نکاتی در باره صدور حکم رشد

به طور کلی بلوغ به معنی جدا شدن از دوران کودکی و بزرگ‌ شدن، رشد کردن و رسیدن به یک سطحی از تفکر و دانایی که فرد بتواند امور مختلف زندگی خود را در دست بگیرد می باشد.
با توجه به این موضوع در حقوق ایران شرایط و ضوابط خاصی برای افراد دارای این سن و سال و یا افرادی که به بلوغ نرسیده اند بیان شده است.
در قانون فرایندی برای نشان دادن و اثبات کردن بلوغ عقلی فرد در نظر گرفته شده که به آن گواهی رشد گفته می شود و با طی روندی معین شده توسط قانون صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید:استثنائات ارث (حبوه )

انواع بلوغ

به طور کلی مراحل بلوغ و رشد در انسان در دو مرحله جسمی و روحی صورت می پذیرد.

  1. در بلوغ فکری فرد از لایه های سطحی تفکر گذر کرده و به تفکر درباره موضوعات عمیقتر و اصلی تر پرداخته و در واقع به تکامل روحی می رسد و این رشد با بینایی ظاهری معین نمی شود و نیاز به تحقیقات و بررسی های عمیق دارد.
  2. در بلوغ جسمی با گذر زمان و ترشح غدد مختلف در بدن باعث تغییرات هورمونی و ظاهری در شخص شده که با بصر و بینایی ظاهری قابل مشاهده است.

تعریف گواهی رشد:

به دلیل مطابقت بسیار زیاد حقوق ایران با شرع و شریعت مقدس قانونگذار سن خاصی را به عنوان سن بلوغ ذهنی و فکری افراد قرار داده که به نسبت جنسیت برای افراد متفاوت می شود.
برای مثال برای زنان در ۹ سال قمری و برای مردان سن ۱۵ سالگی به عنوان سن بلوغ در نظر گرفته شده است و از نظر قانون تمامی افراد زنده در ایران به هنگامی که به این سنین مشخص شده برسند به بلوغ ذهنی رسیده و به بیانی دیگر دارای اهلیت می‌شوند.
از عمده‌ ترین مواردی که افراد برای تعیین سن خود به پزشکی قانونی مراجعه می کنند برای معین کردن هویت شخص و کودک متولد شده می باشد؛ مانند بچه های بی سرپرست و یا کودکانی که توسط خانواده ها به سرپرستی انتخاب گردیده اند اما شناسنامه برای آنها تعیین نگردیده.

بیشتر بخوانید:دلیل لزوم استناد دادگاه به حکم قانون چیست؟

از موضوعات قابل توجه دیگری که می توان بیان نمود برای اتباع خارجی که وارد مرز ایران می‌شوند و خواستار گرفتن کارت اقامت برای خود و خانواده خود هستند به گرفتن این گواهی نیازمندند .

چگونگی تشخیص و تعیین سن:

پس از بیان شدن درخواست گواهی رشد ، دادخواست شخص در ابتدای کار به سازمان پزشکی قانونی کشور فرستاده می شود که در آن قسمت پزشکان و افراد معین شده توسط قانون به معاینه و چکاب شخص متقاضی می‌پردازند و قابل ذکر است که این فرایند تنها با در دست داشتن حکم مرجع قضایی قابل رخداد است.

دادگاه صالح رسیدگی

همواره درخواست صدور گواهی رشد افراد به دادگاه های خانواده سراسر کشور ابلاغ و در قالب دادخواستی به دست قاضی می رسد. لازم به ذکر است که در شهرها و نقاطی از ایران که به جای دادگاه خانواده دارای دفتر خدمات حقوقی هستند این فرایند توسط این دفاتر صورت می پذیرد.

بیشتر بخوانید:درخواست ابلاغ اجرای رای

وکیل صدور حکم رشد

نقش وکیل در این گونه پرونده‌ها بسیار حائز اهمیت است و نوع نوشتار دادخواست است که حرف اول را زده و تمامی امور توسط وکیل متخصص شما صورت می گیرد.
به علت اهمیت موضوع حضور وکیل متخصص و ماهر در این پرونده بسیار مهم بوده و توصیه می‌شود که پس از تحقیقات میدانی اولیه به ثبت قرارداد با وکیلی متخصص خود بپردازید.