بهترین وکیل روابط نامشروع و زنا در مشهد

بهترین وکیل خانواده در مشهد می گوید افراد بالغی که بدون علقه زوجیت روابطی خارج از چهارچوب شرع و قانون با هم داشته باشند، مرتکب رابطه نامشروع شده اند. حال این رابطه می تواند دون زنا یا زنا باشد که در ادامه ی این مقاله ( حکم زنا در قانون ) به توضیح کامل تمامی جوانب آن پرداخته ایم. نتیجتا برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مقاله ما را همراهی نمایید.

زنا چیست؟

بهترین وکیل طلاق در مشهد زنا را اینگونه تعریف می کند که گناهی کبیره بوده و در آیات و همچنین روایات زیادی از آن به شدت نهی گردیده است. بنابراین به رابطه ی جنسی بین مرد و زن نامحرم و بدون وجود رابطه ی ازدواج، زنا گفته می شود. در این رابطه ی جنسی آلت مرد به اندازه ی ختنه گاه به آلت زن وارد شده و این رابطه از مقعد نیز می تواند انجام شود. در غیر این حالت، زنا محسوب نمی شود. پس از این رابطه به مردی که مرتکب به زنا شده، زانی و زن را زانیه می گویند.

مهم ترین دلایل انجام زنا

مهمترین دلیل سوق افراد متاهل به سمت برقراری رابطه نامشروع منجر به زنا، نارضایتی جنسی و عاطفی زوجین در روابط زناشویی است که باعث بروز خیانت بین آنها می شود. البته ناگفته نماند که برخی از افراد به دلیل تنوع طلبی دست به خیانت زده و مرتکب زنا می شوند.

انواع رابطه نامشروع منجر به زنا

  • زنای محصنه: زن یا مردی که با وجود داشتن همسر و امکان برقراری رابطه جنسی با او در هر زمان، مرتکب زنا با دیگری شود زنای محصنه گویند.
  • زنای غیر محصنه: زن یا مردی که همسر ندارد یا همسرش بنابه دلایلی مثل بیماری، امکان برقراری رابطه جنسی با او ندارد اگر مرتکب زنا با دیگری شود زنای غیر محصنه گویند.
  • تجاوز به عنف: تجاوز به عنف به عملی گفته می شود که مرد به زور و تهدید و یا در خواب و مستی بدون رضایت طرف مقابل به آن تجاوز کند.
  • زنا با محارم نسبی: رابطه جنسی با هم خون و محارم نَسَبی در این دسته از رابطه نامشروع ختم شده به زنا قرار میگیرد.
مجازات انواع زنا

جرم زنا از انواع جرایم حدی محسوب می شود که به دلیل جا گرفتن این جرم در جرایم حدی حدود جرم و مجازاتی است. که در شرع اسلام در مورد آن کاملا بحث شده و به قرار زیر نیز می باشد:

  • زنای محصنه: مجازات زن مرتکب به زنا محصنه ۱۰۰ ضربه شلاق، سنگسار و مجازات مرد مرتکب به زنا محصنه ۱۰۰ ضربه شلاق، تبعید از محل سکونت به مدت ۱ سال و تراشیدن سر می باشد.
  • زنای غیر محصنه: مجازات مرتکبین برای بار اول ۱۰۰ ضربه شلاق و مجازات در صورت تکرار آن برای بار چهارم اعدام نیز می باشد.
  • تجاوز به عنف: مجازات تجاوز در صورت اثبات اعدام است.
  • زنا با محارم نسبی: مجازات این نوع زنا نیز برای مرد اعدام بوده و اگر زن نیز رضایت داشته باشد، مجازات زن هم اعدام می باشد.

این مجازات‌ها تنها در صورتی قابل اعمال هستند که اسناد محکمی برای اثبات وقوع این فعل حرام وجود داشته باشد.

نکته: اگر زنای به عنف در ارتباط با دختر باکره باشد، مجازات مرتکب علاوه بر اعدام، پرداخت مهر المثل یا ارش البکاره است.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - حکم زنا در قانون

 

شرایط اثبات زنا

برای اثبات زنا که یکی از جرایم حدی است، راههایی وجود دارد که معمولا این راه و روشها با سختگیری بیشتری همراه است. به این دلیل که نتوان به راحتی به کسی اتهام زنا زد.

در هر ۴ مورد ذکر شده در انواع زنا اثبات توسط ۴ شاهد عادل و عاقل و همچنین ۴ مرتبه اقرار متهم است. البته در برخی مواقع نیز قاضی دادگاه با توجه به شواهد و قرائن به اثبات آن دست می یابد.

ناگفته نماند که توجه کردن به این نکته نیز ضرورت دارد که شرایط قانونی برای شهود بسیار سخت گیرانه می باشد. شهادت شهود بایستی بدون ابهام، روشن بوده و شهادت حدسی اعتبار ندارد. بنابراین هر زمان شهود خصوصیات شهادتشان را بیان می نمایند، بایستی از لحاظ مکان، زمان و مانند آن اختلافی نداشته باشند. چنانچه بین شهود اختلافی وجود داشته باشد، زنا ثابت نشده و شهود هم به مجازات حد قذف محکوم می گردند. یعنی به علت تهمت زدن به متهم، به شلاق محکوم می شوند.

تفاوت بین زنا و رابطه نامشروع

مجازات این دو جرم در قانون مجازات اسلامی متفاوت بوده زیرا دایره روابط نامشروع بسیار گسترده تر از زنا است.

همانطور که در بالا به طور کامل توسط بهترین وکیل خانواده در مشهد به آن اشاره شد، زنا به رابطه جنسی بین دو نامحرم گفته می شود در صورتی که منظور از روابط نامشروع هر عملی مانند گرفتن دست یکدیگر یا رفتن به کافه و … از روابط نامشروع تلقی می شود. بنابراین می توان اینگونه گفت که مجازات زنا حدی بوده اما مجازات روابط نامشروع تعزیری است.

مجازات حدی: مجازات های حدی، به آن دسته از مجازات هایی گفته می شود که مقدار و نوع آنها، در فقه اسلامی مشخص شده است و طبق همان مجازات مشخص شده ، اعمال خواهند شد. برای مجازات مرتکب، او حتما باید بالغ و عاقل باشد و بداند که فعل ارتکابی او، حرمت شرعی دارد.

مجازات تعزیری: تعزیر مجازاتی است که شامل عنوان حد، قصاص یا دیه نیست و میزان آن در شرع مشخص نشده است و قانون گذار میزان مجازات آن را تعیین می نماید.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - حکم زنا در قانون

 

مجازات رابطه نامشروع

هرگاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبی تقبیل یا مضاجعه شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شدمجازات جرم رابطه نامشروع در ماد ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مشخص شده است. طبق این ماده مجازات رابطه نامشروع، شلاق تا ۹۹ ضربه خواهد بود از کلمه ” تا ” مشخص است که این مجازات می تواند از ۱ تا ۹۹ ضربه شلاق باشد نه بیشتر از آن.

مجازات رابطه نامشروع به اجبار، مانند مجازات رابطه نامشروع است با این تفاوت که اگر یکی از زن یا مرد برای رابطه نامشروع اکراه داشته باشد و به زور مجبور به این کار شود، مجازات فقط نسبت به اکراه کننده اعمال می شود. برای مثال اگر مردی، زنی را به اجبار و اکراه وادار به یکی از مصادیق رابطه نامشروع مثل در آغوش گرفتن کند، تنها مرد محکوم به مجازات جرم رابطه نامشروع خواهد شد. (مجازات شلاق تعزیری معمولا ۷۵ ضربه شلاق است)

آیا رابطه نامشروع حبس دارد؟

مجازات رابطه نامشروع بر اساس ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی تا ۹۹ ضربه شلاق می باشد بنابراین در جرم رابطه نامشروع مجازات زندان وجود ندارد و فرقی نمی کند که مرتک جرم روابط نامشروع متاهل باشد یا مجرد. مگر اینکه در کنار راوابط نامشروع مرتکب جرم دیگری بشوند که  آن جرم حبس داشته باشد.

آیا شلاق رابطه نامشروع قابل خریدن است؟

افرادی که علیه آنها شکایت کیفری رابطه نامشروع مطرح شده این پرسش را بارها ار وکلای متخصص جرم رابطه نامشروع می پرسند که آیا می توان حکم شلاق تعزیری رابطه ی نامشروع را خرید!؟یک وکیل رابطه نامشروع در مشهد به این سوال اینگونه پاسخ می دهد:

به کار بردن کلمه خرید در مجازات های کیفری درست نیست و بهتر است بگوییم که قابل تبدیل به جزای نقدی هست یا خیر؟ بنابر این  اگر رای دادگاه در خصوص رابطه نامشروع  قطعی شده باشد امکان خرید یا به عبارت بهتر تبدیل آن به جزای نقدی وجود ندارد. ولی اگر رای قطعی نشده باشد، .

طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی ، قاضی مجازات را تا ۹۹ ضربه شلاق  تعیین می کند که قابل تبدیل به جزای نقدی می باشد که آرای نیز در این خصوص وجود دارد که قضات دادگاه کیفری مجازات را تبدیل به جزای نقدی نمودند.

تبدیل مجازات شلاق به جزای نقدی

امکان تبدیل مجازات رابطه نامشروع به جریمه نقدی وجود دارد. شلاق به عنوان یک مجازات تعزیری در جرم رابطه نامشروع، می تواند به جریمه نقدی تبدیل شود که میزان آن را قاضی با توجه به شرایط و اوضاع و احوال مرتکبین جرم، مشخص می کند .

تعلیق مجازات شلاق جرم رابطه نامشروع

از نظر وکیل رابطه نامشروع در مشهد ، مجازات این جرم  قابل تعلیق است. هرچند تعداد اندکی از قضات در رویه قضایی اعتقاد به عدم تعلیق جرم رابطه نامشروع دارند، این تفسیر نشات گرفته از این است که مطابق قانون مجازات جرایم منافی عفت غیر قابل تعلیق است و رابطه نامشروع نیز در فصل مربوط به جرایم منافی عفت آمده است. که بنظر این استدلال و تفسیر قضایی شایسته نیست. آرایی از دادگاه کیفری مشهد در این زمینه صادر شده است که رابطه نامشروع را تعلیق نمودند.

آثار روابط نامشروع بر رابطه زوجیت

در مواردی نیز مردان دادگاه‌های خانواده، همسر خود را تهدید می‌کنند که اگر راضی به طلاق توافقی نشود، با جور کردن شاهد و طرح دادخواستی با عنوان رابطه نامشروع آبروی آنها را می‌برند. اغلب این مردان نمی‌دانند که حتی اگر چنین جرمی‌ نیز در مورد همسرشان به اثبات برسد، این مساله بحث مهریه و سایر حقوق را منتفی نمی‌کند. در ادامه تاثیر هر یک را بررسی می نماییم.

تاثیر رابطه نامشروع بر مهریه

با اثبات رابطه نامشروع در دادگاه کیفری و صدور حکم محکومیت هیچ تاثیری در حقوق مالی زن من جمله مهریه ندارد ، و فرقی نمیکند که  حکم رابطه نامشروع با اقرار زن ثابت شده باشد یا دلایل دیگر، بنابراین  محکومیت هیچ تاثیری در حقوق ناشی از ازدواج ندارد و اگر مردی به خاطر رابطه ی نامشروعِ زنش بخواهد او را طلاق بدهد، باید مهریه او را بدهد.

رابطه نامشروع و نفقه

بعضی از افراد گمان می کنند که اگر زنی با مرد غریبه رابطه ی نامشروع داشته باشد، دیگر نمی تواند از شوهرش نفقه گذشته خود را مطالبه کند. رابطه نامشروع و نفقه هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارد. یعنی حتی اگر شوهر بتواند رابطه نامشروع همسرش را اثبات کند، اگر زن بخواهد، می تواند نفقه گذشته خود را از شوهر مطالبه کند.

تاثیر رابطه نامشروع بر حضانت

در خصوص اینکه ارتکاب جرم نامشروع زن، باعث سلب حضانت از او می شود یا خیر؟ به نظر یک وکیل خوب در مشهد برای رابطه نامشروع ، باید قائل به تفسیر شد، آنچه اهمیت دارد و ملاک اعتبار است نظر قاضی و مصلحت طفل است ولی اگر مادر شهرت به فساد پیدا کند قطعا باعث سلب حضانت از وی خواهد شد زیرا بدیهی است چنین مادری صلاحیت تربیت چنین فرزندی را ندارد. و لی بستگی به نظر قاضی و اوضاع و احوال دیگر دارد.

نتیجه گیری

با توجه به گفته های ذکر شده در بالا ( حکم زنا در قانون ). جرم زنا با جماع بین زن و مردی که بین آن ها علقه زوجیت نیست محقق می شود. با توجه به این که نوع جرم زنا چیست و زناکار کیست. شرایط تحقق و مجازات آن متفاوت خواهد بود و ممکن است مرتکب به یکی از مجازات های اعدام، سنگسار یا صد ضربه شلاق محکوم شود. از این رو برای رفع اتهام ارتکاب روابط نامشروع یا زنا، خود شخص به تنهایی قادر به انجام آن نخواهد بود. بنابراین برای کارساز بودن دفاعیات شخص، وجود وکیل مجرب ضروری است. دفاع وکیل از فرد بی گناه منجر به تبرئه راحت تر و سریع تر متهم می شود.