مراحل طلاق با داشتن حق طلاق(وکیل خانواده در مشهد)

همه ی ما در مورد موضوعات حقوقی همچون طلاق با داشتن حق طلاق زن چیزهایی شنیده ایم اما ممکن است از روند دادرسی و چگونگی اقامه‌ی دعاوی مربوط به آن بی اطلاع باشیم.

در دنیایی زندگی می‌کنیم که یکی از اصلی ترین موضوعات جامعه‌ی بشری مربوط به روابط بین زوجین است. مسلما آشنایی با حقوق متقابل افراد با یکدیگر و قانون جوامع باعث می‌شود تا زوجین اگاهی کامل و بهتری در رابطه با مشکلات حقوقی و روند دادرسی دعاوی خانوادگی پیدا کنند. یکی از مهم ترین مسائلی که امروزه در حقوق خانواده بسیار مطرح میشود و قابلیت پیگیری قانونی نیز دارد، موضوعی به نام طلاق می‌باشد

هم مرد (زوج) و هم زن (زوجه) می توانند به هرکس که بخواهند وکالت در طلاق یا همان حق طلاق را اعطا کنند. به طور کلی برای هر عمل حقوقی و مراجعه به دادگاه میشود وکالت داد.

آنچه رواج بیشتری دارد اینکه زوج -که حق طلاق با اوست- به زوجه وکالت طلاق می دهد البته زوج به هر شخص که بخواهد می تواند وکالت مذکور را بدهد.

زوجه نیز می تواند برای طی مراحل طلاق به دیگری حتی شوهر وکالت طلاق بدهد.

وکالت بر طبق قانون قراردادی جایز است یعنی هرکدام از طرفین (وکیل و موکل) می توانند آنرا به هم بزنند ولی به زبان ساده می توانید از دفتر اسناد رسمی تنظیم کننده سند وکالت بخواهید که وکالت در طلاق– به تعبیر روزمره مردم- بلاعزل باشد.

مفاد وکالتنامه طلاق بسیار اهمیت دارد توجه داشته باشید که این شما هستید که با مشاوره حقوقی قبل از تنظیم وکالت نامه می توانید اولا از پیامد های حقوقی آن آگاه شوید ثانیا شرایط آنرا به دلخواه و البته با توافق تغییر بدهید.

وکالت در طلاق می تواند علاوه بر اینکه در دفتر اسناد رسمی تنظیم شود به صورت شرط ضمن عقد در عقدنامه هم باشد در صورت اخیر وکالت ضمن عقد قابلیت عزل ندارد.( به تعبیر حقوقی شرط نتیجه ضمن عقد لازم باشد)

متاسفانه بیشتر سردفتران ازدواج به دلیل نداشتن اطلاعات به روز از مراحل طلاق در دادگاه به درستی آنرا تنظیم نمی کنند و یا اینکه از نوشتن آن به دلایل خود ساخته طفره می روند.

آیا با داشتن حق طلاق باید به دادگاه مراجعه کرد؟(وکیل خانواده در مشهد)

پس از این که زن حق طلاق (وکالت در طلاق) را از همسرش اخذ می کند میتواند مراحل طلاق با داشتن حق طلاق را طی نماید.
زوجه با مدارک کامل مثل وکالتنامه طلاق ، عقدنامه یا رونوشت ، اصل شناسنامه و کپی کارت ملی خود و ترجیحا کپی شناسنامه و کارت ملی شوهر، به وکیل دادگستری مراجعه می کند – توجه داشته باشید در وکالت در طلاق اخذ وکیل طلاق توافقی برای شوهر اجباری است .
با مراجعه زن (زوجه) به شوهر و امضاء وکالتنامه، وکیل دادگستری با توجه به وکالتی که زن از شوهرش دارد وکیل مع الواسطه زوج می شود و به عنوان وکیل زوج (شوهر) می تواند همراه با زوجه دادخواست طلاق توافقی ثبت نماید که بقیه مراحل شبیه طلاق توافقی عادی می باشد که می توانید به لینک طلاق توافقی مراجعه کنید.

متاسفانه بعضی از وکالت نامه های طلاق به تعبیر عامیانه حق طلاقی که زن دارد ناقص است و در عمل مشکلاتی برای پرونده طلاق توافقی ایجاد می کند. یکی از شایع ترین آن ها ننوشتن حق قبول بذل در وکالت نامه های محضری است و دومی ننوشتن اسقاط حق تجدید نظر و فرجام خواهی است.

مزایای حق طلاق برای زن چیست؟(وکیل خانواده در مشهد)

اگر حق طلاق با زن باشد، او می‌تواند بدون حضور شوهر درخواست طلاق دهد و مراحل آن رو طی کند و پس از اخذ حکم طلاق به دفتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه کند و طلاق را ثبت نماید، بدون اینکه نیازی به حضور مرد باشد.

به خوبی می‌دانیم که زن به آسانی نمی تواند از مرد طلاق بگیرد و برای طلاق باید دلایل محکمه پسندی را ارائه و اثبات کند، اما اگر زن وکالت طلاق را داشته باشد به آسانی و بدون دردسر می‌تواند از همسر خود طلاق بگیرد و دیگر نیازی به اثبات و ارائه دلیل و حضور مرد نیست.

آیا زن هم می‌تواند به مرد وکالت طلاق بدهد؟(وکیل خانواده در مشهد)

در پاسخ به این سوال که زن هم می‌تواند به مرد وکالت طلاق بدهد باید بگوییم که بله، به طور کلی زن می‌تواند با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی به شوهر خود وکالت بدهد که هر زمان که بخواهد او را طلاق بدهد و به زوجیت او پایان دهد‌، اما از آنجا که مطابق با قانون طلاق یک حق قانونی مرد است، او می‌تواند به راحتی درخواست طلاق بدهد و از همسر خود جدا شود.

در حقیقت وکالت زن به مرد منع قانونی ندارد، اما مانند وکالت مرد به زن نیست، زیرا برای آزمایش‌های بکارت و عدم بارداری به حضور زن نیاز است. زن باید در زمان معین شده مراجعه کند و آزمایش‌های بکارت و عدم بارداری را انجام دهد، معمولا این نوع وکالت را زنانی که در خارج از کشور هستند به همسر خود می‌دهد که باید به سفارت ایران در کشور محل اقامت مراجعه نمایند و وکالتنامه طلاق را تنظیم و برای مرد وکالتنامه را ارسال نماید.

مراحل طلاق با داشتن حق طلاق(وکیل خانواده در مشهد)

در قسمت‌های فوق گفتیم که اگر زن حق طلاق را داشته باشد می‌تواند به راحتی در دادگاه حضور یابد و از همسر خود طلاق بگیرد در این قسمت از مقاله می‌خواهیم مراحل طلاق با داشتن حق طلاق را به صورت کامل بیان کنیم.

مراحل طلاق با داشتن حق طلاق عبارتند از:

  • اولین مرحله این است که زن با مدارک لازم که شامل حق وکالت طلاق، مدارک شناسایی و سند ازدواج می‌شود با دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و دادخواست طلاق از طرف زوجه را ارائه بدهد. اما بهتر است که زوجه قبل از درخواست با یک وکیل مجرب و متخصص در زمینه طلاق مشورت کند یا برای خود وکیلی انتخاب کند که در این صورت وکیل دادخواست را تنظیم و در دفاتر خدمات قضایی ثبت می‌نماید.
  • در مرحله بعد زوج باید به جلسات مشاوره و غربالگری برود، اما در صورت داشتن وکیل نیازی به حضور او در این جلسات نیست.
  • سپس پیامکی حاوی زمان رسیدگی دادخواست شما در دادگاه به زوج یا وکیل او ارسال می‌شود که زوج به همراه وکیل خود موظف هستند در زمان مقرر به دادگاه مراجعه کنند و از دادگاه درخواست حکم طلاق را نمایند.
  • قاضی پس از بررسی‌های لازم و با استناد به داشتن حق طلاق زن حکم طلاق را صادر خواهد کرد.
  • سپس با داشتن حکم طلاق زن یا وکیل او می‌تواند با یکی از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه کند و صیغه طلاق جاری شود.