وکیل دعاوی چک و سفته در مشهد

دعاوی چک و سفته

اسناد تجارتی از جمله چک،سفته و برات معمولا به منظور ایفاء تعهدی که قبل از صدور یا ظهر نویسی سند تشکیل شده است صادر یا ظهر نویسی می شوند.به عنوان مثال مشتری برای انجام تعهد خود بابت پرداخت قیمت که ریشه در عقد بیع دارد چک،سفته یا برات را در وجه فروشنده صادر میکند یا مستاجر بابت اجرای تعهد خود مبنی بر پرداخت اجاره بها که مبتنی بر عقد اجاره است می تواند در وجه موجر چک یا یکی دیگر از اسناد تجارتی را صادر کند.

در صورتی که تمایل داشته باشید، می توانید از مجموعه حقوقی آریا  وکیل مناسب دعاوی چک و سفته درخواست کنید. ما به شما زبده ترین وکیل ها را در شهر مشهد معرفی می کنیم. برای دسترسی به اطلاعات تماس با ما کلیک کنید…

دعاوی چک و سفته
دعاوی چک و سفته

قانون های جدید چک

در پاییز ۱۳۹۷ جناب آقای روحانی، رئیس جمهور، ابلاغیه ای را به پیوست قانون اصلاح صدور چک به مجلس شورای اسلامی تقدیم کردند که منجر به تصویب قانون جدید چک در تاریخ ۲۹ آبانماه ۱۳۹۷ توسط همین مجلس محترم گردید. در این مقاله قصد داریم اصلاحاتی را که به موجب این قانون در نظام چک ایران به وجود آمده است بررسی کنیم. کارشناسان بر این عقیده هستند که این قانون، سبب اعتبار بخشی بیشتر به چک و تبادل آن شده است.

در این قانون، چک های الکترونیکی یا داده پیام نیز مورد توجه قرار گرفته اند. همچنین بانک ها موظف شده اند تا در صورت درخواست دارنده چک، غیر قابل وصول بودن آن را بلافاصله در سامانه یکپارچه بانک مرکزی ثبت نمایند تا با دریافت شماره رهگیری، گواهینامه حاوی علت پرداخت نشدن چک به متقاضی اعلام شود.

تغییرات جدید در قوانین چک

پرداخت مبلغ موجود در حساب به دارنده چک

اگر موجود حسابی که چک از آن صادر شده است پایین تر از مبلغ درج شده بر روی چک باشد، دارنده چک می تواند به بانک تقاضا دهد که مبلغ چک را به دارنده چک پرداخت کرده و ضمن درج مبلغ دریافت شده پشت چک، دارنده چک را به بانک تسلیم نماید. همچنین بانک باید طبق درخواست دارنده، کسری مبلغ چک را بلافاصله در سامانه بانک مرکزی ثبت نماید و شماره رهگیری ارائه شده توسط سامانه را در گواهی درج و به دارنده تحویل دهد. این گواهینامه بدون کد رهگیری ارزش حقوقی و قانونی نخواهد داشت. بنابراین بی محل بودن چک نسبت به مبلغ کسری اعمال می شود و گواهی ارائه شده، جایگزین اصل چک برای دارنده است.

بستن کلیه حساب های متعلق به صادر کننده چک برگشتی

پس از اعلام کسری یا عدم موجودی حساب مربوط به چک به سامانه یکپارچه بانک مرکزی، این سامانه به تمام بانک ها و موسسات اعتباری اعلام می کند که در صورت عدم رفع کسری موجودی چک و عدم وصول آن به مدت ۲۴ ساعت، تمام حساب های متعلق به شخص دارنده چک، که به اندازه کسری مبلغ چک موجودی دارند، تا زمان رفع سوء اثر چک بسته شود. همچنین موارد زیر نیز به صورت برخط از سوی سامانه بانک مرکزی به تمام بانک ها و مؤسسات اعتباری اعلام می شود:

  • صاحب چک امکان گشایش حساب یا دریافت کارت بانکی جدید را نداشته باشد.
  • دریافت تسهیلات و وام های بانکی و همچنین صدور ضمانت نامه ارزی و ریالی برای صاحب چک امکان پذیر نباشد.
  • امکان باز کردن اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی برای صاحب چک وجود نداشته باشد.

البته در مواردی که این چک مربوط به بنگاه های اقتصادی خاصی بوده که بسته به شرایط اقتصادی، ممنوعیت ها سبب اختلال در نظم اقتصادی استان شود، با نظر شورای تأمین استان، ممنوعیت ها تا یک سال به حالیت تعلیق در خواهند آمد.

 مطالبه وجه چک، سفته و سایر اسناد تجاری

بارزترین مصادیق اسناد تجاری عبارت اند از چک،سفته و برات البته استفاده از برات تقریباً منسوخ شده است.برای مطالبه وجه چک و سفته راه های مختلفی وجود دارد که تلاش می شود در این مطلب به طور مختصر به آن پرداخته شود.

مطالبه وجه اسناد تجاری(سفته، چک، برات)                     
  • چنانچه درصدد مطالبه وجه چک از راه حقوقی هستید ابتدائاً یک دادخواست تحت عنوان مطالبه وجه چک به دادگاه بدهید. خواهان در دعوای مطالبه وجه چک دارنده چک است که گواهی عدم پرداخت در بانک به نام او صادر شده است و در واقع همان طلبکار یا مال باخته است.
  • خوانده در دادخواست کسی است که علیه او طرح می شود و می تواند هر کسی باشد که به هر دلیلی متن چک یا پشت آن را امضاء کرده اند اعم از صادرکننده، ظهرنویس و ضامن.
  • چنانچه جهت پیگیری این دعوی به وکیل دادگستری وکالت داده اید مشخصات وکیل را در بخش مربوطه درج می نمایید. در ستون خواسته هم نوشته می شود که مطالبه وجه چک به مبلغ ………. و در صورتی که چند فقره چک از خوانده دردست دارید می توانید جمع مبلغ چک ها را در قسمت خواسته درج کنید.
  • در بخش مربوط به خواسته می توانید خسارات قانونی ناشی از عدم پرداخت وجه چک و هزینه های پرداختی توسط خودتان را نیز درج نمایید.
  • در قسمت دلایل باید دلایلی را که در دست دارید از جمله برگ چک و گواهی عدم پرداخت صادره از سوی بانک و غیره با دقت قید کنید وگرنه دلایل جدید در مراحل بعدی پذیرفته نخواهد شد.
  • در قسمت شرح دادخواست نیز خواسته خود را به اضافه دلایل به شکل دقیق تر و کامل تر مطرح می کنید.
  •  اگر تمایل به اقدام از راه کیفری داشته باشید همزمان با طرح شکایت، دادخواست مطالبه وجه چک را هم به دادگاه کیفری ارایه نمایید. فایده اقدام کیفری این است که طرف مقابل از ترس مجازات، خودش اقدام به پرداخت چک می کند.
  • در صورتی که مبلغ چک تا بیست میلیون تومان باشد، دادخواست موردنظر تحویل شورای حل اختلاف و در غیر این صورت به دادگاه تحویل داده می شود.
  • حسب مورد دادگاه یا شورای حل اختلاف به آن رسیدگی کرده و حکم صادر می شود که قابل اعتراض است. پس از قطعی شدن حکم، مرحله اجرای حکم شروع می شود. اگر مالی از بدهکار سراغ داشته باشید می توانید آن را به دادگاه معرفی کرده و درخواست صدور اجراییه کنید، در غیر این صورت می توانید تقاضای جلب و بازداشت محکوم را داشته باشید.
  • اگر محکوم دادخواست اعسار دهد و تقاضای تقسیط بدهی را داشته باشد. دادگاه در صورت معسر شناختن او مبلغ موردنظر را تقسیط می کند.