مجازات سلاح سرد در مشهد

سلاح سرد چیست؟

آلات، ادوات و وسایلی است که برخلاف سلاح های گرم در اثر استفاده صدا، حرارت و شعله ایجاد نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و اصابت آنها به بدن منجربه آسیب جسمی و روحی، پارگی، خون ریزی، از کار افتادن دائم یا موقت اعضای بدن یا فوت می شود. مثل انواع چاقو و کارد، شمشیر، قمه، پنجه بوکس و..

بیشتر بخوانید:استثنائات ارث (حبوه )

استفاده از سلاح سرد

طبق قانون مجازات اسلامی اگر شخصی به وسیله هرنوع اسلحه (گرم یا سرد) قدرت نمایی کند یا به وسیله آن سلاح برای شخص یا اشخصا دیگری مزاحمت اسجاد کند یا اخاذی و تهدید نماید یا با کسی گلاویز گردد به حبس از ۶ماه تا ۲سال و ۷۴ضربه شلاق محکوم خواهد شد. مگر اینکه محارب شناخته شود.

محارب کیست؟ محاربه چیست؟

محاربه عبارت است از کشیدن سلاح (سرد یا گرم) به قصد جان، ناموس یا مال “مردم” یا ارعاب (ترساندن) آنها به نحوی که موجب ایجاد ناامنی در محیط شود. لازم به ذکر است منظور از “مردم” عموم افراد و ایجاد ناامنی در محیط عمومی می باشد به عبارتی اگر فردی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند نفر خاص اسلحه بکشد (عمل او جنبه عمومی نداشته باشد) و یا کسی به سوی مردم اسلحه بکشد ولی به علت ناتوانی موجب سلب امنیت عمومی نگردد (امنیت عمومی از بین نرود) محارب شناخته نمی شود.

طبق قانون مجازات اسلامی محاربه چهار مجازات دارد که قاضی مختار است هرکدام را که بخواهد حکم دهد: اعدام، سه روز به صلیب کشیدن، قطع دست راست و پای چپ، تبعید.

بیشتر بخوانید:نکاتی درباره سوء پیشینه موثر کیفری

حمل، فروش و توزیع سلاح سرد

براساس ماده ۴ قانون مجازات اسلامی وارد کردن هرنوع سلاح، اقلام، مواد و مهمات به کشور و خارج کردن آنها از کشور، نگهداری، ساخت، مونتاژ، توزیع، حمل، تعمیر، خرید و فروش و هرگونه معامله آنها بدون مجوز رسمی جرم می باشد. و حکم آن حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه، یا جزای نقدی از ۱۰میلیون ریال تا ۲۰میلیون ریال می باشد. لازم به ذکر است اگر تعداد این اسلحه ها از یک مورد بیشتر باشد برحسب مورد یک درجه تشدید می شود.

چند مورد نص صریح قانون در رابطه با قوانین اسلحه:

  • قاچاق سلاح، مهمات، مواد و اقلام تحت کنترل، وارد کردن ویا خارج کردن آن‌ها از کشور بدون مجوز غیرمجاز است.
  • مقصود از سلاح های گرم و سرد جنگی و شکاری اعم از گلوله زنی غیرگلوله زنی و مربوط به آنهاست.
  • هرکس به طور غیرمجاز سلاح گرم و یا سرد جنگی و یا شکاری و یا قطعات موثر و مهمات آنها را خریداری، نگهداری، و یا حمل نماید و نسبت به قانون حمل اسلحه بی توجه باشد و یا با آنها معامله انجام دهد به حبس تعزیری محکوم خواهد شد.
  • هر کس به طور غیرمجاز شغل خود را تعمیر سلاح قرار دهد در مورد سلاح گرم جنگی به حبس تعزیری از ۶ ماه تا ۳ سال و در مورد سلاح شکاری به جزای نقدی از ۵۰ تا ۱۰۰میلیون ریال محکوم می شود.

بیشتر بخوانید:بهترین وکیل کیفری با تجربه در مشهد

  • دارنده پروانه حمل سلاح شکاری مکلف است پس از انقضاء مدت به تمدید پروانه اقدام نماید و چنانچه ظرف ۳ماه پس از پایان مدت به تمدید آن اقدام ننماید، سلاح غیرمجاز تلقی می شود و مرتکب به جزای نقدی از ۱۰ تا ۲۰ میلیون ریال محکوم می گردد.