وکیل حقوقی با وکیل کیفری چه تفاوتی دارد؟

در این مقاله تفاوت وکیل حقوقی با وکیل کیفری را ارائه خواهیم داد :

وکیل حقوقی

وکیل حقوقی یکی از انواع وکیل است که همانطور گفته شد، به وکلای برای رسیدگی به حقوق مدنی و مشاوره حقوقی افراد گفته می‌شود. چنین شخصی در دادگاه‌های حقوقی، دادگاه خانواده، شورای حل اختلاف و. غیره در زمینه امور مدنی که مرتبط با قوانین حقوقی اعم از قانون مدنی، قانون آیین دادرسی مدنی، قانون تجارت، قانون حمایت خانواده، قانون امور حسبی و برخی دیگر است، ورود پیدا خواهد کرد.

این نوع وکلا به صورت تخصصی در زمینه‌های گفته شده ورود پیدا کرده تا به رفع مشکلات بپردازند. اگر بخواهیم به عنوان دعاوی حقوقی اشاره کنیم باید به مطالبه اجرت المثل، مطالبه نفقه، دعاوی مطالبه وجه و غیره اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : مقالات حقوقی

وکیل کیفری

در سوی دیگر وکیل کیفری شخصی بوده که در دادگاه کیفری، نظامی، سازمان تعزیرات حکومتی و غیره فعالیت دارد. گذشته از آن در امور کیفری که با قانون کیفری و جزائی اعم از قوانین مجازات اسلامی، قانون آیین دادرسی کیفری، قانون مجازات نیروهای مسلح، قانون قاچاق اسلحه و برخی از این قبل به صورت تخصصی فعالیت دارد.

اگر بخواهیم به دعاوی کیفری اشاره داشته باشیم باید به فروش مال غیر، سرقت، ترک انفاق، کلاهبرداری، ارتشا، اختلاس و برخی دیگر اشاره کرد.

آنچه از مقایسه دو وکیل حقوقی و کیفری پیداست، این بوده که وکیل حقوقی بیشتر و به صورت تخصصی در زمینه امور حقوقی فعالیت داشته اما وکیل کیفری در حیطه کاری خود یعنی امور کیفری فعالیت دارد. بنابراین این وکلا بیشتر در زمینه‌ای که تخصص دارند ورود پیدا کرده و قطعا می توانند عملکرد بهتری به عنوان وکیل قانونی از خود نشان دهند.

بنابراین تفاوتی نداشته به چه نوع وکیلی برای مشکل قانونی خود مراجعه می کنید. کافیست به کلیه وکلای قانونی و رسمی دادگستری مراجعه داشته باشید، تا به مشکلات قانونی شما رسیدگی کنند.

پیشتر نیز گفته شد در کشورمان چندان به نوع وکیل توجه نشده و شما می توانید در دسته هر وکیلی قرار گرفته و به انجام امور حقوقی بپردازید. از این رو به شما پیشنهاد می گردد برای پرونده های حقوقی خود به وکلای متخصص در امور حقوقی و به اصطلاح وکیل حقوقی و برای پرونده های کیفری خود به وکلای متخصص در امور کیفری و به اصطلاح وکیل کیفری مراجعه نمایید.

اگر از وکلای متخصص در دعاوی حقوقی خود بهره گیرید، نه تنها به نتیجه پرثمری دست خواهید یافت، بلکه می توانید احقاق حقوق هم نمایید.

به طور کلی باید بیان داشت که وکلا به دو دسته حقوقی و کیفری تقسیم می‌شوند، بنابراین می‌توانند طبق حیطه کاری خود فعالیت داشته باشند. بنابراین از یک وکیلی که در زمینه حقوقی فعالیت دارد، نباید انتظار فعالیت کیفری داشت.

بیشتر بخوانید : وکیل خانواده در مشهد 

پیشتر هم گفته شده، در کشورمان چندان به این موضوع توجه نشده و وکلا را در هر زمینه ای می توان به کار گرفت. وکلای حقوقی بیشتر به امور حقوق مدنی افراد می پردازند و در سوی دیگر وکلای کیفری نیز به حقوق کیفری.

بنابراین نباید حیطه کاری آنها را مشابه دانست بلکه تفاوت هایی هم وجود دارد و اختلاف هایی نیز به چشم می خوردو کیل به طور کلی باید احقاق حق موکل خود را داشته باشد و نمی توان انتظار داشت که وکیل وظیفه دیگری داشته باشد.

همانطور که از نامش پیداست، باید به حق افراد را گرفته و موجب پیروزی آنها در دعاوی حقوقی شود. یک وکیل نمی تواند همزمان موکل چند نفر باشد و بایستی در یک زمان پرونده ای را مختومه کرده و سپس به سراغ پرونده دیگری برود.