دیه تصادفات جرحی و منجر به فوت در مشهد

به طور کل تصادفات از دید حقوقی به انواع جرحی ، خسارتی و جرحی و خسارتی تقسیم میشوند . حال خیلی فرق نمیکند که شما با وسیله نقلیه با خودروی دیگری برخورد کرده اید و یا موتور سیکلت و یا عابر پیاده . در صورتی که عوامل تصادف دچار جرح ( اسیب جسمی ) گردد تصادف شما جرحی می باشد . در ان صورت در کنار پلیس راهنمایی رانندگی ، پلیس نیروی انتظامی هم در محل حاضر میشود . لذا پس از تماس با فوریتهای پلیسی ۱۱۰ ، اپراتور از شما نوع تصادف را جویا میشود . مامور راهنمایی رانندگی کروکی و اظهارات شما و همچنین مدارک دو طرف که شامل گواهینامه ، کارت ماشین و بیمه نامه شخص ثالث هست را بررسی میکند  . در صورتی که تصادف جرحی باشد وسایل نقلیه دو طرف به پارکینگ انتقال داده میشود .

پس از اون پلیس شمارو به کلانتری میبره و پرونده تشکیل میشه . فرد مصدوم هم با انبولانس به بیمارستان انتقال داده میشه . در نظر داشته باشید که کلیه هزینه های فرد مصدوم رایگان هست . و اگر هزینه خاصی رو طلب کردن امتناع کنید چون فردا روز نمیشه بگیرینش.

بیشتر بخوانید :آیا در ماه های حرام دیه دو برابر میشود؟

دریافت کروکی و اصالت بیمه نامه شخص ثالث

کروکی تصادف رو باید پیش همون ماموری که در تصادف حضور داشتن برید و بگیرید . همچنین کلانتری نامه ای رو صادر میکنه به بیه نامه که اصالت بیمتون مورد تایید قرار بگیره . لذا تشرف میبرید به بیمه نامه خودتون و نامه رو دریافت میکنید میاید کلانتری ضمیمه پرونده میشه .

ارسال پرونده به دادسرا و شروع مراحل قضایی

بسته به شرایط و کلانتری با تکمیل مدارک ، کلانتری مدارک شمارو به دادسرا میفرسته . شاکی تصادف جرحی پس از بیمارستان به پزشک قانونی مراجعه میکنه و نامه ای دال بر میزان جراحت و دیه دریافت میکنه . پس از اون رو دادگاه به دو طرف ابلاغ میشه .

بیشتر بخوانید :دیه به کما رفتن

قوانین دیه تصادفات جرحی

در نظر داشته باشید که اگر در زمان تصادف شاکی جرحی وجود ندشاته باشد و یت توافق صورت بگیرد و یا اینکه خسارت زیر ۳ میلیون تومان باشد نیاز به کروکی پلیس نیست . بیمه خسارت شمارا قبول میکند . اما در تصادف جرحی موضوع فرق میکند . بر اساس ماده ۱۶ قانون اصلاح  بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه ” اگر در حوادث رانندگی منجر به صدمات بدنی غیر از فوت، بیمه‌گر وسیله نقلیه مسبب حادثه یا صندوق تامین خسارت‌های بدنی حسب مورد موظفند پس از دریافت گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه و در صورت لزوم گزارش سایر مقامات انتظامی و پزشکی قانونی بلافاصله حداقل ۵۰درصد از دیه تقریبی را به اشخاص ثالث زیان‌دیده پرداخت کرده و باقی‌مانده آن را پس از معین شدن میزان قطعی دیه بپردازند.”

مدارک لازم جهت رسیدگی به پرونده های غرامت بدنی بیمه شخص ثالث:

۱– اصل و تصویر بیمه‌نامه شخص ثالث مقصر حادثه
۲– اصل و تصویر گواهینامه مقصر حادثه
۳– اصل و تصویر کارت شناسایی و شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه
۴- اصل و تصویر کارت ملی راننده مقصر حادثه
۵– تصویر برابر اصل شده گزارشات مقامات انتظامی اعم از اولیه و نهایی
۶- تصویر برابر اصل شده گزارش کاردان فنی تصادفات یا کارشناسان رسمی دادگستری
۷- تصویر برابر اصل شده اوراق بازجویی جهت قبولی تقصیر طرفین حادثه
۸- تصویر برابر اصل شده گزارش پزشکی قانونی جهت مصدومین
۹ – رای بدوی و تجدید نظر دادگاه (در صورت اعتراض هر یک از طرفین)

صندوق تامین خسارت بدنی چیست ؟

در بسیاری از پرونده های تصادفات جرحی به این مسئله بخورد کرده ایم که فرد حادثه دیده نمیتواند از راه های معمول دیه خود را دریافت کند . مانند شرایط زیر

  • تمام شدن و یا فقدان بیمه نامه راننده خاطی
  • بیمه نبودن خودرو
  • متواری و یا شناخته  نشدن راننده خاطی

در موارد این چنین قانون حمایتی از فرد خسارت دیده صندوق تامین خسارت بدنی را در نظر گرفته است .

به منظور حمایت از زیان‌دیدگان حوادث رانندگی، خسارت‌های بدنی وارد به اشخاص ثالث که به علت موارد ذکر شده ، یا به طورکلی خسارت‌های بدنی خارج از شرایط بیمه‌نامه باشد (به استثنای موارد مصرح در ماده ۷) توسط صندوق مستقلی به نام صندوق تامین خسارت‌های بدنی پرداخت  خواهد شد .

بیشتر بخوانید :نکاتی درباره شرایط پرداخت نفقه اقارب

قوانین دیه تصادفات منجر به فوت

تصادفات منجر به فوت عموما دارای دو جنبه عمومی و خصوصی می‌باشند که مجازات حبس یا جزای نقدی به جنبه عمومی آن بر می‌گردد و پرداخت دیه مجازات خصوصی است که در صورت مطالبه اولیای دم قابل اجرا و پرداخت است.

ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی

این ماده قانونی عنوان میدارد که هرگاه راننده ای به دلیل بی احتیاطی ، بی مبالاتی ، و یا عدم رعایت انتظامات دولتی و یا نداشتن مهارت لازم در رانندگی منجر به قتل غیر عمد گردد به ۶ ماه الی سه سال حبس و پرداخت دیه به اولیای دم (در صورت مطالبه ) میگردد . در صورتی که رانندگی در حال مستی ، علم به وجود نقص فنی ، تصادف در محل عبور عابر پیاده و سرعت غیر مجاز باشد ، مجازات تشدید میگردد .

قتل ناشی از تصادفات رانندگی، در صورتی که عمدی در کار نباشد ،  قتل غیر عمدی محسوب می شود و از جنبه خصوصی مجازات محکوم به پرداخت دیه یک کفرد کامل میگردد .

بیشتر بخوانید :قصاص عضو در مشهد

در صورتی که مصدوم پس از صدمات فوت گردد چه میشود ؟

در مواردی که مصدوم دچار صدمات متعدد می گردد و پس از آن فوت می نماید براساس بند ب ماده ۵۳۸ قانون مجازات جدید در صورت تعدد صدمات چنانچه مرگ یا قطع عضو یا آسیب بیشتر، در اثر سرایت تمام صدمات باشد، تنها دیه نفس یا عضو یا آسیب بزرگتر ثابت می‌شود و اگر مرگ یا قطع عضو یا آسیب بزرگتر در اثر سرایت برخی از صدمات باشد، دیه صدمات مسری در دیه نفس یا عضو یا آسیب بزرگتر تداخل می‌کند و دیه صدمات غیرمسری، جداگانه محاسبه و مورد حکم واقع می‌شود.

مدارک لازم جهت رسیدگی به پرونده های غرامت بدنی بیمه شخص ثالث (فوت):

۱- اصل و تصویر بیمه نامه مقصر حادثه
۲-اصل و تصویر گواهینامه رانندگی مقصر حادثه
۳-اصل و تصویر کارت شناسایی و شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه
۴- اصل و تصویر کارت ملی راننده مقصر
۵- تصویر برابر اصل شده گزارشات مقامات انتظامی اعم از اولیه و نهایی
۶- تصویر برابر اصل شده گزارش کاردان فنی تصادفات یا کارشناسان رسمی دادگسترای
۷- تصویر برابر اصل شده اوراق بازجویی ( قبولی تقصیر طرفین حادثه )
۸-تصویر برابر اصل شده مدارک فوت شامل ( جهت متوفین )
۱-۸ معاینه جسد
۲-۸ جواز دفن و خلاصه رونوشت وفات
۳-۸ انحصار وراثت نامحدود
۴-۸ قیم نامه ( در صورت وجود صغیر در ورثه )
۵-۸ تصویر تمام صفحات شناسنامه باطل شده متوفی
۶-۸ تصویر شناسنامه اولیاء دم ( بازماندگان )
۹- رای بدوی و تجدید نظر دادگاه ( در صورت اعتراض هر یک از طرفین )

بیشتر بخوانید :نزاع و مراجعین پزشکی قانونی

شرکت‌های  بیمه بر اساس بیمه نامه ای که هر فرد دارد مسئول پرداخت دیه تصادفات می باشند ولی این خسارات باید در حکم دادگاه قید شود . زیرا در غیر این صورت اداره بیمه خود را موظف به پرداخت نمی داند و از این جهت مشکلاتی برای طرفین ایجاد می گردد .

شرکت بیمه با توجه به مسئولیتی که مقبل گردیده موظف به پرداخت دیه تصادفات شخص ثالث می باشد . هزینه های مازاد بر دیه شامل مثل بیمارستان و دارو و … را در بیشتر موارد میتوان از بیمه مطالبه کرد . نکته قابل توجه دیگر آن است که بر اساس قوانین ایران خسارات معنوی قابل مطالبه نیستند و در نتیجه از باب تاملات روحی که ممکن است مصدوم و یا خانواده‌اش متحمل شده باشند نمی‌توان درخواست خسارت کرد .