نحوه شکایت از پدر در مشهد

نحوه شکایت از پدر چگونه است؟(مشاور حقوقی مشهد)

گاهی اوقات شرایطی به وجود می‌آید که موجب آزار و اذیت فرزندان شده به نحوی که آن‌ها تقاضای شکایت از پدر خود را دارند. یکی از این شرایط می‌تواند ندادن نفقه و یا حتی کتک زدن فرزندان باشد. ما در ادامه به بررسی چگونگی و موارد شکایت از پدر و همچنین نحوه رسیدگی و شرایط آن می‌پردازیم.

اولاد تا چه زمانی مستحق دریافت نفقه هستند؟

در شرع و قانون سن معینی برای نفقه فرزندان در نظر گرفته نشده است. اما عرفا تا زمانی که فرزند دارای شغل و درآمد مشخص نباشد، پدر نسبت به پرداخت نفقه مسئولیت دارد.

البته در نفقه فرزند دختر و پسر تفاوتی نیز وجود دارد.

بر اساس ماده ۴۸ قانون حمایت خانواده، برای نفقه فرزند دختر، تا زمانی که او ازدواج نکرده یا شغلی پیدا نکرده، پرداخت همه مخارج و نفقات وی به عهده پدرش است.

پس اگر دختری حتی به سن بالایی هم برسد و دارای استقلال مالی نباشد یا ازدواج نکرده باشد می‌تواند نفقه خود را از پدر بخواهد.

در مورد نفقه پسران، برخی معتقدند که به محض حلول سن رشد، نفقه فرزند پسر قطع شده و پدر تکلیف شرعی در قبال وی ندارد.

سن رشد، زمانی است که فرد به بلوغ جنسی و عقلی رسیده است و میتواند اموال خود را به شکل عاقلانه ای مصرف کند (مواد ۱۲۰۸ و ۱۲۱۰ قانون مدنی).

ماده ۱۲۱۰ قانون مدنی، بلوغ را اماره رشد قرار داده است و بیان میکند که “هیچ‌کس را نمی‌توان بعد از رسیدن به سن بلوغ به عنوان جنون یا عدم رشد، محجور نمود مگر آن‌ که عدم رشد یا جنون او ثابت شده باشد.”

اما با توجه به وضعیت خاص اجتماعی و اقتصادی اکثریت اقشار جامعه، صرف حلول سن رشد نمی‌تواند موجب اثبات استقلال و عدم نیاز مادی فرزند پسر به پدر باشد، جوان در دوران خدمت سربازی و در صورت ورود به مراکز تحصیلی عالی و دانشگاهی نیز نیاز به حمایت مالی خانواده بخصوص پدر داشته و دادگاه با احراز شرایط قانونی برای این گونه فرزندان نیز ممکن است نفقه‌ای در نظر بگیرد.

آیا پرداخت نفقه از سوی پدر به طفل حاصل از رابطه راه نامشروع هم تعلق می گیرد؟

در مورد طفلی که از راه نامشروع به دنیا آمده، باید گفت که اگر پدر او مشخص باشد، به لحاظ شرعی و قانونی موظف به پرداخت نفقه است، بنابراین نمیتوان با استناد به اینکه یک طفل، نامشروع است، از پرداخت مخارج و نفقه او شانه خالی کرد.

قابلیت طرح دعوی از ناحیه فرزندان بالغ غیر رشید در مشهد

آیا اولاد غیررشید (قبل‌از ۱۸ سالگی و یا قبل‌از صدور حکم رشد)‌که به ‌سن بلوغ رسیده و از تحت حضانت پدر یا مادر خارج شده‌اند، می‌توانند شخصا برای مطالبه نفقه، طرح دعوی نمایند یا خیر؟

رشد برای دعوی مالی جزء شرایط اساسی است. ولی در دعوای غیرمالی رشد ملاک نیست.

ماده ۱۲۰۸ قانون مدنی، در تعریف تعریف غیر رشید بیان میکند: «غیر رشید‌ کسی است‌ که تصرفات او در اموال و حقوق مالی خود عقلایی نباشد.»

در عین حال، همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، قانونگذار، در ماده ۱۲۱۰ قانون مدنی، بلوغ را اماره رشد قرار داده است؛ یعنی شخص بالغ (از نظر جنسی)، رشید محسوب میشود، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

به این ترتیب، فرزند به محض رسیدن به سن بلوغ، میتواند شخصا برای پیگیری و درخواست نفقه، اقدام کند.

در صورت شکایت فرزند از پدر به دلیل عدم پرداخت نفقه ،چه میزان نفقه تعیین میشود؟(مشاور حقوقی در مشهد)

با ثبت شکایت فرزند از پدر بابت نفقه در مراجع قضایی، روند رسیدگی به پرونده آغاز میشود و اگر پدر بپذیرد تا نفقه فرزند را به او بدهد، در رابطه با تعیین میزان نفقه دو راه حل وجود دارد:

  • پدر و فرزند با هم به توافق می‌رسند.
  • کارشناس میزان نفقه را تعیین میکند.

کار‌شناس معمولا با توجه به وضعیت اجتماعی پدر و نیازهای فرزند میزان نفقه را مشخص می‌کند که پدر موظف به پرداخت آن است.

طبیعتا هرچه قدر وضع اجتماعی و اقتصادی پدر بهتر باشد، میزان نفقه بیشتر خواهد بود.

مراحل شکایت از پدر در خصوص نفقه، مانند دیگر شکایت های مالی است. به این صورت که فرد با ارائه دادخواست، روند قضایی را شروع کرده و کار را از طریق دادگاه پیگیری میکند. توجه کنید که اکثر این شرایط، در میزان و نحوه پیگیری نفقه زن هم صادق است.

چنانچه در رابطه با قانون شکایت فرزند از پدر، سوال یا مشکلی داشتید، می توانید با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

شکایت از پدر و مادر به دلیل ضرب و شتم

بر اساس قوانین ایران، پدر و مادر حق تنبیه فرزندان خود را دارند. اما این تنبیه نباید از حدود عرف خارج شود، برای مثال، داغ کردن فرزند یا محروم کردن او از غذا، مواردی است که از لحاظ قانونی، جرم بوده و قابل پیگیری است.

علاوه بر این، در صورت کتک زدن فرزند توسط والدین یا فحاشی و توهین، امکان پیگیری و شکایت از طریق مراجع دادگستری وجود دارد؛ چرا که این کارها ذاتا جرم بوده و قانونگذار آنها را قابل پیگرد میداند. معمولا در این موارد، جرم و مجازات ضرب و شتم عمدی ثابت میشود.

نحوه شکایت از والدین در این مورد، مانند دیگر موارد شکایت کیفری بوده و از طریق ثبت دادخواست از طریق دفاتر خدمات قضایی و سپس ارجاع به دادسرا و دادگاه انجام میشود.