نکاتی که باید درباره بیمه بیکاری بدانید

چند نکته مهم در خصوص بیمه بیکاری

بیمه بیکاری
بیمه بیکاری

برای تشکیل پرونده بیمه بیکاری و نیز دریافت مقرری بیکاری بایستی به اداره کار مربوط به آخرین محل کار خود مراجعه نمایید. بیمه شدگان بیکار، در صورت احراز شرایط زیر استحقاق دریافت مقرری بیمه بیکاری را دارند:
مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی باشند.
به صورت غیر ارادی از کار اخراج شده باشند
تبعه کشور‌های خارجی نباشند.
مستمری بگیر، بازنشسته و یا از کار افتاده کلی نباشند.

برای اطلاع بیشتر از شرایط دریافت بیمه بیکاری کلیک کنید…

  • بیکارشدگانی که بر اساس مقررات قانون کار و رای صادره از مراجع حل اختلاف به خاطرکوتاهی در انجام وظایف محوله‌شان یا نقض آیین‌نامه‌های انضباطی محل کار توسط کارفرما اخراج شده‌اند، مستحق دریافت بیمه بیکاری نخواهند بود.
  • در صورتی که پس از پرداخت بیمه بیکاری به بیمه‌شده‌، مشخص شود که بیکاری بیمه‌شده، ارادی بوده است، فرد باید تمامی مبالغ دریافتی به‌عنوان مقرری بیمه بیکاری را به سازمان تأمین اجتماعی بازگرداند. به‌علاوه، اگر بیمه‌شده با دریافت دستمزد روزهای بلاتکلیفی به کار قبلی خود باز گردد هم باید مبالغ دریافتی به‌عنوان بیمه بیکاری را به سازمان تأمین اجتماعی بازگرداند.
  • اگر بیمه‌شده بیکار، دوباره مشغول به کار شود اما اشتغال مجدد خود را اعلام نکند و با وجود اشتغال به کار، کماکان به دریافت مقرری بیمه بیکاری ادامه بدهد، باید مقرری بیکاری که از زمان اشتغال مجدد دریافت کرده را به حساب تأمین اجتماعی بازگرداند.
  • در مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری، اصطلاحا برای شما بیمه رد می‌شود و این مدت جزو سوابق بیمه‌ای شما به حساب خواهد آمد.
  • مقرری بیمه بیکاری از روز اول بیکاری بیمه‌شده محاسبه می‌شود و قابل دریافت است.