شماره وکیل نفقه در مشهد

نفقه زن چیست؟

با ازدواج و آغاز زندگی مشترک زوجین نسبت به هم حقوق و تکالیفی دارند. یکی از حقوق زن بعد از ازدواج، حق نفقه است. مرد موظف است به زن و فرزندان خود نفقه بپردازد. نفقه به معنی تامین هزینه‌های لازم برای زندگی است که در عقد دائم بر عهده مرد قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر زن برای زندگی به امکاناتی مانند لباس یا غذا و غیره نیاز دارد که مرد موظف است این امکانات را فراهم کند و هزینه زندگی زن را بپردازد.

در صورتی که تمایل داشته باشید، می توانید از مجموعه حقوقی آریا  وکیل مناسب نفقه درخواست کنید. ما به شما زبده ترین وکیل ها را در شهر مشهد معرفی می کنیم. برای دسترسی به اطلاعات تماس با ما کلیک کنید…

وکیل نفقه در مشهد
وکیل نفقه در مشهد

نفقه در ایران

نفقه زوجه در ازدواج دائم در حقوق ايران و اسلام بر عهده شوهر است. در حقوق اسلام که احکام آن الهام بخش در تنظيم اصول و ضوابط بسياري از موضوعات يا تقريبا بيشتر موضوعات و مسائل قانون مدني مخصوصا در باب احکام نکاح است، تامين هزينه خانواده از جمله کليه مخارج شخصي زوجه دائم بر عهده شوهر است و زوجه در اين زمينه هيچگونه تعهد يا مسووليتي نخواهد داشت هر چند زوجه از ثروت فراواني برخوردار باشد.
بنابراين شوهر حق ندارد از تامين هزينه نيازهاي شخصي زن به علت دارا بودن و بي نياز بودن زن خودداري کند. اين حکم در حقوق ايران بدون ترديد اعمال مي گردد
.
به عبارت ديگر تکليف شوهر در پرداخت نفقه زوجه دائم چه در حقوق اسلام و چه در سيستم حقوقي ايران جزء احکام مسلم و تخلف ناپذير است و در حقوق اسلام مستندات اين حکم آيات قران و اخبار و روايات موثق واصله در اين زمينه است. بنابراين حکم شارع اسلام که مبناي قواعد قانوني مدني ايران در باب نفقه است با شرط خلاف آن قابل تغيير نيست و اگر بر زوجه دائم در هنگام انعقاد عقد ازدواج يا قبل و بعد از ازدواج شرط شود که نفقه و تامين هزينه شخصي زن در صورت ثروتمند و بي نياز بودن از جهت مالي بر عهده خود زوجه باشد چنين شرطي به علت مخالفت با حکم مسلم شرعي و در نتيجه به علت خلاف ضابطه آمده در سيستم حقوقي ايران باطل و بلا اثر خواهد بود و زن به شرط عدم نشوز و انجام وظايف زناشويي بدون عذر موجه استحقاق دريافت نفقه و هزينه زندگي شخصي خود را از شوهر خواهد داشت
.

نفقه شامل چه مواردی می‌ گردد؟

نفقه  زن شامل همه مواردی است که زن برای ادامه زندگی به آن نیاز دارد. به معنی تامین نیازهای متعارف زن است و شامل مواردی مانند: لباس، غذا، مسکن، لوازم زندگی و اثاث خانه، هزینه بهداشت و درمان و غیره.. است. البته لازم به ذکر است که برخی از امکاناتی که مرد فراهم می‌کند مانند لباس متلعق به زوجه است و او مالک آن است اما در مورد مسکن منظور این است که مرد باید خانه متناسب و درخوری فراهم کند و به این معنی نیست که ملک باید به نام زن باشد.

نحوه محاسبه نفقه چگونه است؟

میزان نفقه به طور دقیق در هیچ‌کجای قانون تعیین نشده است. با این حال نفقه به معنی تامین نیازهای زوجه در حد متعارف است. محاسبه نفقه زن و تعیین مقدار آن برعهده دادگاه است. به عبارت دیگر میزان نفقه با توجه به عرف، عادت مردم یک منطقه، وضعیت مالی مرد و شان خانوادگی زن و نحوه زندگی او پیش از ازدواج تعیین می‌شود. تعیین مقدار آن توسط کارشناس رسمی دادگستری انجام می‌شود. در صورت اعتراض به نظر کارشناس، طرفین می‌توانند با ذکر دلایل تا هفت روز برای اعتراض اقدام کنند.

نحوه محاسبه نفقه فرزند

هر فردی که فرزندی دارد موظف است نیازهای متعارف فرزند خود را برآورده کند و نسبت به او حقوق و تکالیفی دارد. کودکان و فرزندان افراد آسیب‌پذیری هستند که به حمایت والدین نیاز دارند. در همین راستا بر طبق قانون پدر موظف به پرداخت فرزند است. به عبارت دیگر حتی اگر حضانت فرزند به عهده مادر یا شخص دیگری غیر ازوالدین باشد، باز هم پدر باید نفقه فرزند خود را بپردازد. اگر پدر توان مالی پرداخت را نداشته باشد و یا از دنیا رفته باشد، پدربزرگ و در مرحله بعد اجداد پدری موظف به پرداخت هستند. اگر هیچ کدام توان مالی نداشتند یا در قید حیات نبودند مادر باید نیازهای زندگی فرزند خود را تامین کند. لازم به ذکر است که معمولا دختران تا قبل از ازدواج و یا مشغول به کار شدن و پسران تا هجده سالگی مشمول نفقه هستند.