جرم بی حجابی در مشهد

در سالهای اخیر موضوع بی حجابی در کشور ما از مهم ترین موضوعات مورد بحث است زیرا این معضل به عنوان یک فساد دینی روز به روز در حال گسترش در جامعه است . بی حجابی یعنی فرد آنچه در دین اسلام برای پوشش مشخص شده است را رعایت نکند مثلا اینکه یک زن بدون روسری در جامعه ظاهر شود . بی حجابی با بد حجابی متفاوت است . بد حجابی یعنی اینکه فرد پوشش مشخص شده در دین را دارد اما آن را به طور کامل اعمال نکند . مثلا فرد روسری دارد اما آن را طوری پوشیده است که موهای او پیدا است .

 جرم بی حجابی یک جرم عمومی است 

چه کسی می تواند از بی حجابی شکایت کند

جرم بد حجابی یک عمل مجرمانه و در دسته جرایم با جنبه عمومی است ، یعنی هم مردم عادی و هم دادستان می توانند این جرم را اعلام کنند و خواستار رسیدگی بشوند .  علاوه بر این جرم بی حجابی می تواند شاکی خصوصی داشته باشد . شاکی خصوصی باید کسی باشد که از این موضوع صدمه مستقیم دیده باشد ولی اگر کسی باشد که تنها طبق وظیفه دینی و اجتماعی می خواهد از بی حجابی شکایت کند ، فقط می تواند اعلام جرم کند .

نحوه رسیدگی به جرم بی حجابی

همانطور که گفته شد از راه های اعلام جرم بی حجابی یکی اعلام جرم توسط دادستان و مردم عادی است و دیگری شاکی خصوصی بود که بعد از آن به جرم رسیدگی می شد . حالت دیگر در نحوه رسیدگی به جرم بی حجابی این است که ضابطان دادگستری مثل نیروهای انتظامی پلیس و یا نیروهای بسیج در صورت برخورد با کسی که به این جرم مرتکب شده است ، می توانند فرد را توقیف کنند و در مدت مشخص شده به مراجع قضایی تحویل دهند تا قاضی به جرم او رسیدگی کند . اقدامات نیروی انتظامی در این زمینه از وظایف مامورین نیروی انتظامی است و اجرای تکلیف قانونی آنهاست ، بنابراین توصیه می شود در این موارد ابدا با پلیس درگیر نشوید و به پلیس توهین نکنید زیرا در این حالت تحت عنوان دو جرم ِ بی حجابی و توهین و تعرض به مامور دولتی محاکمه خواهید شد . هم چنین اگر نهی کننده فردی عادی باشد و به او توهین و تعرض شود و مورد ضرب و شتم قرار گیرد ، فرد نهی کننده می تواند بابت جرم ضرب و شتم شکایت کند .

 تشخیص اینکه آیا جرم بی حجابی واقعا رخ داده است با قاضی است 

مجازات جرم بی حجابی

در تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی آمده است که ” زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر انظار عمومی ظاهر می شوند ، به حبس از ده روز تا دو ماه و یا جریمه نقدی از پنجاه تا پانصد هزار ریال محکوم خواهند شد . ” این مجازات تعیین شده ، مجازات بد حجابی یا بی حجابی زنان است . هم چنین در خود ماده ۶۳۸ قانون مجازات آمده است که هر کس به طور علنی در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند علاوه بر اینکه به کیفر آن عمل محکوم می شود ، به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود .
بنابراین در مورد جرم بی حجابی که عملی حرام است دو مجازات در نظر گرفته می شود ، و فرد مرتکب به جرم بی حجابی علاوه بر مجازات خود بی حجابی (حبس از ده روز تا دو ماه و یا جریمه نقدی از پنجاه تا پانصد هزار ریال ) به مجازات عمل حرام در انظار عمومی (به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود ) نیز محکوم خواهد شد .