قانون نگهداری سگ در آپارتمان (مشاور حقوقی مشهد)

برخی از افراد علاقه مندند حیواناتی مثل سگ و گربه را به دلیل تعامل بالایی که با انسانها دارند، به عنوان حیوان خانگی نگهداری کنند. امروزه گسترش جوامع شهری و به تبع آن زندگی اجتماعی با فرهنگ‌ها و سلایق مختلف، نگهداری از این موجودات دوست داشتنی را کمی مشکل‌تر و متفاوت‌تر نموده است. برخلاف علاقه مندی برخی از افراد به این حیوانات دوست داشتنی، عده‌ای از افراد بنا به دلایل مختلف، مخالف نگهداری سگ و گربه در منزل و حتی در همسایگی خود هستند. از این رو آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها، قانون نگهداری سگ در آپارتمان را تنظیم نموده است. در این قانون صراحتا در مورد نگهداری سگ در آپارتمان صحبت شده است. 

تاثیرپذیری دیدگاه‌ها و تفکرات ایرانیان از دستورات دین اسلام و مذهب شیعه انکار ناپذیر است. بخشی از افراد بر اساس این اعتقادات مذهبی، حیواناتی مثل سگ را نجس دانسته و نگهداری از آن را در خانه و مکان‌ های عمومی مغایر شرع می ‌دانند. از طرفی برخی از افراد در جامعه از نظر سلامتی و رعایت بهداشت مخالف نگهداری سگ هستند. به عقیده آن‌ها سگ و حیوانات خانگی می‌توانند بیماری هایی مثل لیشمانیوز جلدی، هاری و بیماری ‌های انگلی و… را به انسان ‌ها منتقل کنند و سلامتی انسان‌ها را به خطر بیاندازند. این افراد نگهداری از حیواناتی مثل سگ و گربه را در آپارتمان صحیح نمی‌دانند و با اشخاصی که در همسایگی محل سکونت آن‌ها یا آپارتمان شان سگ و گربه و حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند، به مشکل بر می‌خورند.

از سوی دیگر برخی از افراد هستند که حیواناتی مثل سگ و گربه را حیوانات دوست داشتنی می‌دانند و بر نجس بودن آن‌ها ارزش زیادی قایل نیستند، این دسته از افراد بر این باورند که واکسیناسیون حیوانات، رعایت بهداشت آن‌ها و… مانع از انتقال بیماری از این حیوانات به انسان‌ ها می‌ شوند.

این اختلاف سلیقه در نگهداری سگ و گربه و سایر حیوانات خانگی در بین افراد با سلیقه‌ های مختلف باید با گفتمان اجتماعی حل و فصل شود. اما متاسفانه برخی مواقع این تفاوت دیدگاه‌ها به صورت گفتمان حل نشده است. از این رو قانون به عنوان عنصری برای تعیین صحیح و غلط در یک جامعه وارد میدان می‌شود و با تعیین قوانینی، سعی در حل این مشکلات و تفاوت دیدگاه‌ها می‌کند. همه افراد با همه نظر‌ها و سلایق موظف هستند تا به قوانین تعیین شده توسط مراجع قانونی احترام بگذارند.

در جامعه ما برای حل تفاوت دیدگاه‌ها در مورد نگهداری سگ‌ها در آپارتمان، قانون نگهداری سگ در آپارتمان وضع شده است. برای آگاهی از قوانین مربوط به نگهداری سگ‌ها می‌توانید از طریق تماس تلفنی با مراکز مشاوره حقوقی،

قانون نگهداری سگ در آپارتمان(مشاور حقوقی مشهد)

در ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها این گونه تعریف شده است: «قسمت‌هایی از ساختمان و اراضی و متعلقات آن‌ها که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم مورد استفاده تمام شرکاء می ‌باشد، قسمت ‌های مشترک محسوب می ‌گردد و نمی ‌توان حق انحصاری بر آن ‌ها قائل شد.»

همچنین در تبصره ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ‌ها آورده شده که: : «گذاردن میز و صندلی و هر نوع اشیای دیگر و همچنین نگاهداری حیوانات در قسمت های مشترک ممنوع است. قسمت ‌های مشترک در ملکیت مشاع تمام شرکای ملک است، هر چند که در قسمت‌ های اختصاصی واقع شده باشد و یا از آن قسمت ‌ها عبور نمایند.»

بر اساس ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها، قرار دادن هر گونه اشیا و نگهداری از حیوانات در بخش‌های مشترک ساختمان ممنوع است. منظور از قسمت‌های مشاع و مشترک شامل لابی، راه پله ها، راهرو، پشت بام، پارکینگ و… می ‌شود.

با توجه به ماده قانونی فوق، نگهداری از حیوانات خانگی مثل سگ و گربه مرغ و… در بخش‌های مشترک در آپارتمان ممنوع است و هر کدام از ساکنین از این قانون تخطی کند، مجرم شناخته شده و سایر همسایه‌ها از حق شکایت برخوردار هستند و می ‌توانند علیه وی شکایت کنند.

شرایط نگهداری سگ در بخش اختصاصی آپارتمان، کمی متفاوت است. براساس قانون در بخش خصوصی ساختمان، در صورت رعایت دو شرط زیر، نگهداری سگ در آپارتمان ممانعتی ندارد:

  • اولین شرط مربوط به قوانین و مقررات بهداشتی سگ است. اشخاصی که که تمایل به نگهداری سگ در بخش اختصاصی آپارتمان خود دارند، باید قوانین و مقررات بهداشتی مربوط به نگهداری سگ را به نحو احسنت رعایت کنند، تا از شیوع بیماری در سگ و ساکنین ساختمان جلوگیری شود.
  • دومین شرط نیز این است که خانواده موظف به ایجاد فضای آرام در آپارتمان است. نباید نگهداری از سگ و سر و صدای برای همسایگان مزاحمت ایجاد کند و آرامش ساکنین را بر هم بزند. در صورت مختل نمودن آرامش ساکنین، همسایه‌ها حق شکایت علیه نگهدارنده سگ را دارند. در این زمینه افراد می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قوانین نگهداری سگ در آپارتمان از مشاوران حقوقی کمک گرفته و از مشاوره حقوقی تلفنی رایگان استفاده کنند.

به طور کلی، توصیه می‌شود در زندگی آپارتمان نشینی، تعامل و تفاهم بین همه ساکنین نه تنها در مورد نگهداری سگ و حیوانات خانگی، بلکه در سایر روابط و مسایل مربوط به آپارتمان نشینی، سرلوحه کاری همه افراد و ساکنین ساختمان قرار بگیرد.

Dog Breeds That Raise Insurance Costs 912x720 1

حل اختلاف نظر ساکنین آپارتمان در مورد نگهداری سگ در آپارتمان

نگهداری از سگ و سایر حیوانات در آپارتمان به دلایل بهداشتی و اعتقادات مذهبی افراد، مسئله پر اختلافی است. در صورتی که در بین همسایگان یک مجتمع مسکونی یا آپارتمان در این مورد اختلاف نظری به وجود آمد، اولین کار این است که به مدیر ساختمان و هیئت مدیره مراجعه نموده و موضوع را با وی در میان بگذارید تا مدیر ساختمان و هیئت مدیره به عنوان حَکم اختلافات بین همسایگان را حل کند. همچنین بهتر است آیین نامه کلی برای ساختمان تدوین شود تا از بروز اختلافات احتمالی که ممکن است بین همسایگان پیش آید جلوگیری شود.

افرادی که قصد نگهداری سگ یا حیوانات را در منزل و آپارتمان خود دارند، بهتر است با تعامل و بدون هر گونه تنشی، اختلافات را با همسایگان خود حل کنند.

حال در صورتی که این اختلاف و مشکلات بین نگهدارنده سگ و همسایگان حل نشد، همسایگان می‌توانند جهت رفع این مزاحمت به دادسرا مراجعه نموده و از وی شکایت کنند.

برای انجام شکایت، همسایگان باید استشهادیه‌ای را تنظیم کنند و در زمان شکایت آن را به دادسرا ارائه کنند. برای آگاهی در مورد نحوه مراجعه به دادسرا و تنظیم شکواییه، می‌توانید به مراکز حقوقی مراجعه کنید و در صورتی که امکان مراجعه حضوری به این موسسات را ندارید،

مجازات فرد تخطی کننده از قانون نگهداری سگ(مشاور حقوقی مشهد)

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، بر اساس قانون نگهداری سگ در آپارتمان، جهت نگهداری از سگ در آپارتمان باید شرایط یاد شده در قانون، مثل رعایت بهداشت و عدم سلب آرامش همسایه‌ها رعایت شود و نباید نارضایتی همسایه‌ها و سایر ساکنین ساختمان را به دنبال داشته باشد.

حال در صورتی که فرد این شرایط را رعایت ننمود و همسایگان نتوانستند از طریق گفتمان مشکلات موجود را حل کنند. در صورت شکایت از فرد مذکور، فرد مرتکب باید ظرف ۱۰ روز، در صدد رفع مزاحمتکاری پیش آمده برآید. در غیر این صورت، بعد از گذشت مدت مذکور، فرد مرتکب به پرداخت ۱۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان جزای نقدی محکوم شده و حیوان مورد نظر نیز ضبط خواهد شد.

برای اطلاع از نحوه برخورد با افرادی که از قانون نگهداری سگ تخطی نموده و موجب نارضایتی همسایگان می‌شوند، می‌توانید از مشاوره حقوقی رایگان استفاده نمایید. برای این منظور برخی از موسسات حقوقی، جهت آسایش موکلین خود اقدام به ارائه مشاوره حقوقی تلفنی می‌کنند. افرادی که به کمک مشاوران حقوقی نیازمندند می‌توانند با این موسسات تماس گرفته و مشاوره حقوقی تلفنی رایگان دریافت کنند.

سوالات متدواول

  • حکم نگهداری سگ در قسمت ‌های مشاع ساختمان چیست؟

بر اساس قانون هیچ کدام از ساکنین ساختمان نمی‌ توانند در قسمت ‌های مشترک ساختمان مثل راه پله، راهرو، پارکینگ و… اقدام به نگهداری حیوانات کنند.

  • حکم نگهداری سگ در بخش اختصاصی آپارتمان چیست؟

قانون در صورتی به افراد اجازه نگهداری از سگ و سایر حیوانات در منزل شخصی خود را می ‌دهد که نه تنها بهداشت کامل آن‌ها رعایت شده و موجب ایجاد بیماری در سگ و سایر افراد نشود. همچنین سر و صدا و نگهداری از سگ نباید موجب سلب آسایش سایر ساکنین ساختمان شود.

  • نحوه شکایت از فرد نگهداری کننده از سگ در ساختمان چگونه است؟

همسایگان می‌ توانند با مراجعه به دادسرا اقدام به تنظیم شکوائیه نمایند. برای این منظور بهتر است استشهادیه‌ای را نیز از سایر همسایگان تنظیم کنند.

  • قانون چه مجازاتی برای فردی که اقدام به نگهداری سگ در آپارتمان نموده و موجب سلب آرامش همسایه ‌ها شده است در نظر گرفته است؟

فرد مرتکب باید  حداکثر ظرف ۱۰ روز، کاری در جهت جلب رضایت همسایگان انجام داده و مزاحمت را رفع کند. در غیر این صورت، بعد از گذشت مدت مذکور، فرد مرتکب به پرداخت ۱۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان جزای نقدی محکوم شده و حیوان مورد نظر نیز ضبط خواهد شد.