وکیل اتفاقی کیست و وظایف آن؟

مسلماً برای همه‌ی افراد توانایی مالی برای گرفتن وکیل دادگستری وجود ندارد و اشخاصی که توانایی مالی ندارند، طبق قانون می‌توانند از وکیل معاضدتی استفاده کنند. وکیل معاضدتی وکیلی است که در شرایط ناتوانی مالی موکل، توسط کانون وکلا برای افراد تعیین می‌شود.

وکالت اتفاقی چیست و در چه شرایطی می توان از وکیل اتفاقی استفاده کرد؟

وکالت مرسوم در دادگاه‌ها وکالت دادگستری نام دارد. اما گونه دیگری از وکالت نیز وجود دارد که به آن وکالت اتفاقی گفته می‌شود. این نوع از وکالت به منظور جلوگیری از پایمال شدن حقوق افراد به وجود آمده است.

به گزارش مجله پیام دلتا، به طور کلی طرح شکایت در دادگاه‌ها یا دفاع در برابر دعاوی مطرح‌ شده، نیازمند آشنایی با قوانین و مقرراتی است که نکات و جزئیات بسیاری دارد و هرگونه ناآگاهی یا کوتاهی ممکن است آثار جبران‌ناپذیری دربر داشته باشد. بنابراین  افرادی که تمایل دارند شخص دیگری پرونده‌ی آنها را پیگیری کند یا می‌خواهند به‌ طریق بهتری حق موردنظر خود را مطالبه کنند، به وکلای دادگستری مراجعه می‌کنند. اما در شرایط دیگری شما می‌توانید شخص دیگری را که وکیل دادگستری نباشد، به‌عنوان وکیل خود انتخاب کنید که به این شخص وکیل اتفاقی می‌گویند.

وکالت اتفاقی چیست؟

وکلای دادگستری می‌توانند به‌ نمایندگی از شخصی که به آنها وکالت داده است، در دادگاه حضور پیدا کرده و کلیه‌ی امور مربوط به پرونده‌ی موکل خود را در مراجع قضایی و غیرقضایی پیگیری کنند، اما این نوع از نمایندگی فقط مختص وکلای دادگستری است که دارای پروانه وکالت هستند، زیرا قوانین ، نکات و ظرافت‌های خاصی دارد که فقط افراد متخصص در این زمینه می‌توانند وکالت فردی را برعهده بگیرند. پس شخصی که صرفا از دیگری در برخی از امور مثل خرید و فروش ملک و… وکالت رسمی دارد، نمی‌تواند درباره‌ی موضوع، به نمایندگی از او در دادگاه حاضر شود. با‌ این‌حال قانون موردی را پیش‌بینی کرده است که افراد دارای اطلاعات حقوقی اما بدون پروانه وکالت بتوانند با اجازه‌ی کانون وکلا برای بستگان خود وکالت و از حقوق آنها دفاع کنند. این نوع از وکالت، وکالت اتفاقی نام دارد.

شرایط وکیل اتفاقی

مسلماً برای همه‌ی افراد توانایی مالی برای گرفتن وکیل دادگستری وجود ندارد و اشخاصی که توانایی مالی ندارند، طبق قانون می‌توانند از وکیل معاضدتی استفاده کنند. وکیل معاضدتی وکیلی است که در شرایط ناتوانی مالی موکل، توسط کانون وکلا برای افراد تعیین می‌شود. با وجود این، ممکن است افراد تمایل داشته باشند تا از میان اقوام خود کسانی که مورداعتماد آنها هستند و اطلاعات حقوقی لازم را نیز دارند، به‌عنوان وکیل در دادگاه حاضر شوند.

به این ترتیب اولاً شخص متقاضی وکالت اتفاقی باید دارای اطلاعات حقوقی کافی باشد،شرط دوم این است که وکیل دادگستری نباشد و پروانه‌ی وکالت نداشته باشد،ضمن اینکه متقاضی وکالت اتفاقی می‌تواند فقط برای بستگان خود وکالت اتفاقی انجام دهد،و شرط آخر این است که خواهان وکالت اتفاقی فقط سه بار در سال می‌تواند این کار را انجام دهد. اما در کنار این شرایط تشریفات اداری نیز برای حضور در دادگاه به‌عنوان وکیل اتفاقی موردنیاز است.

چگونه می توان متقاضی وکالت اتفاقی شویم؟

افرادی که خواهان انجام چنین وکالتی هستند، باید پس از مراجعه به کانون وکلای دادگستری، درخواست خود را به همراه مدارک قانونی دیگر به کانون ارائه دهند.

شخص متقاضی باید درخواست دریافت جواز وکالت اتفاقی را بدهد و ضمن معرفی کامل خود و اعلام میزان تحصیلات و تجربیات و دلایل احتمالی مؤثر در قضیه، مشخصات کامل و نشانی موکل یا موکلین موردنظر و درجه‌ی قرابت آنان و نیز مشخصات موضوعی را که متقاضی قرار است آن را طرح کند و یا عهده‌دار دفاع از آن شود اعلام  و مدارک مورد استناد را پیوست  و پس از امضا درخواست خود، آن را در دفتر کانون وکلا ثبت کند.

نکته‌ی مهم در مورد وکالت اتفاقی این است که شخص متقاضی وکالتِ اتفاقی باید برای هر مورد وکالت خود، درخواست جداگانه‌ای همراه با ضمایم کامل تهیه و تسلیم کانون وکلا کند. این قاعده در مورد پرونده‌هایی که از دو یا چند دعوای مرتبط به هم تشکیل شده باشد نیز صدق می‌کند؛ مگر اینکه به تشخیص کانون وکلای دادگستری تکرار اصل تقاضا یا مدارک و مستندات و اطلاعات ضروری ‌نباشد.