وکیل دعاوی حقوقی در مشهد

دعاوی حقوقی چیست؟

در یک تقسیم بندی دعاوی که در دادگستری طرح می شوند به دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری تقسیم می شوند. دعاوی کیفری در امور جرم و جنایات صدق می کند و هر جا که قانون مجازات فعل و ترک فعلی را ممنوع و جزم انگاری کرده در صورت تحقق آن دعوایی کیفری خواهیم داشت. اما بخش اعظم از این اختلافات، اختلافات حقوقی می باشند که هم حوزه ای بسیار گسترده تر از کیفری است و هم از این جهت که بسیاری از افراد با آن درگیر می شوند اما در بخش دعاوی کیفری اینگونه نیست.

دعاوی حقوقی
دعاوی حقوقی

گستردگی دعاوی حقوقی از این جهت است که وسعت حوزه آن به شکلی است با زندگی افراد جامعه بیشتر ارتباط دارد به طور کلی هیچ شخصی نیست که در زندگی خود با مسائل حقوقی به معنای خاص برخورد نداشته باشد و از ابن منظر ممکن است است به اختلاف و دعوای حقوقی نیز منجر شود. دعاوی حقوقی که در حوزه حقوق خصوصی جریان دارد، زندگی و انعقاد نطفه افراد را بررسی می کند تا بزرگسالی و انجام معاملات و ازدواج و بسیاری دیگر از امور تا هنگام فوت حتی فرد با امور حقوقی سر و کار دارد. به همین جهت احتمال بسیار زیادی هم وجود دارد که فرد در این باره با دیگران به اختلاف بر بخورد که به صورت دعوای حقوقی در دادگستری مطرح می شود.

در صورتی که تمایل داشته باشید، می توانید از مجموعه حقوقی آریا  وکیل مناسب دعاوی حقوقی را درخواست کنید. ما به شما زبده ترین وکیل ها را در شهر مشهد معرفی می کنیم. برای دسترسی به اطلاعات تماس با ما کلیک کنید…

ویژگی های دعوای حقوقی

اقامه دعوای حقوقی با تقدیم دادخواست به دادگاه دارای صلاحیت است.

برای تعیین دادگاه صالح در دعوای حقوقی، دعاوی را به منقول و غیر منقول تقسیم می کنند و به طور خلاصه برای دعوای منقول که غالب دعاوی را شامل می شود شهر محل اقامت خوانده را صالح می دانند و برای دعاوی غیر منقول که در جای خود در به تفصیل بررسی شده دادگاه محل مال غیر منقول را صالح می دانند. همچنان که گفتیم دعاوی حقوقی با تقدیم دادخواست و تنظیم و تکمیل آن شروع می شود. دادخواست فرم و دارای فرمت چاپی مخصوصی است که فرد با تکمیل کردن مشخصات خود به عنوان خواهان، خوانده، خواسته و بهای خواسته و شرح خواسته از دادگاه تقاضای دادخواهی می کند.

در حالی که در دعوا و شکایت کیفری این برگه شکوائیه نام دارد.

  • پرداخت هزینه دادرسی

در دعوای حقوقی که خواهان شروع می کند لازم است که هزینه ای تحت عنوان هزینه دادرسی پرداخت شود. هزینه دادرسی در دعاوی مالی و اقتصادی متغیر است و بستگی به این دارد که خواهان چه میزان مبلغی و خواسته ای از دادگاه دارد. اما در دعوای غیر مالی این هزینه ثابت و کمتر نیز می باشد.

انواع دعاوی حقوقی

همان طور که اطلاع دارید دعاوی حقوقی از تنوع بسیار بالایی برخوردارند ولی در عین حال مشکلات حقوقی به طور کلی قابل پیشگیری می باشند.
به عنوان مثال اگر شما قصد خرید یا فروش خانه ای را دارید و بخواهید بدون مشورت با وکیل و با اعتماد به قرارداد های پر ایراد بنگاه های املاک قرارداد را امضا کنید و در صورتی که طرف معامله انسان شریفی نباشد و یا به دلیل مشکلات شخصی با شما درگیر شود و نتواند از عهده انجام تعهدات لازم نسبت به شما بر آید ، شما بی دلیل متضرر خواهید شد و شما با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد.

لازم به ذکر است که در برخی از مواقع شخص برای به سرانجام رساندن یک دعوای حقوقی سالها تلاش کرده و در نهایت نتیجه ای نگرفته و یا متاسفانه مبالغ هنگفتی نیز به وکیل داده اما باز هم به نتیجه مطلوب نرسیده اند.

در نتیجه مطمئنا پیشگیری بهتر از درمان میباشد.

عموم اختلافات موجود در جامعه حقوقی هستند بدین معنا که در دادگاه ها و شوراهای حل اختلاف قابل رسیدگی و حل و فصل می باشند. در این گونه دعاوی عموما تعمدی مشاهده نمی شود.
نباید فراموش کرد که اصولا دعاوی حقوقی بسیار تخصصی و حرفه ای بوده و دقت نظر و تجربه ی ویژه ای را می طلبد و نباید به این دعاوی ساده انگارانه نگاه کرد و با سهل انگاری و به طور غیر حرفه ای با آن روبرو شد، چه در مقام طرح دعوی و چه در مقام دفاع.

بنابراین چگونگی مطرح شدن دادخواست و ایرادات شکلی و ضمائم و هزینه های آن و همینطور چگونگی طرح دفاع ماهیتی نیاز به دانش حقوقی آیین دادرسی مدنی و فنون لایحه نویسی و تبادل لوایح دارد.