شکایت از پزشک متخلف در مشهد

شکایت از پزشک متخلف : در همه دوران ها افرادی هستند که با نداشتن تخصص در امر طبابت ، اقدام به معاینه و جراحی در این حوزه میکنند.شاید دلیل این سود جویی ، درآمد بالایی است که در این شغل وجود دارد.

بعلاوه اشخاصی هستند که حتی با گذراندن تحصیلات عالیه و اخذ تخصص ، در امر طبابت دچار اشتباهات و تقصیراتی میشوند که موجب خسارت به بیمار میشود.پزشک هم مانند هر انسان دیگری دچار اشتباهاتی میشود که البته به دلیل اهمیت بالای این صنف ، قانونگذار محترم برخی اشتباهات رقم خورده را جرم انگاری کرده است.

همچنین گاهی اوقات پزشک عمدا اقدام به عمل مجرمانه ای میکند که مجازات اینگونه اعمال از دید قانونگذار پنهان نمانده است.

بیشتر بخوانید :پزشک قانونی در مشهد کجاست و چه وظایفی دارد ؟

ترک محل کار توسط پزشک

ترک موسسه پزشکی توسط مسوول فنی و پزشک کشیک و سایر کادرهای تخصصی در ساعت مقرر ، تعطیل غیرموجه مطب و یا موسسه پزشکی بدون اطلاع سازمان نظام پزشکی و نپذیرفتن درصدی از بیماران بیمه که وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تعیین مینماید ، جرم محسوب میشود.

این در حالی است که بسته به تعداد دفعات این عمل ، مجازات آن نیز متغیر خواهد بود.در نهایت اگر این جرم ، سه مرتبه اتفاق بیافتد ، پروانه موسسه طبابت لغو خواهد شد .

سقط جنین

اگر پزشک وسایل سقط جنین را فراهم سازد یا اینکه شخصا اقدام به سقط جنین کند ، مجرم شناخته خواهد شد و مجازات این عمل قبیح ، تا ۵ سال زندان است بعلاوه اینکه پزشک متخلف ، دیه نیز باید پرداخت کند.

بیشتر بخوانید :نزاع و مراجعین پزشکی قانونی

صدور گواهی نامه خلاف واقع

وقتی که پزشکی خلاف واقع نسخه ای درباره شخصی صادر کند تا فرد مورد نظر از خدمت سربازی معاف شود ، مجرم شناخته خواهد شد و مجازات آن تا ۲ سال زندان است و اگر پزشک در مقابل این گواهی نامه متقلبانه ، وجهی دریافت کند ، به مجازات مقرر برای رشوه گیرنده نیز محکوم خواهد شد .

پزشک مجرم در حین معالجه

در شکایت از پزشک به دلیل اهمیت بالای حوزه طبابت حتی اگر پزشک در انجام وظایف خود کوتاهی کند و موجب صدمه بدنی به فرد بیمار شود ، به مجازات دیه محکوم میشود.

اما توجه داشته باشید که در هر صورت که پزشک صدمه بدنی به بیمار وارد کند ، مجرم شناخته نخواهد شد و فقط در صورتی مجرم تلقی میشود که مقررات پزشکی را رعایت نکند و مرتکب تقصیر شده باشد.

وانگهی اگر پرستار هم به دلیل عدم انجام وظایف خود بعنوان مثال اگر پرستار بداند که دستور پزشک اشتباه است اما بازهم آن دستور را بر بیمار اجرا کند ، دیگر پزشک ضامن نیست بلکه پرستار ضامن است .

بیشتر بخوانید :نکاتی در باره صدور حکم رشد

مرجع صالح برای رسیدگی به جرایم پزشکی

در شکایت از پزشک اگر عملی که پزشک مرتکب شده است ، جنبه جزایی داشته باشد و برای آن مجازات تعیین شده باشد ، در صلاحیت دادگاه کیفری خواهد بود اما اقدامات پزشکی در جرگه مسایل تخصصی محسوب میشود که نیاز به نظرات و دیدگاه کارشناسی شده دارد. به همین خاطر در معیت دادگاه کیفری ، دادسرایی تشکیل شده است که بطور ویژه به جرایم پزشکی و دارویی میپردازد.

لازم به ذکر است که نهادی به نام دادسرای انتظامی مختص پزشکان وجود دارد که دادسرای مذکور صرفا به شکایات ناشی از تخلفات حرفه ای شاغلان حرفه پزشکی رسیدگی میکند.

دادسرای پزشکی در تهران کجا واقع شده است؟

تهران ، پل سیدخندان ، ابتدای خیابان دبستان، خیابان آریا محمودی ، دادسرای ویژه جرایم پزشکی و دارویی تهران

آیا کوتاهی پزشک همواره عنوان مجرمانه دارد؟

خیر در صورتی که نظامات پزشکی را رعایت نکرده باشد مجرم شناخته خواهد شد وانگهی اگر عمل ارتکابی جرم شناخته نشده باشد ، تحت عنوان تخلفات پزشکی شاید قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید :آیا در ماه های حرام دیه دو برابر میشود؟