مجازات کودک ازاری (وکیل مشهد)

کودک آزاری پدیده­ای شامل آزار روانی، جسمی، جنسی، کودکان و بهره کشی از آن­ها. به دلیل تأثیرات مخرب بسیاری که این اتفاقات بر روی جسم و روان کودکان می­گذارد و به منظور حفظ سلامت روان نسل آینده و حفظ جایگاه کودکان به عنوان یک انسان و نهادینه کردن ارزش­های انسانی، در تمامی دنیا اقدامات بسیاری برای مبارزه با این معضل صورت می­گیرد.

کودک موجودی ساده و بی‌‌غرض است که اقداماتی که انجام میدهد ، فاقد هیچ هدف مغرضانه‌ای میباشد ولی برخی افراد به دلیل نوع تربیتی که در کودکی داشته‌اند یا عقده‌ای که برای آنها به دلایل مختلف از جمله مشکلات معیشتی ایجاد شده است ، کودک را به منزله‌ی یک انسانی بالغ و کامل میپندارند و به دلیل کارهای اشتباهی که کودک بی‌دفاع انجام میدهد آن را مستحق مجازات و آزار میدانند.

آزار را از دو بعد میتوان به آن نگریست؛ آزار روحی و آزار جسمی . متاسفانه برخی از پدر و مادرها عامل کودک آزاری میباشند.

پدیده‌ی شوم کودک آزاری میتواند باعث شود که شخص در بزرگسالی با عقده‌ها و کمبودهایی که حاصل دوران کودکی است ، دست به جرایمی زند که جامعه را به ورطه‌ی هلاکت کشاند ؛ به همین منظور قانون در این عرصه ورود کرده است تا بتواند از این اقدامات ناجوانمردانه و مخرب جلوگیری کند. در ادامه ب

 

مجازات کودک آزاری در قانون چیست؟

چنانچه کودکی مورد بهره­کشی و سوء استفاده در مشاغل ممنوعه از قبیل خرید و فروش مواد و قاچاق قاچاق قرار گیرد، علاوه بر جبران خسارات وارده، از شش ماه تا یک سال زندان و جزای نقدی محکوم می­شود.

هرگونه صدمه و آزار و اذیت شامل شکنجه جسمی و ضرب و شتم کودک و هرگونه صدمات روحی مانند نادیده گرفتن عمدی سلامت کودک و همچنین جلوگیری از تحصیل کودک، تا شش ماه حبس و جزای نقدی را شامل می­شود.

چنانچه سرپرست چه حقیقی و چه حقوقی (اعم از افراد یا سازمان­هایی که سرپرستی را بر عهده دارند.) کودک آزاری را نسبت به کودک مشاهده کند، اما آن را به مراجع غذایی گزارش نکند و این وظیفه­ی خود را به جا نیاورد، شامل مجازات حبس تا شش ماه و جزای نقدی می­شود.

جرایم نقدی و حبس تعزیری بنا بر مصوبات روز اعلام می­شود و دادگاه در خصوص آن تصمیم گیرنده است. و بنا بر شدت جرم و تشخیص قاضی نیز می­تواند متفاوت باشد.

همچنین در بستر خانواده، پدر و جد پدری به عنوان سرپرستان کودک متفاوت از دیگر خویشان، حتی مادر می­باشند. از این رو، امکان مطرح شدن شکایت کودک آزاری از دیگر خویشان ممکن است و شامل تبصره­ی تنبیه توسط خانواده نمی­گردد.

در این موارد، حتی خود کودکان نیز می­توانند با شماره­های مربوط و نهادهای پیگیری کننده تماس بگیرند و این موضوع توسط آن­ها رسیدگی می­شود.

روند شکایت از کودک آزاری

کودک آزاری از جمله جرائم عمومی است که شکایت از آن احتیاج به شاکی خصوصی ندارد و می­تواند توسط هر فرد، ارگان یا نهادی پیگیری شود. لذا افراد می­توانند به صورت خصوصی این مورد را گزارش و از آن شکایت کنند و به کلانتری­ها گزارش کنند.

همچنین اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی نیز یکی از نهادهایی است که پیگیر چنین جرائمی است و می­توان با تماس و گزارش دادن به این نهاد و مطلع کردنشان، نسبت به برخورد با جرم صورت گرفته، موجبات جلوگیری از این اتفاقات را فراهم آورد.

از این رو قابل تقدیر است اگر جامعه به مفاسد پیرامون خود اهمیت داده و شهروندان موارد کودک آزاری توسط مجرمین را گزارش نمایند. لازم به ذکر است که شکایت کودک آزاری شامل آزار کودکانی که بی­شناسنامه هستند هم می­شود. نتیجتا سوء استفاده از کودکان کار و آزار آن­ها نیز می­تواند مصداق کودک آزاری باشد و مجازات برای خاطیان به همراه داشته باشد.اخیراً قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب۲۳/۲/۹۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است که در آن طفل را هر فردی که به سن بلوغ شرعی نرسیده باشد می داند و تمام افرادی که به سن هجده سال تمام شمسی نرسیده اند را مشمول این قانون نموده است و مطابق ماده ۴ آن دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان قوه قضائیه به منظور ایجاد زمینه های همکاری با سایر نهادها، تهیه گزارش های موردی یا ادواری در حوزه قضائی هر استان تحت نظر رئیس کل آن حوزه تشکیل مستقر شده است. بند الف ماده ۳۰ و ماده ۳۱ قانون مذکور تصریح نموده که با تقاضای طفل و نوجوان بعنوان شاکی خصوصی در جرم عمومی اقدام می گردد.ماده ۳۸ تصریح نموده که والدین ، سرپرست قانونی و وکیل طفل و نوجوان حق حضور در جلسات دادرسی و ارائه نظر را دارند.