چه کسی دادخواست نفقه فرزند را می دهد؟

تشکیل یک رابطه مشترک(ازدواج) با انعقاد عقد نکاح آغاز و با طلاق یا فوت یکی از زوجین پایان می یابد؛ ولی برخلاف قوانین جاریه و شرع مقدس که روابط پیش از ازدواج را قانونی و مشروع نمی داند، باید ریشه حل برخی از اختلافات را چه در زمان انعقاد عقد نکاح و چه در فرایند زندگی مشترک در روابط پیش از ازدواج جستجو کرد.

در تفکیک این فرایند باید به نوع ازدواج پرداخته شود که برخی بصورت سنتی به انتخاب والدین یا خانواده خود در این مسیر گام بر می دارند و برخی دیگر خود به دنبال شخص مناسب برای ساختن لانه گرم و پر احساس زندگی مشترک می گردند.

هر دو مسیر چالش ها و نگرانی های خاص خود را دارد که ممکن است پس از ازدواج نه تنها دامنگیر زوجین شود بلکه خانواده و دوستان ایشان را در یک چالش لاینحل قرار دهد؛ یحتمل شاید این امر نشأت گرفته از فقدان آموزش و تعلیماتی است که دختر و پسر باید قبل از ازدواج آن را فرا گیرند، در واقع ما گام اول تشکیل یک رابطه مشترک را با کمال سستی و ضعف در آموزش بر می‌داریم و در آن سوی داستان که دختر و پسر به مشکل بر می خورند و خواهان طلاق می شوند، به حکم قانون ایشان را ملزم به مراجعه به مراکز مشاوره یا انجام فرایند داوری که بسی زمان بر خواهد بود می کنیم.

بیشتر بخوانید :خیانت و آثار حقوقی آن در مشهد

در صورتی که اگر این مدت را به پیش از ازدواج و الزام دختر و پسر مبنی بر مراجعه به مشاوران متخصص خانواده در جهت آموزش صحیح تشکیل یک رابطه مشترک، استمرار آن و همچنین آگاهی دادن نسبت به حقوق و تکالیفی که دارند، اختصاص دهیم می تواند از تحقق بسیاری از سوء رفتارها، اختلافات و حتی تحقق جرایم کیفری پیشگیری شود.

بله در جرایم کیفری از قبیل ضرب و جرح زن توسط مرد، ترک انفاق و یا حتی روابط نامشروع که مصداق عامیانه خیانت محسوب می شود. یک انتخاب ناپخته می تواند با یک تصمیم عاقلانه حل و فصل شود اما الزامات قانونی یک سویه به نفع مرد، سردی و بی تفاوتی در روابط زناشویی، ضعف سیاست گذاری اجتماعی، فرار از پرداخت دین (حقوق مالی زن) و …. می تواند از جمله عواملی باشد که زن یا مرد به سوی رابطه نامشروع سوق پیدا کنند.

 چگونه رابطه نامشروع همسرم را اثبات کنم؟ چه مجازاتی در انتظارش هست؟ فرایند طرح شکایت را چگونه باید آغاز کنم؟

اینها بخشی کوچک از پرسش های گسترده زوجین است که با بزه خیانت به زندگی مشترک رو به رو هستند و در این نوشتار تلاش می شود تا در جهت پاسخگویی به سه پرسش کلیدی مطرح شده، آگاهی نسبی در این مسیر برای خواننده ایجاد شود.

بیشتر بخوانید :وکیل عزل و نصب قیم

راه های اثبات خیانت

خیانت کردن جزو جرایمی است که قانون مجازات ، آن را جرم دانسته و در صورتی که شاکی خصوصی نداشته باشد و یا شاکی رضایت دهد نیز مجازات فرد خیانت کار اجرا خواهد شد . طبق قانون ، هرگاه زن و مردی که بین آن‌ها علقه زوجیت نباشد مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه شوند ، به شلاق تا ۹۹ ضربه محکوم خواهند شد . در صورتی این حکم اجرا می شود که فرد شاکی بتواند خیانت همسر خود را به اثبات برساند . اما راه های اثبات خیانت همسر چیست ؟

اولین راه اثبات خیانت اقرار از طرف متهم است . در این راه خود فرد خیانت کار باید در حضور قاضی و یا باز پرس پرونده به خیانت خود اعتراف کرده و آن را نوشته و امضا کند .

حال اگر مردی به همسر خود خیانت کرده باشد و بدون اجازه او و یا دادگاه ، زن دیگری را اختیار کرده باشد نحوه اثبات آن با توجه به اینکه مرد زن دوم را صیغه موقت یا دائم کرده باشد متفاوت است :

بیشتر بخوانید :دادگاه خانواده صلاحیت رسیدگی به چه موضوعاتی را دارد ؟

راه اثبات این خیانت ، برای صیغه موقت ، ارائه صیغه نامه به دادگاه می باشد که فرد شاکی باید آن را یافته و به دادگاه ارائه دهد و یا با ارائه مدارک لازم قاضی را به دفتر ثبت ازدواج آن ها ارجاع دهد . حال اگر ازدواج مجدد مرد دائم باشد که در شناسنامه او به ثبت رسیده و می توان به راحتی خیانت مرد را به اثبات رساند .

اگر در خیانت زن یا مرد زنا نیز رخ داده شده باشد راه اثبات آن علاوه بر اقرار خود فرد ، شهادت ۴ مرد عادل و یا شهادت ۳ مرد عادل و ۲ زن عادل می باشد که البته این راه بسیار سخت و ناممکن است .

اما آیا با ارائه عکس یا فیلم از خیانت و یا ارائه اسکرین شات از چت های همسر ( از طریق پیامک ، تلگرام ، ایستاگرام و … ) می توان خیانت او را ثابت کرد ؟

داشتن عکس و یا اسکرین شات از پیام های همسر می تواند از جمله نشانه های خیانت برای ارائه به قاضی باشد اما نمی تواند به تنهایی برای اجرای حکم قاضی کافی باشد و تنها راه اثبات ، دستور قاضی برای گرفتن پرینت مکالمات است .

در صورت عدم اطمینان از خیانت بهتر است اقدام به شکایت نکنید چون در صورتی که نتوانید آن را به اثبات برسانید به جرم افترا محکوم خواهید شد . پس قبل از اقدام برای شکایت با کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا مشورت کرده و از تجربه آن ها برای اثبات خیانت استفاده کنید . راه ارتباطی شما با این کارشناسا از طریق سیستم حقوقی تلفنی دینا می باشد .

بیشتر بخوانید :وکیل کیست و وظایف آن

آیا با تعقیب همسر می‌توان از شهود به عنوان راههای اثبات خیانت مرد استفاده کرد؟

بعضی از همسران به محض شک کردن به همسرشان، اقدام به استخدام افرادی می‌کنند که با تعقیب همسر اطلاعاتی درباره رابطه نامشروع و خیانت مرد یا زن به دست آورند تا در دادگاه از آن استفاده کنند.

در همین خصوص، اگر شخصی شاهد رابطه نامشروع مرد یا زن بوده و یا با تهیه عکس و فیلم که عملی بسیار غیر اخلاقی است، در دادگاه خواهان محکومیت شخص به رابطه نامشروع باشد، هر چند ممکن است بتواند موضوع را اثبات کند، اما از نظر اخلاقی خود وی نیز مقصر است و اشاعه و بازگو کردن فحشا دست کم از خود فحشا و فساد ندارد. بنابراین بسیار حائز اهمیت است که قانون و راه‌های اثبات قانونی را بشناسیم.

بیشتر بخوانید :بهترین وکیل ملکی در مشهد

سوالات متداول
  • چطور می توان خیانت همسر را ثابت کرد ؟

✔️ یکی از راه های اثبات خیانت ، اقرار فرد شاکی می باشد که سایر راه های اثبات خیانت در این مقاله گفته شده است.

  • مجازات قانونی فرد خیانت کار چیست ؟

✔️ همان طور که در این مقاله گفته شد مجازات فرد خیانت کار تا ۹۹ ضربه شلاق می باشد.

  •  آیا ارائه عکس و فیلم به تنهایی می تواند دلیلی برای خیانت باشد ؟

✔️ خیر ، ارائه عکس و فیلم فقط می تواند نشانه هایی برای اثبات خیانت برای ارائه به قاضی باشد