آیا تتو خالکوبی جرم است؟(مشاور حقوقی در مشهد)

خالکوبی داشتن در کشور ما امری پسندیده به حساب نمی آید و کار زیبایی در نظر عرف به حساب نمی آید؛ اما با وجود زشت بودن و قبیح بودن، این عمل جرم به حساب نمی آید و مجازاتی ندارد و افرادی که این کار را انجام می دهند مجرم محسوب نمی شوند.

البته باید دقت کنیم چه خالکوبی چه چیزی است ممکن است خود نوع خالکوبی و تصویر آن باعث جرم شناختن عملی باشد

آیا خالکوبی داشتن جرم است؟

خیر؛ داشتن خالکوبی جرم نیست. در واقع ما یک قاعده و اصل داریم تحت عنوان اصل قانونی بودن جرم و مجازات به این معنا که تا زمانی که قانون، یک عمل را جرم به حساب نیاورده آن عمل مجاز است و جرم نیست یعنی برای آن که بگوییم فلان عمل مثل خالکوبی جرم است باید حتما قانون، اسم این عمل را می آورد و بعد برای آن مجازات تعیین می کرد؛ حال که اسمی از آن نیاورده پس جرم نیست و عملی مجاز محسوب می شود.

البته خود نوع تصویر خالکوبی شده ممکن است در شرایطی جرم به حساب بیاید در ادامه به آن اشاره می کنیم‌.

تتو و خالکوبی در چه صورتی جرم است؟

ممکن است در تصویر خالکوبی شده تصاویر مستهجن و غیر اخلاقی که مصداق عمل حرام اند وجود داشته باشد که این جا به استناد ماده ای از قانون مجازات، می توان گفت جرم به حساب می آید.

به خصوص اگر مثلا فرد آن تصویر را به قسمتی مثل بازوی خود زده و در میان مردم قابل دیدن است. پس اگر مصادیقی از تصاویر مستهجن بر روی بدن فرد خالکوبی شود به دلیل تظاهر بر عمل حرام طبق ماده ۶۳۸ قانون مجازات جرم است.

هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ‌ضربه شلاق محکوم می گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌ باشد ولی عفت عمومی را جریحه‌ دار نماید فقط به‌ حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد‌.

تتو و خالکوبی در چه صورتی جرم است؟

تاثیر خالکوبی در گرفتن گواهینامه

خالکوبی گاها در بحث گواهینامه رانندگی مطرح می شود. باید گفت داشتن خالکوبی مانع گرفتن گواهینامه نیست؛ اما گاهی با وجود داشتن برخی خالکوبی ها و تتو های ناهنجار، سلامتی فرد باید احراز شود تا درباره گواهینامه او تصمیم گیری شود.

لذا کسانی که خالکوبی های نامتعارف دارند و یا سابقه خود زنی دارند؛ باید به جز معاینات چشم پزشکی به کمیسیون پزشکی که ارجاع می شود؛ مراجعه کند و از صحت و سلامتی وی اطمینان حاصل شود که کمیسیون مربوطه با گرفتن تست نظر خود را اعلام میکند


نظرات و فتاوی مراجع تقلید درباره تتو و خالکوبی

مراجع تقلید بسیاری در خصوص تتو و خالکوبی نظرات و فتواهایی داده اند که با هم به بررسی برخی از این فتواها خواهیم پرداخت.

نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره تتو

سوال: خالکوبی چه حکمی دارد و آیا برای غسل و وضو مشکلی ایجاد می‌ کند؟

هر گاه ضرر خاصّی برای بدن نداشته باشد عکس‌ های آن موجب فساد اخلاق در آن نباشد جایز است و در هرحال برای وضو و غسل مشکلی ایجاد نمی‌ کند.

سوال: آیا خالکوبی در اسلام حرام است؟ چرا؟

حرام نیست؛ مگر اینکه عکس‌ های مستهجن باشد و یا اسامی مقدس که در حال عدم وضو یا جنابت مایه ی اشکال شود.

فتوای آیت الله خامنه‌ ای درباره خالکوبی یا تتو:

سوال: حکم حضرتعالی درباره تاتو کردن ابرو برای زنان چیست؟

ج) مانع ندارد، و اگر در نظر عرف زینت محسوب می‌ شود باید از نامحرم بپوشانند.

به طور کلی حکم خالکوبی بر اساس فتوای آیت الله خامنه‌ ای چنین است:

«خالکوبی حرام نیست و اثری که از آن در زیر پوست می‌ گذارد مانع از رسیدن آب نیست و وضو و غسل با آن صحیح است.»

نظر آیت الله سیستانی در مورد خالکوبی

سوال: آیا داشتن خالکوبی بر روی بازو برای گرفتن وضو ایجاد اشکال می‌ کند؟ چنانچه جواب مثبت است لطفا راهنمایی بفرمایید چه باید کرد؟

جواب: ایجاد اشکال نمی‌ کند.

نظرات و فتاوی مراجع تقلید درباره تتو و خالکوبی

نتیجه گیری

درباره داشتن خالکوبی و تتو اصل بر جایز بودن است و منع قانونی ندارد؛ به عبارتی اگر چه در نزد جامعه این کار، صورت موجهی ندارد اما جرم هم به حساب نمی آید زیرا برای جرم دانستن یک امر باید قانون از آن نام ببرد در حالی که قانون از جرم خالکوبی اسمی نبرده است.

اما گاهی ممکن است خالکوبی به علل دیگری جرم باشد که در بالا گفته شد.