شکایت از وکیل در مشهد

نحوه شکایت از وکیل

قبل از آنکه به طرح شکایت از وکیل اقدام کنید ، ابتدا بهتر است موضوع دعوا و روند رسیدگی به پرونده و نهایتا رای صادره توسط دادگاه را با یک حقوقدان در میان گذاشته و نظر او را در خصوص عملکرد وکیل جویا شوید .

از آنجا که فرآیند رسیدگی در دادسرا و دادگاه ها طولانی و زمان بر است ، چه بهتر که ابتدا از موجه بودن دلایل و ادعای خود اطمینان حاصل کنید و سپس اقدام به طرح شکایت داشته باشید ، زیرا گاهی اوقات میزان خشم و اندوه موکل از رای صادره موجب می شود که بی جهت وکیل را مقصر بداند .

در صورتی که نهایتا رفتار و عملکرد وکیل را اهمال کارانه و یا استدلالات و دلایل ادعایی او را موجب ضرر رساندن به خود دانستید ، باید برای طرح شکایت ابتدا به کانون وکلایی که وکیل در آن عضو است ، مراجعه کنید . بعد از آن شکایت کتبی یا شفاهی شما از وکیل ثبت شده ، به امضای شما رسیده و به دادسرای انتظامی وکلا ( نزد دادستان انتظامی ) فرستاده می شود .

در این زمان رسیدگی به پرونده آغاز شده و ابتدا باید به موجه بودن یا بلاوجه بودن ادعای شاکی مورد بررسی قرار گیرد . در دادسرای انتظامی وکلا به اتهامات رسیدگی شده و در صورت وارد دانستن این اتهامات ، کیفرخواست صادر می شود . بعد از صدور کیفرخواست پرونده برای رسیدگی و تعیین تکلیف به دادگاه انتظامی وکلا ارسال می شود .

اما در صورتی که دادسرا اتهام وارده را موجه تشخیص نداده یا دلایل ارائه شده را کافی نداند و وکیل را بی گناه تشخیص دهد ، قرار منع تعقیب وکیل را صادر می کند و در این حالت شکایت شاکی از موکل رد می شود . این قرار به این معنی است که شکایت وارد نیست و عملکرد وکیل اشتباه نبوده است .

تخلفاتی که ممکن است از وکلا سربزند و شما بابت آن بتوانید از وکیل خود شکایت کنید می تواند شامل موضوعات زیر باشد ، البته این موارد احصایی نیستند و می توانند موضوعات دیگری را هم شامل شوند :

۱- خودداری وکیل از شرکت در جلسات دادگاه پرونده ای که او وکالت آن را برعهده دارد .

۲- استعفا از پرونده در زمانی که شما وقت برای معرفی وکیل دیگری نداشته باشید .

۳- افشای اسرار مربوط به موکل یا پرونده

۴- خودداری از تحویل یک نسخه از وکالت نامه به موکل

۵- خیانت به موکل یا تبانی با طرف دعوای پرونده او