وکیل کیفری در مشهد

وکیل کیفری در مشهد

وکیل کیفری در مشهد یکی از مهمترین و حساس ترین در عین حال حساس ترین وکالت ها وکالت کیفری است که به شدت نیازمند علم و تبحر و سرعت عمل وکیل بوده و در این نوع پرونده های تجربه وکیل کیفری بسیار راهگشاست.

تفاوت دعاوی کیفری و حقوقی

۱-  حقوق جزا مجموع مقرراتی است که بر نحوه اجرای مجازاتها و تعیین واکنش های اجتماعی نظارت می کند.
۲-  قوانین کیفری ساده ترین و شدید ترین وسیله اجبار قواعد و مقررات اجتماعی است و ضمانت اجرای روابط اجتماعی می باشد.
۳-  دردعاوی حقوقی فقط امور حقوقی افراد از قبیل امورمالی یا خانوادگی یا احوال شخصیه مطرح است در حالیکه در دعاوی کیفری نه تنها مال و خانواده مجرم در معرض خطر است بلکه آزادی حیثیت و جان وی نیز در مخاطره قرار می گیرد.
۴-  در محاکم و دادگاه های حقوقی احتیاجی به حضور طرفین دعوی و شناسایی آنان نیست و درصورت صحت هویت دادگاه بر مبنای ادله تقدیمی اتخاذ تصمیم می نماید درحالیکه در دعاوی کیفری حضور مجرم ضروری است. بنابراین با توجه به فرق و تفاوت بزرگ این دو دعوی اهمیت حقوق جزا و دعاوی کیفری مشخص میشود.

مجازاتها و اقدامات تامینی و تربیتی

درقانون مجازات اسلامی مجازاتها و اقدامات تامینی و تربیتی تعیین شده است که به پنج دسته تقسیم شده ا ند :

حدود
قصاص
تعزیرات
دیات
تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده

حد مجازاتی است که شارع آن راتعیین کرده است وقصاص مجازات فردی می باشد که مرتکب جنایت منجربه قتل یا صدمات بدنی گردیده است ودیات جایگزین قصاص درجنایات عمدی یا غیر عمدی میباشدو تعزیر مجازاتهای جرایمی است که خارج از موارد فوق میباشند و مجازات بازدارنده مجازاتی است که از طرف دولت به معنای عام آن برای حفظ نظم ومراعات مصالح اجتماعی مقابل تخلفات ازمقررات ونظامات دولتی تعیین می گردد.

اهمیت وکیل مشهد در دعاوی کیفری

شاید ادعای اینکه دعاوی کیفری ارزش و اهمیت بالاتری نسبت به دعاوی حقوقی دارند، دور از واقعیت نباشد. بدان جهت که دعاوی حقوقی عموماً با جرائم مرتبط با جان مردم و آبرو و مال آنها در ارتباط است و هر دو طرف دعوا برای احقاق حقوقی چون حق زندگی، سلامتی، حیثیت، امنیت و مال خود که از جمله حقوق اولیه یک انسان است به طرح و پیگیری دعوا می پردازند. با اعطای حق وکالت به وکیل دعاوی کیفری در مشهد می توان بیشترین اطمینان را از موفقیت پرونده کیفری اعم از طرح و دفاع کسب نمود.

تعداد وکیل در دعاوی کیفری

در مرحله تحقیقات مقدماتی متهم صرفا یک وکیل میتواند انتخاب نماید و تنها یک وکیل می تواند همراهی بکند. مگر اینکه حکم تبصره ماده ٣٤٦ ق.آ.د.ک را که مقرر داشته در غیر جرائم موضوع صلاحیت دادگاه کیفری یک ، طرفین میتوانندحداکثر دو وکیل در دادگاه انتخاب نمایند به شاکی در مرحله تحقیقات مقدماتی تسری دهیم .

برای رسیدگی در محاکم تجدیدنظر استان و دیوان عالی کشور در قانون محدودیت انتخاب وکیل پیش بینی نشده مگر اینکه حکم ماده٣١ق.آ.د.م در انتخاب حداکثر دو وکیل در محاکم تجدیدنظر و دیوان که به امور حقوقی رسیدگی میکنند را به لحاظ اطلاق عبارات،شامل موارد مذكور نيز بدانيم.

مواردی که حضور وکیل در دادگاه کیفری الزامی است؟

١-مستنداً به ماده٣٤٨ ق.آ.د. ک ناظر به بندهاى الف تا ت ماده ٣٠٢قانون مذكور،جرایمی که مجازات آن سلب حیات، حبس ابد، قطع عضو،مجازات تعزیری درجه سه و بالاترو جنایت عمدی مستلزم پرداخت نصف دیه کامل وبیشتر است حضور وکیل انتخابى يا تسخيرى متهم براى قانونى بودن جلسه رسيدگى، اجباری است.

٢-طبق ماده٤١٥ قانون پيش گفته در جرایم اطفال و نوجوانان علاوه بر موارد فوق ، در جرائم تعزیری درجه شش و بالاتر و نیز جرایم مستلزم پرداخت دیه و ارش بیش از خمس دیه کامل ،انتخاب وکیل برای متهم اجباری است.

مراحل رسیدگی به شکایت کیفری

رسیدگی قضائی در دادگستری چند مرحله دارد:

* مرحله طرح شکایت و شروع تحقیقات
* مرحله رسیدگی ابتدائی دادگاه اولیه
* مرحله رسیدگی تجدید نظر

تنظیم شکوائیه و اقامه دعوی کیفری

در تنظیم شکواییه چند نکته و شرط لازم است که عبارتند از :

۱-داشتن اهلیت

۲-شکایت شاکی

۳-اعلام و اخبار ضابطين دادگستری

۴-اظهار و اقرار متهم

۵-جرایم مشهود

۶-شکوائیه کيفري

شکوائیه را میتوان در کاغذ معمولی صادر کرد و نیاز به کاغذ خاصی ندارد. اما در تنظیم شکوائیه باید به نکات زیر توجه داشت:

۱-نام ، نام خانوادگی ، نام پدر و نشانی دقیق شاکی

۲-موضوع شکایت با ذکر تاریخ و محل وقوع جرم ( تاریخ اعلام شکوائیه به داد سرا باید قید شود )

۳-ذکر ضرر وزیان مالی که به مدعی وارد شده و قابل مطالبه است.

۴-مشخصات و نشانی مشتکی عنه ( متهم ) یا مظنون

۵-ادله و اسامی و مشخصات و نشانی شهود و مطلعین