی عنصر معنوی جرم هم در تحقق جرم نقش دارد یعنی مجرم باید دارای قصد و نیت مجرمانه در ارتکاب جرم باشد.

نکته : در صورتی که شخص با تهدید و زور و .. شخصی را برباید و فرد مورد نظر مفقود شود ، در صورتی که رباینده قادر اثبات زنده بودن مفقود نباشد ضامن دبه است اما در صورتی که فرد ربوده شده دچار مرگ عادی شود و فوت فرد ارتباطی با رباینده نداشته باشد و یا اگر توسط فرد دیگری به قتل رسیده باشد رباینده ضامن دبه نیست .

مرجع صالح دعواي آدم ربايى

پرونده آدم ربایی به دادگاه عمومی کیفری ارسال می‌شود و دادگاه متهم را محکوم به ۱۵ سال حبس می کند و در صورت اعتراض متهم پرونده به دادگاه تجدید نظر ارسال میشود.

بیشتر بخوانید :نکاتی درباره سوء پیشینه موثر کیفری

وکیل آدم ربايى

با توجه به مطالب فوق از آن جایی که جرم آدم ربایی مجازات سنگینی دارد برای دفاع از حقوق خود بهتر است با وکیل متخصص در این زمینه مشورت کنید زیرا وکیل متخصص کیفری با تجربیات کافی خود می‌تواند به بهترین نحو از حقوق موکل دفاع کند