مدارک مورد نیاز برای گرفتن المثنی شناسنامه در مشهد

شناسنامه اصلی ترین سند هویتی هر فرد است که به محض تولد برای او صادر می شود و تا پایان عمر خواهد داشت به همین دلیل افراد باید در حفظ آن کوشا باشند و اطلاعات آن را بدانند . البته گاهی اوقات بر حسب شرایط مختلف ممکن است افراد اقدام به تغییر اطلاعات مندرج در شناسنامه کنند ؛ مثل تغییر نام کوچک ، تغییر نام خانوادگی ، تغییر سن در شناسنامه ، حذف نام همسر از شناسنامه مرد ، حذف نام همسر از شناسنامه زن و مواردی از این دست . با این حال از اعتبار شناسنامه کاسته نمی شود و اهمیت  نگهداری آن برای فرد به همان میزان قبل از تغییر مهم است . در این موارد افراد اقدام به تعویض شناسنامه خود می کنند اما گاهی مواردی وجود دارد که منجر به صدور شناسنامه المثنی می شود . از این رو ما در این مقاله به بررسی شرایط صدور شناسنامه المثنی و مدارک مورد نیاز برای صدور شناسنامه المثنی می پردازیم

مدارک اخذ شناسنامه المثنی
مدارک مورد نیاز در مراحل اخذ شناسنامه المثنی

چه افرادی می‌توانند برای صدور شناسنامه‌ی المثنی درخواست دهند؟

یکی از نکاتی که در مراحل اخذ شناسنامه‌ المثنی بسیار اهمیت دارد؛ فرد مراجعه‌کننده برای درخواست صدور مجدد می‌باشد. در این مورد باید گفت؛افرادی که می توانند برای درخواست صدور شناسنامه المثنی به دفاتر ثبت احوال مراجعه کنند به شرح ذیل می باشند:

  1. افرادی که ۱۸ سال آن‌ها تمام شده است و یا در سن بالاتر از هجده سال قرار دارند .
  2. افراد که سن کمتر از ۱۸ سال داشته اما دارای حکم رشد می‌باشند؛ می توانند به تنهایی مراحل اخذ شناسنامه المثنی را دنبال نمایند.
  3. پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه و مدارک هویتی خود برای فرزندان کم‌تر از ۱۸ سال می توانند مراحل اخذ شناسنامه المثنی را طی نمایند.
  4. مادر مادامی‌که در زوجیت پدر صاحب شناسنامه باشد؛ می‌تواند با ارائه شناسنامه‌ی خود برای فرزند کمتر از ۱۸ سال اقدام کند.
  5. برای افراد صغیر و محجور، سرپرست قانونی (قیم، امین و وصی) می‌تواند با ارائه مدارک مستند که سمت او را احراز می‌کند؛ اقدام نماید.

برای درخواست صدور شناسنامه‌ی المثنی چه مدارکی لازم است؟

برای صادر کردن شناسنامه المثنی، می‌توان با مراجعه کردن اداره ثبت احوال این کار را انجام داد. اما برای این موارد نیاز به ارائه‌ی برخی مدارک است. این مدارک شامل موارد زیر می‌شود:

  1. نخستین گام در مراحل اخذ شناسنامه المثنی، دریافت فرم اظهارنامه مفقودی شناسنامه از ادارات ثبت احوال سراسر کشور.
  2. تکمیل نمودن فرم اظهارنامه‌ی اخذ شده.
  3. دو قطعه عکس ۴×۳ جدید به صورت تمام رخ؛ افراد بالای ۱۵ سال می‌بایست مشخصات سجلی خود (نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، تاریخ تولد و محل صدور) را در ظهر عکس ثبت نمایند.
  4. در مراحل اخذ شناسنامه المثنی، می‌بایست اصل و تصویر مدارک هویتی عکس‌دار خود را همراه داشته باشید. این مدارک شامل گذرنامه، کارت پایان خدمت، معرفی‌نامه عکس‌دار محصلین از سوی مدرسه‌ای که مشغول تحصیل می‌باشند، کارنامه عکس‌دار دوره‌های تحصیلی راهنمایی به بالا ، گواهینامه، یا کارت شناسایی عکس‌دار کارکنان دوایر دولتی با ذکر مشخصات سجلی می‌شود.
  • پس از  انجام تطبیق اصل و تصویر مدارک هویتی یاد شده، اصل مدرک به مراجعه کننده مسترد می‌گردد.
  • اگر فردی فاقد هر یک از مدارک هویتی فوق باشد، برای ادامه‌ی مراحل اخذ شناسنامه المثنی،  با معرفی ایشان به نیروهای انتظامی، درخواست تأیید عکس از نهاد مربوطه صورت می‌گیرد.
  1. در صورت تاهل در مراحل اخذ شناسنامه المثنی لازم است، اصل و تصویر سند ازدواج و یا طلاق، و شناسنامه‌ی فرزندان نیز ارائه گردد؛ که این مدارک نیز پس از تطابق عودت می‌گردند.
  2. در آخرین مراحل اخذ شناسنامه المثنی، وجه تعرفه جاری را واریز نموده و فیش بانکی آن را ارائه دهید.
  • توجه داشته باشید چنانچه شناسنامه برای بار دوم یا سوم مفقود شده باشد، مبلغ واریزی مطابق تعرفه‌های جاری متفاوت خواهد بود.

 

برای درخواست صدور شناسنامه‌ی المثنی چه اقداماتی لازم است؟

در نخستین گام از مراحل اخذ شناسنامه المثنی، پس از جمع‌آوری مدارک موردنیاز لازم است در ساعات و ایام اداری، به ادارات ثبت احوال سراسر کشور  که آمادگی دریافت مدارک یادشده را دارند؛ مراجعه نمایید. این ادارات مکلف‌اند صرف‌نظر از محل صدور شناسنامه طی مهلت مقرره نسبت به صدور شناسنامه المثنی و تحویل آن اقدام نمایند.

برای درک بهتر شما از مراحل اخذ شناسنامه المثنی، روند آن در تصویر ذیل آورده شده است.

مراحل اخذ شناسنامه المثنی
مراحل اخذ شناسنامه المثنی

سخن آخر

در این مقاله مراحل اخذ شناسنامه المثنی را خدمت شما معرفی نمودیم. اما باید توجه داشته باشید که شناسنامه اصلی‌ترین مدرک هویتی شما است؛ و به همین خاطر باید در حفظ آن کوشا باشید. در ادامه برخی نکات را که در حفظ شناسنامه باید رعایت نمایید خدمت شما معرفی می‌نماییم:

  1. همیشه شماره ملی خود را به خاطر داشته باشید؛ تا امکان دسترسی به سوابق شما آسان‌تر باشد.
  2. هرگونه تغییر در شنــاسنامه جـرم بوده و مجرم تحت تعقیب قانونی قرار می‌گیرد.
  3. هنگام دریافت شناسنامه صحت مندرجات آن را بررسی نمایید.
  4. توجه داشته باشید؛ که صدور شناسنامه مجدد محدودیت قانونی دارد.
  5. امانت دادن و ودیعه گذاردن شناسنامه تحت هر عنوانی ممنوع است.

مراحل اخذ شناسنامه المثنی چه مدت زمان می برد؟

در صورت کامل بودن مدارک از زمان مراجعه‌ی شما به ثبت احوال تا صدور شناسنامه جدید حدود ۱۵ روز زمان لازم است.

برای دریافت شناسنامه المثنی چند بار باید به دفاتر ثبت احوال مراجعه نمود؟

برای ثبت درخواست و اخذ شناسنامه المثنی حداکثر لازم است دو بار به دفاتر ثبت احوال مراجعه نمایید.