طلاق به دلیل عدم تفاهم اخلاقی

آیا طلاق به دلیل عدم تفاهم اخلاقی امکان پذیر است؟


هر کدام از طرفین در زمانی که خواستار طلاق باشند باید از دادگاه گواهی عدم سازش خود را بگیرند و به دفتر ازدواج طلاق ارائه دهند.
طرفین طلاق هر کدام دلایل خود را برای طلاقشان دارند.
گاهی انسان در زندگی زناشویی به مشکلات و اختلافاتی برخورد می‌کند که آن‌ها را از قبل پیش‌بینی نکرده است و به طورغیرمنتظره‌ای با آن‌ها روبرو می‌شود. در بعضی از مواقع به این دلیل که این مشکل تنها بین زن‌ و شوهر ‌رخ داده است، مدرکی برای اثبات وجود ندارد، لیکن دادگاه برای صدور‌ حکم احتیاج به مدرک دارد و طلاق ‌گیرنده در اینجا به
مشکل بر می‌خورد. سخن آخر این است که طلاق توافقی به دلیل عدم سازگاری امکان پذیر است و روشی آسان برای طلاق است و مدت زمان بسته شدن پرونده این نوع طلاق یعنی طلاق توافقی، زود صورت می‌گیرد و زوجین سریعتر‌می‌توانند از هم جدا شوند و زندگی جدید خود را شروع کنند.

 بیشتر بخوانید:راه اندازی مرکز مهر خانواده برای ملاقات والدین با فرزندان طلاق

چرا زوجین با هم به اختلاف می‌رسند؟

بسیاری از طلاق‌هایی که صورت می‌گیرد و در دادگاه خانواده مورد بررسی قرار می‌گیرند، به دلیل عدم سازش و تفاهم اخلاقی بین ز‌وجین و در مواردی اختلافاتی که میان خانواده‌های زوجین صورت می‌گیرد و بر زندگی آن‌ها تاثیر‌می‌گذارد بر می‌گردد.
از دلایلی که باعث می‌شود این نوع طلاق‌ها اتفاق بیفتند عبارت‌اند از:
مشکلات روانی
عدم سازگاری خانواده‌ها
اختلاف مذهبی، عقیدتی
تفاوت باورها و اعتقادات
دور بودن سلایق و علایق زوجین
مشغله‌های زوجین و نداشتن وقت کافی برای هم
و …..
این‌ها تماما باعث طلاق زوجین می‌شوند و بسیار تاثیر گذار در زندگی زوجین هستند.

بیشتر بخوانید : چگونگی اخذ طلاق از شوهر معتاد در مشهد

درخواست طلاق توافقی به دلیل نداشتن تفاهم اخلاقی

در زمانی که زن یا مرد از خصوصیات و تفاوت‌های روانی، رفتاری، اخلاقی و گفتاری طرف مقابل اطلاع نداشته باشد و آگاه به این مسائل نباشد، احتمال بروز سوء‌تفاهم زیاد می‌شود و اختلافات نیز افزایش می‌یابد.
امروزه به دلیل تأثیراتی که شبکات مجازی و اجتماعی بر روی افراد می‌گذارد، زوجین بیشتر به طلاق ترغیب می‌شود و راحت ‌تر کنار می‌آیند و مانعی برای کار خود احساس نمی‌کنند. در این زمان از زندگی طلاق زیاد صورت می‌گیرد و در کنار این تاثیر مثبت شبکات مجازی در طلاق، تاثیرات منفی زیادی هم وجود دارد مانند تجمل گرایی، زندگی‌های زیبایی که بدون هیچ مشکلی پیش می‌روند، رفتارها و خیلی از موضوعات دیگری که در واقع ممکن است ساختگی باشند و در هر صورت زوجین با دیدن آن‌ها و مقایسه زندگی خود با آن‌ها به اختلاف می‌رسند و دعواهایی بر سر این موضوعات پیش می‌آید.

درخواست طلاق زن و مرد متفاوت است

برای درخو‌است طلاق طرفین باید حتما گواهی عدم سازش خود را ارائه دهند ولی به طور کلی چگونگی درخواست طلاق از طرف زن و مرد باهم متفاوت است.
چگونگی درخواست طلاق از طرف زن
در صورتی که درخواست طلاق از طرف زن باشد و و مرد با آن مخالفت کند، زن باید دلایل خود را اثبات کند.
زمانی که زن از شوهر حق طلاق یا وکالت از طلاق نداشته باشد، باید به صورت اجباری مدارکی را ارائه دهد که دلایل ذکر شده را اثبات کند و بگوید که زندگی او با شوهرش عسر و حرج(سختی و مشقت) است.
بنابراین تنها فقط با گفتن این موضوع که تفاهم اخلاقی با شوهر وجود ندارد در دادخواست طلاق مفید نبوده و کافی نیست.

بیشتر بخوانید :آمار طلاق در مشهد

حال اگر درخواست طلاق از طرف مرد باشد:
هر چند که مرد در قانون و فقه شیعه اختیار طلاق را دارد و طلاق از طرف وی نیازمند دلیل نیست لیکن در دادگاه قاضی به طور قطعی از وکیل و یا خود مرد دلیل طلاق را می‌پرسد.
ولی در ‌واقعیت مرد می‌تواند با پرداخت از جمله حق و حقوق مالی همسرش مانند نفقه، مهریه حتی در مواقعی که دلیل موجهی برای خواسته‌اش ندارد، در تقاضای طلاق از همسرش کند.
به طور کلی راهی برای رد کردن درخواست وی به دلیل نداشتن یک دلیل موجه وجود ندارد و امکان پذیر نیست حتی در زمانی که دادگاه خانواده حکم رد طلاق را صادر کند
زیرا این حکم در دادگاه‌های عالی( دیوان و دادگاه تجدید نظر) نقض می‌شود.

تأثیر مراکز مشاوره دادگاه در کاهش درخواست طلاق‌های توافقی

بر طبق قانون حمایت از خانواده، دادگاه نمی‌تواند زن و شوهر را وادار کند که به مرکز مشاوره بروند این امر یک امر اختیاری برای آنها است.
اما معمولا عرف است که در روند مراجع قضای دو طرف مشاوره شوند.
امکان سازش در مراکز مشاوره دادگاه‌های خانواده به صورت تقریبی، وجود ندارد آن‌هم به این دلیل که زن و مرد قبل از مراجعه به دادگاه و تنظیم دادخواست تمامی روش‌ها و راه‌های ممکن را امتحان کرده‌اند و از آن‌ها گذشتند تا تصمیم نهایی دادگاه بر جدایی آن‌ها گرفته شده است.

بیشتر بخوانید :وکیل طلاق در مشهد

جمع بندی در رابطه با موضوع طلاق به دلیل عدم تفاهم اخلاقی

در این مقاله به طور واضح در رابطه با طلاق توافقی به دلیل عدم تفاهم اخلاقی توضیح داده‌ایم و تا جایی که در توانمان بوده است به تبادل اطلاعات برای شما دراین زمینه پرداخته‌ایم. در ابتدا این مقاله سعی در بیان توضیحی برای اثبات این موضوع که طلاق به دلیل عدم تفاهم اخلاقی به صورت توافقی هم امکان دارد داشته‌ایم و در جواب هم باید بگوییم که این نوع طلاق می‌تواند به طور توافقی هم با درخواست طرفین صورت بگیرد و زوجین می‌توانند بر سر این موضوع توافق کنند و هردو در دادگاه به این موضوع که باهم تفاهم اخلاقی ندارند و نمی‌توانند با هم در زندگی به توافق برسند، اعتراف کنند و دادگاه سریعتر حکم جدایی آنها را صادر کند.
در بخش دوم توضیحی در رابطه با این موضوع که چرا زوجین باهم به اختلاف می‌رسند و در آخر ازدواج آن‌ها به طلاق ختم می‌شود،

بیشتر بخوانید: موارد حق طلاق زن در مشهد

داده‌ایم. بهتر است قبل از ازدواج در رابطه با شخصی که می‌خواهید با آن ازدواج کنید، به صورت کامل تحقیق کنید و تا مدتی هم سعی در شناخت کامل هم داشته باشید و از علایق و رفتارهای شخصی یک‌دیگر با خبر شوید و در رابطه با این موضوع که آیا خانواده‌ها با هم به تفاهم می‌رسند و اختلاف طبقاتی، مذهبی و خانوادگی با یکدیگر ندارند و اگر هم همچین اختلافاتی را داشتند، سوال آیا خانواده‌ها با این موضوعات کنار می‌آیند و به سلایق و زندگی شخصی هم احترام می‌گذارند، از خود بپرسید و با شخص مقابل در رابطه با این موضوعات بحث داشته باشید.
بخش چهارم این مقاله چگونگی درخواست مرد و زن و تفاوت آن‌ها ذکر شده است که اگر شما زن/مرد هستید بتوانید حق و حقوق خود و طرف مقابل را در رابطه با این موضوع به طور کامل بدانید. در این بخش گفته شده است که در چگونگی درخواست طلاق از سمت مرد و زن، تفاوت‌هایی وجود دارد و هر کدام محدود به انجام کاری هستند.