نحوه طلاق گرفتن بدون حضور زوجین چگونه است؟

طلاق توافقی: در طلاق توافقی زن و شوهر می‌بایستی در مورد کلیه مسائل مربوط به مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و زمان و نحوه ملاقات، جهیزیه و اجرت‌المثل و … توافق کنند تا زودتر به هدفشان برسند. دادگاه هر توافقی در این موارد را در حکمی که صادر می‌کند درنظر می‌گیرد و آن را در گواهی عدم امکان سازش که یکی از مهم‌ترین مدارک برای طلاق توافقی است، ذکر می‌کند.

طلاق توافقی چیست ؟

یکی از انواع طلاق، طلاق توافقی است که در متون قانونی تعریف نشده است طلاق توافقی که در آن زن و مرد توافق می‌كنند از یكدیگر جدا شوند و این توافق در حكم دادگاه ثبت می‌شود و ضمانت اجرای قانونی پیدا می‌كند. در واقع همانطور که از نام این نوع طلاق بر می آید طلاقی است که همه چیز در مورد آن بر حسب توافق بوده و زن و شوهر برای اینکه از یکدیگر جدا شوند یکسری توافقاتی را انجام می دهند که این نوع طلاق ، طلاق باین می باشد .

شرایط طلاق توافقی چیست؟

به طور خلاصه طلاق توافقی به طلاقی گفته می شود که زوجين به هر دلیلی تمایل دارند با تفاهم از هم جدا شوند هر توافقی که آنها در خصوص مهريه، نفقه، جهیزيه، حضانت و ملاقات فرزند داشته باشند از نظر دادگاه محترم و قابل قبول خواهد بود. به عنوان مثال زوجین توافق مي کنند زوجه مهريه را در قبال طلاق ببخشد يا کل آن رادريافت کند و يا با شرايط توافق شده مهريه پرداخت شود و یا حتی قسمتی از مهریه بذل و قسمتی دیگر پرداخت شود. بنابراین تمام موارد توافق در راي دادگاه منعکس خواهد شد و قابليت اجرا دارد.

رویه گروه وکلای پارسای چنین است که در بدو امر توافقات زن و شوهر از آنها پرسیده میشود و سپس صورتجلسه شده و به امضا ایشان میرسد و در ادامه به وکالت از زوجین رای دادگاه طبق توافق آنها از دادگاه خانواده اخذ میشود.

مزایای حضور وکیل طلاق توافقی

۱٫انجام کلیه مراحل  توسط وکیل طلاق توافقی که آشنا به تمام روند دادرسی است باعث می شود در کمترین مدت زمان ممکن کار انجام شود.

۲٫نیاز به حضور هیچ یک از زوجین نمی باشد .

۳٫تنظیم دادخواست طلاق توافقی که در حکم پی و بنیان مراحل و روند دادگاه می باشد در صورتی که ناقص تنظیم شود زمان رسیدگی را طولانی میکند و درصورتی هم که اشتباه تنظیم شده باشد و در توافقات که بعدا آثار حقوقی مهمی را به دنبال خواهد داشت با توجه و اشراف به قانون و آثار آن نباشد قطعا مشکلات بعدی را ایجاد خواهد کرد و برای جلوگیری حضور وکیل لازم و ضروری است .

۴٫دیگر نیاز به حضور زوجین نیست و از تنش و اختلافاتی احتمالی  زوجین در ملاقاتی که باهم دارند جلوگیری می شود.

۵٫حضور وکیل طلاق توافقی از طولانی شدن روند رسیدگی جلوگیری می کند .

۷٫هرچند حضور وکیل مستلزم هزینه و حق الوکاله می باشد ولی از هزینه های بی جهت پرهیز می شود.

طلاق توافقی چقدر زمان می برد؟

با عنایت به تغییر شرایط طلاق توافقی از آذرماه سال ۹۷ تاکنون در تهران اگر زوجین تمایل داشته باشند که به شخصه مراحل مربوطه را طی کنند در ابتدا هردو یا یکی از آنها می بایست به سامانه نوبت دهی طلاق (سامانه مداخله در طلاق – سامانه تصمیم) مراجعه کنند و با وارد کردن مشخصات سجلی یکی از مراکز غربالگری مشاوره در تهران را انتخاب کنند. مرکز غربالگری پس از ثبت اطلاعات زوجین و دلایل طلاق، آنها را به یکی از مراکز مشاوره زیر نظر بهزیستی استان تهران ارجاع می دهد. جلسات مشاوره در بازه زمانی حداقل ۴۵ روزه و در ۱ یا ۵ جلسه خواهد بود. تعداد جلسات بستگی به شرایط زوجین و مرکز مشاوره دارد. پس از اخذ گواهی عدم انصراف طلاق در صورت اصرار آنها به جدایی، دادخواست در دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت و به دادگاه خانواده ارسال خواهد شد.

پس از صدور رای دادگاه نیز زن و شوهر در فرصت سه ماهه می توانند به یکی از دفاتر رسمی طلاق برای ثبت طلاق بروند.

آنچه از اهمیت زیادی در طلاق توافقی برخوردار است اولاً توافق زن و شوهر بر انجام طلاق توافقی است و ثانیاً توافق در مورد مهریه، حضانت فرزندان، مقدار نفقه آنها – نحوه و مدت ملاقات است.

نکته: مدت زمان طلاق توافقی کرج تهران توسط وکیل طلاق توافقی در گروه وکلای پارسای حدود ۱۰ تا ۲۰ روز کاری است

نکته: توجه داشته باشید هیچ زن و شوهری بدون رای دادگاه نمی توانند به طور مستقیم به دفتر خانه طلاق مراجعه کنند و هیچ دفتر خانه ای هم نمی تواند طلاق را بدون رای دادگاه ثبت کند.در فرض اگر دفترخانه ای بدون رای دادگاه اقدام به ثبت طلاق کند پروانه فعالیت او باطل خواهد شد

ممکن است که برای کسی سئوال شود که چطور و چگونه با وجود اجباری شدن مشاوره بدون حضور زوجین رای طلاق توافقی اخذ می کنید؟
جواب این است که به هیچ عنوان کار خلاف قانون و مقررات انجام نمی شود. در حال حاضر شعب خانواده تهران درخواست طلاق یک طرفه که فعلا در تهران نیاز به مشاوره ندارد را تبدیل به طلاق توافقی می کنند و در صورتی که یکی از زوجین بخواهد در مشاوره شرکت نکند درخواست طلاق به صورت یک طرفه از جانب زوج یا زوجه ثبت می شود و بعد از ارجاع به شعبه توافق طرفین به دادگاه رسیدگی کننده اعلام می شود و در نهایت دادگاه رأی را مطابق توافق طرفین یا وکلای آنها صادر می کند. بنابراین اینکه با شرایط ذکر شده طلاق توافقی چقدر زمان میبرد زمان قطعی نمی توان پیش بینی کرد اما با عنایت به تجربه و شعب مختلف دادگاه که رویه یکسانی هم ندارند حدود ۱۰ الی ۲۰ روز کاری است.

پس با این اوصاف چقدر حضور زوجین لازم است؟

فقط یک بار زوجین یا کسی که وکالت در طلاق دارد به ما برای امضاء و ثبت توافق ها مراجعه می کند. اگر سامانه ثنا (ابلاغ الکترونیکی) ثبت نام نکرده باشد لزوماً یک بار برای داشتن سامانه ثنا به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند و اگر هم قبلاً در سامانه مذکور ثبت نام شده باشد دیگر نیازی به مراجعه نیست.
در طول مدت و مراحل کار هم فقط در صورت باکره بودن، زوجه به پزشکی قانونی خواهد رفت و در غیر آن آزمایش بارداری الزامی است. در بیشتر دادگاه های خانواده تهران آزمایشگاه وجود دارد که زوجه با راهنمایی ما به آنجا برای دادن تست خون مراجعه می کند به دلیل شیوع کرونا بعضی از شعب دادگاه ارائه جواب آزمایش بارداری را موکول به ثبت طلاق در دفترخانه طلاق می کنند که در این صورت نیازی به حضور زوجه نیز در دادگاه مطلقاً نخواهد بود.