وکیل روابط نامشروع در مشهد

رابطه نامشروع

مجازات جرم رابطه نامشروع یک تا ۹۹ ضربه شلاق تعزیری است و در صورت وجود جهات مخففه مجازات ، امکان تبدیل حکم جرم رابطه نا مشروع به جریمه نقدی وجود دارد که قیمت هر سه ضربه شلاق و میزان جریمه نقدی معادل ۴۰۰۰۰۰ ریال است . همچنین متهمان جرم رابطه نامشروع ممکن است به مجازات تبعید محکوم شوند .

رابطه نامشروع طبق قانون مجازات اسلامی، یک عمل مجرمانه بوده و من جمله جرایم منافی عفت محسوب می شود. با توجه به این مساله که قانون گذار این جرم را به طور کلی توضیح داده و مصادیق آن را به طور محدود مشخص نکرده است، این جرم تبدیل به یکی از چالش برانگیز ترین و پر بحث ترین جرایم شده است .

قانون گذار یک مجازات مشخص برای عنوان مجرمانه جرم رابطه نامشروع تعیین کرده است با این حال در برخی از موارد دیده شده است که متهمین به جرم رابطه نامشروع به مجازات های دیگری همچون تبعید محکوم شده اند . به علاوه در صورت وجود شرایطی ، قاضی می تواند با در نظر گرفتن اوضاع و احوال متهم ، این مجازات را به جزای نقدی تبدیل کند .

از این رو در این مقاله به اینکه مجازات جرم رابطه نامشروع چیست ، حکم جرم نا مشروع به اجبار ، تبدیل مجازات آن و میزان جریمه نقدی ، حکم تبعید در رابطه نامشروع و شلاق تعزیری جرم رابطه نامشروع می پردازیم .

در صورتی که تمایل داشته باشید، می توانید از مجموعه حقوقی آریا  وکیل مناسب روابط نامشروع را درخواست کنید. ما به شما زبده ترین وکیل ها را در شهر مشهد معرفی می کنیم. برای دسترسی به اطلاعات تماس با ما کلیک کنید…

مجازات رابطه نامشروع با دختر باکره چیست؟ | پویا دادبان

مجازات 

رابطه نامشروع هرگونه ارتباط خارج از عرف بین زن و مردی است که باهم ازدواج نکرده اند که دایره گسترده ای دارد  که شامل زنا و انواع زنا هم می شود اما منظور از رابطه نامشروع در این مقاله جرم تعزیری رابطه نامشروع دون زنا می باشد .

مجازات جرم رابطه نامشروع در ماد ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مشخص شده است . طبق این ماده مجازات رابطه نامشروع ، شلاق تا ۹۹ ضربه خواهد بود . از کلمه ” تا ” مشخص است که این مجازات می تواند از ۱ تا ۹۹ ضربه شلاق باشد نه بیشتر از آن :

بر اساس این ماده ” هر گاه زن و مردی که بین آن‌ها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه‌کننده تعزیر می‌شود. ”

قاضی با توجه به شرایط متهم ، میزان مجازات او را از یک تا ۹۹ ضربه شلاق تعیین می کند .  لازم به ذکر است که مجازات جرم رابطه نامشروع در شرایطی قابل تبدیل به جزای نقدی می باشد .

تفاوت رابطه نامشروع و زنا در چیست؟

  • زنا یک جرم حدی و رابطه نامشروع یک جرم تعزیری می باشد
  • دامنه جرم روابط نامشروع بسیار گسترده تر از دامنه جرم زنا می باشد. به این معنا که روابط نامشروع به هرگونه رابطه منافی عفت (از قبیل گرفتن دست یکدیگر توسط زن و مرد نامحرم، بوسیدن، درآغوش گرفتن، رفتن به کافی شاپ، ارتباطات تلفنی و..) گفته می شود ولی زنا به رابطه جنسی (دخول) دو نامحرم گفته می شود.
  • شرایط اثبات جرم زنا بسیار دشوارتر از اثبات رابطه نامشروع است.
  • شرایط تحقق این دو جرم با هم بسیار متفاوت است برای تحقق جرم زنا شرایط خاصی وجود دارد ولی رابطه نامشروع در خیابان، ماشین، فضای مجازی و.. نیز امکان پذیر است.

    چه کسی میتواند به جرم رابطه نامشروع از دیگری شکایت کند؟

    جرم رابطه نامشروع  نیاز به شاکی خصوصی ندارد و نیروی انتظامی یا دادستان نیز می توانند به آن رسیدگی کنند. البته نیروی انتظامی زمانی می تواند به این موضوع وارد شود که جرم مشهود و در برابر عموم واقع شود. لازم به ذکر است که حتی اگر این جرم در ابتدا شاکی خصوصی داشته باشد و بعد شاکی رضایت دهد مراحل رسیدگی متوقف نمی گردد زیرا این جرم، جنبه عمومی داشته و مخالف شرع و باعث جریحه دار شدن وجدان عمومی می باشد.

    چطور می توان از همسر خود بابت ارتباط نامشروع شکایت کرد؟

    از آنجایی که رابطه نامشروع یک “جرم” می باشد، رسیدگی به آن جزء دعاوی کیفری است و طبق تقسیم بندی آیین دادرسی کیفری این شکایت در شهرستان ها باید در دادسرای عمومی و در تهران در دادسرای ارشاد مطرح گردد.

    شکایت و اثبات روابط نامشروع نیازمند ادله اثبات قانونی می باشد. براساس ماده ۲۴۱ قانون مجازات اسلامی “در صورت نبود ادله اثبات قانونی بر وقوع جرائم منافی عفت و انکار متهم هرگونه تحقیق و بازجویی جهت کشف امور پنهان و مستور از انظار ممنوع است. موارد احتمال ارتکاب با عنف، اکراه، آزار، ربایش یا اغفال یا مواردی که به موجب این قانون در حکم ارتکاب به عنف است از شمول این حکم مستثنی است”

    چطور باید جرم رابطه نامشروع را اثبات کرد؟

    اقرار متهم یکی از بهترین راه‌های اثبات جرم روابط نامشروع است. از موارد دیگر می توان به وجود شاهد، عکس، فیلم، تماس ها و پیامک ها، ارتباطات در فضای مجازی و.. اشاره کرد. در این جرائم علم قاضی و نظر او بسیار تاثیرگذار می باشد لذا این ادله تنها برای این است که به قاضی اثبات شود که رابطه ای وجود داشته یا دارد و منجر به اثبات جرم گردد.

    آیا می‌شود روابط نامشروع از طریق فضای مجازی و پیامک را اثبات کرد؟

    اگر رابطه نامشروع ارتباط تلفنی یا از طریق پیامک باشد مرجع ذی الصلاح می تواند از طریق اپراتور تلفن همراه اطلاعات مربوط به تماس ها و پیامک های متهم را اخذ نماید. برطبق قانون اپراتورها موظف اند اطلاعات را تا ۶ ماه نگهداری کنند، پس اطلاعاتی که دادگاه در این مسیر کسب می کند مربوط به ۶ ماه گذشته تا امروز می باشد.

    لازم به ذکر است کسب پرینت اطلاعات تلفن همراه همسر، بدون مجوز دادگاه امکان پذیر نمی باشد.

    اگر موضوع شکایت از همسر در رابطه با روابط نامشروع در فضای مجازی باشد دادگاه نمی تواند به اطلاعات برنامه های غیر داخلی (نظیر تلگرام) دسترسی داشته باشد. پلیس فتا از طریق هک حساب کاربری متهم اطلاعات مربوطه را کسب می کند که لازم به ذکر است ممکن است اطلاعات قبلا پاک شده و دسترسی به آن امکان پذیر نباشد. لذا برای اثبات جرم رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی نیاز به اسناد، ادله و مدارکی نظیر اسکرین شات و عکس می باشد. در صورت عدم دسترسی به این مدارک و ادله و عدم همکاری متهم اثبات جرم امکان پذیر نیست.

    آیا می توان با عکس رابطه نامشروع را اثبات کرد؟

    پاسخ اینجاست که هرچند این اماره ها می تواند برای اثبات جرم به کمک قاضی برود، اما ادله لازم و کافی برای اثبات جرم روابط نامشروع، شهادت شهود است. زیرا همانطور که گفته شد با پیشرفت تکنولوژی می توان اطلاعات را به هر نحوی که ایجاد کرد و صحت این اطلاعات در معرض شبهه قرار می گیرد.

    به علاوه به علت رواج رابطه نامشروع تلفنی و لزوم تحقیق و اثبات آنها، اپراتورهای تلفن همراه موظف شده اند بنا به مواد ۶۶۷ و ۶۶۸ قانون آیین دادرسی کیفری سال ۹۲، داده های خود را برای مدت ۶ ماه ذخیره نمایند تا به عنوان اماره قانونی در دادگاه مورد استفاده قرار گیرد.

    مصادیق جرم رابطه نامشروع

    کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی در فصل هجدهم خود، انجام اعمال زیر برابر مصادیق جرم ارتباط نامشروع دانسته و مجازات شدیدی را برای آن در نظر گرفته است:

    1. انجام اعمال منافات با عفت عمومی به غیر از زنا و ایجاد رابطه نامشروع؛
    2. ارتکاب به زنا با کمتر از ۴ شاهد یا ۴ مرتبه اقرار؛
    3. قرار گرفتن دو نفر مرد یا دو نفر زن برهنه در زیر یک پوشش مشترک؛
    4. اعمال شهوت در عمل بوسیدن؛
    5. حضور یافتن بانوان بدون حجاب شرعی در اماکن عمومی و دید انظار عمومی؛
    6. برپایی و تأسیس مراکز فساد؛
    7. تظاهر به انجام فعل حرام در دید عمومی؛
    8. استفاده از لباس ها و آرایشی که خود مسبب فساد شده و خلاف شرع باشد؛
    9. انتشار و پخش تصاویر مبتذل و کسب درآمد از طریق آنها.

    اما باید توجه داشت که تنها این ۹ مورد از مصادیق مجرمانه ارتباط نامشروع نیست. بلکه اعمال دیگری نیز وجود دارد که قانون به صراحت در مورد آنها تصمیمی نگرفته است که از جمله آنها می توان به اشاعه فساد و شهوت پرستی در میان جوانان، تن فروشی، ازاله بکارت بدون ارتکاب به زنا و … اشاره نمود که مجازات کیفری خاصی برای آنها در نظر گرفته نشده است.