چک مشروط چیست؟

چک مشروط چیست؟ 

چک هم در راستای جایگزینی پول طبق قانون تجارت باید چک روز باشد یعنی مثلا همان زمان و همان روزی که چک صادر می شود قابل وصول باشد اما با گذشت زمان چک وعده دار به رسمیت شناخته شد.

با این وجود چک دارای نکات مختلفی است که هر کدام می تواند نتایجی و احکامی در بر داشته باشد. برای مثال اگر چکی که برای صادر شده شرطی در آن درج شده باشد بسیاری از مزایای چک را از دست میدهد.

برای مثال در متن چک این گونه شرط شده که وصول چک مشروط یا منوط به این است که دارنده سند ملک را به نام فروشنده بزند. یا منوط به هر چیز دیگری. همراه ما باشید تا از قوانین و احکام چک مشروط مطالبی را بیان کنیم

از کجا بدانیم آنچه در متن چک آمده شرط است؟

گاهی آنچه که در متن چک مندرج می شود شرط نیست و علت صدور چک را درج می کنند و مینویسند اینجا ایرادی ندارد و نباید آن متن را شرط در نظر گرفت.

برای مثال اگر در متن چک آمده است که “برای معامله ماشین” یا “برای فروختن ملک” و … این موارد در واقع دارند سبب و علتی که چک برای آن صادر شده است را توضیح میدهند نه این که بخواهند وصول چک را منوط به امری کنند‌.

از کجا بدانیم آنچه در متن چک آمده شرط است؟

چک مشروط قابل شکایت کیفری نیست؟

 

می دانیم که در مواردی اگر چک ویژگی هایی داشته باشد یکی از راه های وصول چک حذف می شود و آن چک مشروط است که شکایت کیفری آن حذف می شود. چک وعده دار و چک سفید امضا، چک برای تضمین و… هم قابل شکایت کیفری نیستند.

چک مشروط دارای مواردی دیگر نیز هست که در ادامه به آن اشاره می شود.

وصول چک مشروط در بانک

چک مشروط ویژگی دیگری نیز دارد اما این بار به نفع دارنده و آن این است که اگر چک در تاریخ و سر رسید معین مندرج در آن به بانک برود بانک کاری به وجود شرط و… ندارد و اگر در حساب فرد موجودی باشد آ را پرداخت میکند.

پس در اینجا چک به تحقق شرط و … رسیدگی نمیکند و تنها وظیفه ی پرداخت را دارد. اما همین چک اگر با عدم موجودی همراه شود آثار دیگری دارد که به آن خواهیم پرداخت.

اجراییه مستقیم برای چک مشروط

فرض کنیم چک مشروط شما وصول نشده از بانک شما به عنوان دارنده جک از نظر قانونی حمایت می شوید به همین خاطر قانون مقرر کرده است که اگر چک برگشت خورد با گواهی عدم پرداخت می توان از دادگاه بدون رسیدگی درخواست اجراییه کرد برای وصول آن، اما مشکل اینجا ست که این مزیت هم در قانون جدید صدور چک برای چک مشروط  وضع نشده یعنی اگر چک شما مشروط باشد نمی توان از مزیت قانون جدید که اجراییه مستقیم باشد برخوردار شوید.

تنها راه اقامه دعوا ست که آن هم دادگاه زمانی حکم به نفع شما صادر میکند که شرط مزبور مثلا “سند زدن یا تسلیم کردن ” و… محقق شده باشد.

چک مشروط قابلیت مطالبه از اداره ثبت ندارد

از موارد و آثار دیگری که چک مشروط دارد این است که به جز این که از راه شکایت کیفری قابل مطالبه نیست از طریق اجراییه مستقیم و اداره ثبت هم قابل مطالبه نیست که به امور اخیر در بند قبل اشاره شد.

لذا اگر چه بانک به بررسی چک نمی پردازد و وجه چک را تادیه می کند اما در صورت عدم وصول آن تنها را دارنده از میان راه های مختلف برای مطالبه چک اقامه دعوای حقوقی ست که بسته به مبلغ چک در شورای حل اختلاف و یا در دادگاه رسیدگی می شود.

به این صورت که اگر تا ۲۰ میلیون تومان باشد در شورای حل اختلاف باید طرح دعوا شود و اگر بیشتر از این مبلغ باشد باید در دادگاه طرح دعوا شود.

مشاوره حقوقی برای چک مشروط

مشاوره حقوقی برای چک مشروط

چک مشروط همانطور که دیدیم دارای احکام و آثار خاصی است و بیشتر مزیت های چک را به همراه ندارد به خصوص بهترین مزیت آن که اجراییه مستقیم از طریق دادگاه است را ندارد.

برای وصول آن باید راه دیگری را طی کرد لذا توصیه می شود اگر با چک مشروط و دارای شرطی مواجه هستید با وکلا و مشاوران حقوقی متخصص در حوزه چک مشورت نمایید.

نتیجه گیری

چک مشروط چکی ست که پرداخت مبلغ آن منوط به تحقق امری یا شرطی شده است یعنی تا آن شرط محقق نشود چک پرداخت نمی شود البته اگر به بانک مراجعه شود و صادر کننده موجودی داشته باشد بانک کاری به تحقق شرط ندارد و وجه چک را پرداخت میکند.

اما اگر چک پرداخت نشد تنها راه اقامه دعوا ست که می توان در این باره برای راهنمایی بیشتر با وکلای حقوقی مشهد مشورت نمایید.