وکیل اعاده حیثیت در مشهد

اعاده حیثیت چیست؟

خود کلمه اعاده در زبان فارسی به معنای بازگرداندن چیزی است و کلمه اعاده حیثیت به معنای بازگرداندن وضع افراد است از جهت افت کردن حیثیت و موقعیت اجتماعی آنها در جامعه ای که در آن زندگی میکنند که به وسیله مطرح کردن شکایت بی دلیل و بر خلاف واقعیت اتفاق افتاده است، به همان حالتی که در قبل بوده است. اعاده حیثیت کلاهبرداری یکی از مواردی است که افراد در این شرایط می توانند از آن استفاده کنند.

به دیگر سخن با این کار تلاش بر این است که آب ریخته شده را جمع کرد  ، چون هم جان و مال مردم یک کشور مورد حمایت قانون گذاران آن کشور قرار گرفته است حیثیت و آبروی مردم کشور نیز برای قانون گذار قابل احترام  و مورد حمایت او می باشد، پس دست درازی به آن موجب برخورد جدی قانون کشور با فرد خاطی میشود. اعاده حیثیت کلاهبرداری بیشتر در برگرداندن مقام معنوی افراد جامعه می باشد که از طریق اقدام به دنبال کردن و تعقیب کیفری و قانونی  شخصی که به او افترا بسته شده است یا فرد مفتری (شخصی است که با مطرح نمودن شکایت غیر واقعی باعث هتک حیثیت و از بین رفتن آبروی دیگری شده است) بوجود می آید.

با توجه به صحبت های بالا  فردی که در اثر افترا  دروغ و ادعای خلاف واقعیت امر آبرویش از بین برود ، همواره تلاش بر این دارد تا در جامعه یا در جمع خاصی از مردم  این آبروی از دست رفته خود را مجدداً احیا کند و با اثبات این که بی گناه است، موقعیت اجتماعی خود را تا جایی که امکان دارد به حالت قبلی بازگرداند.

مشاوره حقوقی خانواده
بیشتر بدانید

برای  مثال فردی همسایه خود را به این متهم میکند که از منزلش دزدی کرده ، اما بعد از اینکه به مراجع قضایی مراجعه کردند و بررسی های لازمه صورت گرفت معلوم میشود همسایه هیچ گناهی ندارد و دزد  فردی دیگر است. بنابراین همسایه بعد از اثبات بی گناهی خود میتواند طبق قانون و مطابق ماده ۶۹۷ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی تحت عنوان مفتری شخصی که از او شکایت دروغین کرده تحت شکایت قرار دهد. معمولاً در این خصوص شخص با طرح شکایت تهمت و افترا در دادسرا تقاضای تحقیق در این باره  تعقیب آن فرد و محکومیت فردی که به او افترا بسته را دارد.

و بعد از آن فردی که افترای به شاکی زده احضار شده و چنانچه دفاعی در برابر کار خود د داشته باشد بیان می کند ، و در آخر در صورتیکه فرد زیان دیده یا همان شاکی امر افترا  بتواند از قصد بودن کار مفتری در طرح شکایت را بطور کامل ثابت کند، آن فرد مجرم شناخته شده و با دستور مراجع قضایی کیفر خواست صادر می شود و برای وی تشکیل پرونده میدهند و رسیدگی به اتهام او به دادگاه جزائی فرستاده میشود.

بنابراین با احراز این امر که وی قصد ضرر و زیان رساندن به فردی دیگر را داشته و با اثبات اینکه شاکی سو نیت داشته است، جرم افترا انجام شده است و فرد مجرم به مجازات میشود که مجازات آنان ۷۴ ضربه شلاق و یک ماه تا یک سال حبس میباشد که در آخر بصورت مفصل درباره آن صحبت میکنیم.

وکیل ارث
بیشتر بدانید

باید به این نکته توجه کافی را داشته باشیم که فقط اینکه فردی علیه دیگری اقدام به شکایت کیفری کند، باعث نمی شود تا در صورت عدم پیروزی در دعوا، طرف مقابل او بتواند او را به عنوان فرد مفتری تحت تعقیب قانونی قرار دهد؛ زیرا در اینصورت باید بعد از هر شکایت کیفری که پیش می آید و به نتیجه نمیرسد،باید منتظر طرح شکایت افترا باشیم. وقتی فردی با سوء نیت و به قصد از بین بردن حرمت و شخصیت فرد دیگر امری که جرم محسوب می شود را به وی نسبت میدهد آن زمان میتوان آن فرد را به جرم مفتری تحت تعقیب قضایی قرار داد و اعاده حیثیت کلاهبرداری را به انجام رساند.

 

اعاده حیثیت کلاهبرداری در زندگی اجتماعی:

اعاده حیثیت در زندگی اجتماعی قابل فهم‌تر و دارای ظهور نمایان تری است. اعاده حیثیت در زندگی اجتماعی دارای مفهومی بسیار قابل لمس است.

 

اعاده حیثیت کلاهبرداری چیست؟

طبق تعاریف بالا تهمت و افترا در اصطلاح حقوقی یعنی اینکه فردی بدون آن که قادر به اثبات باشد جرمی را به دیگری نسبت دهد؛ حال این موضوع درباره کلاهبرداری هم صدق می کند. یعنی اگر ما به کسی تهمت کلاهبرداری بزنیم و نتوانیم آن را ثابت کنیم فرد مقابل میتواند از ما شکایت کرده و در واقع میتواند اعاده حیثیت کند.

انواع افترا و تهمت چیست؟

افترا به دو نوع افترای فعلی وقولی تقسیم بندی می‌شود.

افترای قولی چیست؟

نسبت دادن جرمی به دیگران از طریق رسانه‌ها یا روزنامه ها یاصحبت در میان مردم به صورت کاملا لفظی است. وقتی که مفتری به قصد متهم کردن افراد دیگر وسایل و ادوات جرم را در منزل یا محل کار شخص قرار دهد افترای فعلی صورت می‌گیرد و این به‌گونه‌ای است که وجود آن آلات و ادوات موجبات تعقیب جزایی فرد را فراهم کند

نمونه دادخواست طلاق توافقی
بیشتر بدانید

اجزای قانونی تهمت و افترا چیست؟

  • مفتری با انگیزه ضرر زدن و از بین بردن حیثیت آن جرم را به افراد دیگر نسبت دهد.
  • فردی که افترا میزند جرمی را به صورت کاملا واضح و بدون پرده  به فرد دیگری نسبت دهد.
  • آن جرم امری ساخته شده و بیهوده بوده، یعنی ساخته تخیلات ذهن شاکی باشد.
  • فرد شاکی نتواند درستی جرمی را که به دیگری نسبت داده است، در مرجع قضایی به اثبات برساند.
  • اگر فردی از روی ناراحتی یا عصبانیت به دیگری بگوید کلاهبردار در آن زمان توهین صورت گرفته و افترایی در کار نیست.

مجازات اعاده حیثیت چیست؟

بر اساس ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی و پس از طرح شکایت اعاده حیثیت دادگاه موظف است که فرد خطاکار را را به یک ماه تا یک‌سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم کند.

در افترا به وسیله انتشار جملات و کلمات غیر واقعی و به دروغ در واقع نشر مطالب کذب و دروغ  چه این دروغ گویی ها  باعث از دست رفتن آبرو و بی حیثیتی طرف مقابل شده باشد و چه نشده باشد، فرد قانونگذار فرد خاطی را را تحت ماده ۶۹۸ قانون مجازات مستحق حبس تعزیری از ۲ ماه تا ۲ سال و یا شلاق تا ۷۴ ضربه شناخته است علاوه بر این اعاده حیثیت کلاهبرداری شخص مورد افترا را در صورت امکان لازم میدان