وکیل سرباز فراری در مشهد

سرباز فراری کیست؟

سرباز فراری به چه کسی گفته می شود ؟ آیا کسانی که از خدمت سربازی فرار می کنند سرباز فراری محسوب می شوند ؟ چه مجازاتی همراه سرباز فراری خواهد بود ؟ آیا با فرار از خدمت دوره ی ضرورت سرباز فراری به حساب می آییم یا مشمولین غایب نیز سرباز فراری محسوب می شوند ؟ فرار از خدمت یکی از مباحث پیچیده و در عین حال جذاب نظام وظیفه به حساب می آید . از سالیان گذشته مشمولین زیادی به عنوان سرباز های فراری در پادگان های خود حضور نیافته و مشکلات زیادی برایشان به وجود آمده است . اما آشنایی با سرباز فراری و مسائل مرتبط با سربازان غایب برای بسیاری از مشمولین بسیار مهم و خواندنی است . پاسخ به این سوالات احتیاج به مشاوره نظام وظیفه دارد.

برای تعریفی دقیق تر از این موضوعات مربوط به سربازان فراری باید اول از هر چیز راجع به مشمولیت و زمان اعزام به خدمت صحبت کنیم . همانطور که می دانید جوانان پسر در کشور ما پس از سن ۱۸ سالگی به سن مشمولیت رسیده و باید برای اعزام به خدمت خود اقدامات لازم را انجام دهند . برخی افراد شرایط انواع معافیت ها را داشته و با کسب اطلاعات لازم می توانند برای گرفتن معافیت سربازی اقدام کنند . این افراد باید در مدت زمان معافیت ، مدارک مورد نیاز معافیت خدمت سربازی خود را آماده کرده تا وارد غیبت نشوند . برخی مشمولین نیز راه های دیگری مانند گرفتن امریه سربازی در ارگان ها و سازمان های مختلف را انتخاب می کنند .

سرباز فراری خود معرف

سرباز فراری خود معرف کسی است که از سربازی فرار کرده است . اما پس از مدتی از کار خود پشیمان می شود و به پادگان بازخواهد گشت . یعنی سرباز فراری خود معرف پس از پشیمانی خود به خدمت سربازی برمی گرد و احساس ندامت و پشیمانی می کند از کاری که انجام داده است . اما سرنوشت سرباز فراری خود معرف چه می شود ؟ آیا سرباز فراری خود معرف مانند سایر سربازان فراری باید مجازات شود ؟ فرار از خدمت سربازی گاهی دلیل موجه دارد .

دلایل فرار مشمولین در دادگاه های سازمان نظام وظیفه مورد بررسی قرار می گیرد . در واقع مجازات افرادی که از سربازی به دلایل مختلف فرار کرده اند و بر اساس میزان مدت فرار آن ها متفاوت خواهد بود . برای برخی از این افراد فراری حبس یا زندانی بریده می شود . هم چنین افراد فراری باید به میزان اضافه خدمت مشخص شده از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی ، اضافه خدمت خود را انجام دهند .

قوانین سرباز فراری

قوانین سرباز فراری در شرایط مختلف ، متفاوت خواهد بود . قوانین سرباز فراری بر اساس ماده ۶۰ از قوانین جرایم سازمان نظام وظیفه به صورت زیر خواهد بود :

ماده قانون ۶۰ جرایم نظامی قوانین سرباز فراری :

در این قانون آماده است که مشمولینی که از خدمت سربازی فرار می کنند . اگر فرار آن ها برای اولین بار باشد . هم چنین این افراد پس از فرار خود را معرفی کنند . این سربازان وظیفه حدود سه ماه اضافه خدمت خواهند داشت .

این در حالی است که فرد سابقه ی فرار از خدمت سربازی را نداشته باشد . اما متاسفانه سربازان زیادی هستند که به طور مکرر از خدمت سربازی فرار می کنند . برای این افراد در شرایط خاص بین ۳ تا ۶ ماه زندانی نیز بریده می شود . در برخی موارد این سربازان فراری مجبور به پرداخت جریمه های نقدی نیز خواهند شد .

سرباز فراری کیست

سرباز فراری کیست ؟  این سوالی است که برای جوانان پیش می آید . یا اینکه مشمولین پس از چند روز غیبت می توانند به عنوان سربازان فراری تحت تعقیب باشند ؟ باید بگوییم که مشمولینی که کارهای اعزام به خدمت را انجام داده و به پادگان های خود معرفی شده اند سرباز وظیفه به حساب می آیند . این سربازان پس از حضور در پادگان باید برای هرگونه تاخیر یا غیبت ،، با مسئولان پادگان خود هماهنگی های لازم را انجام دهند . این افراد در تاریخ های مشخص شده می توانند به مرخصی بروند . اگر مرخصی آن ها طولانی شود . این افراد سرباز غایب خواهند بود .

اما برخی سربازان پس از رفتن به مرخصی به خدمت باز نمیگردند . این افراد پس از طولانی شدن غیبتشان به عنوان سربازان فراری از سوی نظام وظیفه تلقی می شوند . در واقع غیبت پانزده روزه ی سربازان منجر به فرار آن ها شده است . این افراد در صورت دستگیر شدن اضافه خدمت خواهند خورد یا به حبس محکوم می شوند و جریمه ی نقدی باید بپردازند .

قوانین مربوط به سرباز فراری

قوانین مربوط به سرباز فراری آن دسته از قانون هایی است که سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا برای سربازان فراری در نظر گرفقفته است . زیرا مشمولین پس از اعزام به خدمت موظف هستند دوره ی ۲۱ ماه ی خدمت خود را دقیق گذرانده و در موعد مشخص  به پادگان بروند .

بر اساس ماده قانون های موجود و تصویب شده از سوی سازمان نظام وظیفه برای سربازان غایب و فراری در شرایط مختلف ، محکومیت های مختلفی در نظر گرفته می شود .

ماده قانون ۵۹ از قوانین مجازات سربازان فراری با غیبت طولانی

اگر سرباز وظیفه دارای غیبت طولانی باشد و بیش از ۱۵ روز غیبت کند . سازمان نظام وظیفه و آگاهی در صورتی که این فرد فراری را دستگیر کنند . این فرد به مدت ۳ ماه تا یک سال حبس مجازات می شود . یا اینکه سازمان نظام وظیفه می تواند برای این افراد مدت ۳ ماه تا یک سال اضافه خدمت در نظر بگیرد . البته در نظر داشته باشید که مشمولینی که احساس ندامت و پشیمانی کنند می توانند از بخشودگی نیز برخوردار شوند .

ماده قانون ۶۰ از قوانین جرایم کارکنان نظام وظیفه 

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم  هرگاه فرد فراری ، پس از فرار خود را به پادگان مربوطه معرفی کند . اگر برای بار اول فرار کرده باشد . به ازای هر روز غیبت دو روز به میزان خدمت ضرورت او افزوده می شود . از طرف دیگر افراد با سابقه به حبس و جریمه ی نقدی نیز محکوم می شوند .

سربازان فراری و غایب

اما برخی افراد به دلایل مختلف قادر نخواهند بود در این زمان مشخص مدارک خود را تکمیل کرده و اقدامات لازم برای اعزام به خدمت خود را انجام دهند . این افراد وارد غیبت می شوند . یا از طرف دیگر مشمولین مراحل اقدام به خدمت را انجام داده و به اردوگاه های خود اعزام می شوند . اما در حین خدمت سربازی پشیمان شده و غیبت می کنند . این افراد سربازان غایبی به حساب می آیند که اگر غیبت آن ها طولانی شود سربازان فراری محسوب می شوند .

مشمولین می توانند برای اطلاع از مدارک معافیت خدمت و مشاوره قوانین معافیت با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشند . این مرکز مشاوره نظام وظیفه یک مرکز مشاوره معافیت سربازی است که به مشمولین در موارد معافیت های مختلف اطلاعات و راهنمایی می دهد . این مرکز مشاوره نظام وظیفه مشمولین را با انواع کسری های خدمت آشنا می کند . در واقع کسری خدمت سربازی نیز یکی دیگر از موقعیت هایی است که سازمان نظام وظیفه در اختیار مشمولین قرار می دهد .

از این طریق مشمولین می توانند مدت ۶ ماه تا ۱ سال از خدمت ۲۱ ماه ی دوره ی ضرورت خود را کاهش دهند . این افراد مدت کمتری به انجام خدمت سربازی خواهند پرداخت . اما ما می خواهیم در این مقاله درمورد افرادی صحبت کنیم که شرایط معافیت ، امریه سربازی و یا گرفتن کسر خدمت را ندارند . این افراد باید پس از ورود به سن مشمولیت مدارک خود را آماده کرده و برای رفتن به خدمت سربازی آماده شوند . یا از طریق مشاوره معافیت تحصیلی ، اطلاعات لازم در زمینه قوانین معافیت تحصیلی را بدست آورند و از معافیت تحصیلی استفاده کنند . پس با ما در تماس باشید . مشاورین ما همه روزه پاسخگوی شما خواهند بود .