جرم نزول(وکیل حقوقی مشهد)

«پول نزول» یکی از بدترین نوع‌های پول حرام است و هر آن احتمال دارد داخل زندگی هرکسی بشود. علت ناخواسته‌اش هم این است که معمولا نمی‌دانیم چطور ممکن است دچارش شویم. یا در مواقع ضرورت، چه راه‌های دیگری برای خروج از یک بحران مالی داریم که لازم نباشد پیش هر کسی و با هر شرایطی دست دراز کنیم. مهم‌تر اینکه در اینطور مواقع، منافع زودگذری برای خودمان تعریف می‌کنیم که نزول گرفتن و نزول‌دادن را توجیه می‌کنیم؛ معامله‌ای که شرع و عقل به مخالفتش برخاسته‌اند.
نزول به چه صورت شکل می‌گیرد؟
ربا در فرهنگ معین اینطور معنی شده: «بیشی، افزون شدن، نشو و نماکردن، سود یا ربحی که داین از مدیون می‌ستاند و نسیه خریدن و فزون گرفتن.» عرب‌ها وقتی چیزی زیاد می‌شود و رشد می‌کند می‌گویند: «ربا الشیء». به این خاطر به مال افزایش یافته شده، ربا می‌گویند و خلاصه این که ربا یعنی دریافت زیادی در مبادله ۲ کالای هم جنس یا دریافت اضافی در قرض با شرط پیشین.
این نکته‌ها تعریف ربا را کامل می‌کند:
هر نوع اخذ اضافه بر قرض که از پیش مشخص شده باشد، ربا به‌حساب می‌آید و حرام است. لازم هم نیست این مازاد، حتما پول یا کالا باشد ولی این که بدهکار بدون شرط قبلی چیزی به طلبکار بدهد حرام نیست. حتی مستحب است هنگامی قرض را پس می‌دهیم هدیه‌ای هم همراه آن بدهیم.
ربا مصداق تعهد گرفتن ظالمانه است. به‌ صورت نمونه، وام گیرنده به‌خاطر نیازهای ضروری مجبور به دریافت آن شده باشد البته برخی علما معتقدند که جبران تورم ربا نیست. به این دلیل که جبران کاهش ارزش پول، ارزش اضافی حساب نمی‌شود. البته کاهش ارزش پول را باید دقیق و منصفانه حساب کنید. برای همین، در این موارد پیشنهاد می‌کنند که طرفین با هم مصالحه کنند.

 

 

علت های نهی از نزول چیست(مشاور حقوقی مشهد)؟

 

بر حرام بودن ربا در اسلام تأکید شده، اما بعضی از دلایل عقلی‌اش از این قرار است:
یکی از مهم‌ترین علت‌های حرمت ربا، فساد و نابودی اموال، کاهش فعالیت‌های تجاری و ایجاد رکود اقتصادی است. در واقع، رواج رباخواری معاملات و مبادلات اقتصادی را کم می‌کند. امام‌رضا(ع) می‌فرماید: «خداوند به این دلیل ربا را حرام کرد که این کار موجب فساد اموال می‌شود.»
ربا باعث می‌شود آدم‌ها هیچ انگیزه‌ای برای راه‌انداختن کار هم نداشته باشند جز سودجویی. سودجویی که اساس رابطه آدم‌ها باشد، همه به هم به چشم اسکناس‌های در حال حرکت نگاه می‌کنند. ضمن اینکه راحت‌ترین کار این است یکی که سرمایه‌ای دارد، بدون هیچ زحمتی بنشیند و سود پولش را بخورد.
مجازات نزول چیست؟(مشاور حقوقی مشهد)
اصل ۴۹ قانون اساسی درآمدهای ناشی از پول نزول و  ربا را غیرمشروع می‌داند. از طرفی هم ماده ۵۹۵ قانون مجازات اسلامی ربا را جرم می‌داند و برای آن مجازات درنظر گرفته. بخشی از متن ماده قانون این است: «… مرتکبین اعم از ربا دهنده، ربا گیرنده و واسطۀ میان آن ها، اضافه بر رد اضافه به صاحب مال، به شش‌ ماه تا ۳ سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق و نیز معادل مورد ربا به‌عنوان جزای نقدی محکوم می‌گردند.» جرم ربا با توجه به ماده ۷۲۷ از جرائم غیرقابل گذشت است. به این معنا  که جهت پیگیری این جرم لازم نیست فردی شکایت کند، جرم به محض اطلاع مراجع قضایی و انتظامی قابل پیگیری و تعقیب است.
حکم نزول گیرنده و حکم نزول دهنده چیست؟(مشاور حقوقی مشهد)
چه ربا دهنده و چه گیرنده و همینطور فردی که واسطه عمل رباست مجرم محسوب می‌شوند و هر یک به شش ماه تا سه سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق و نیز جزای نقدی معادل مال مورد ربا محکوم می شوند و همینطور ربا گیرنده باید مبلغ اضافه را به ربا دهنده بازگرداند.
ربا یکی از اموری است که در اسلام حرام شناخته شده است و برابر آیات قرآنی و روایات این عمل حرمت دارد.
برابر قانون هر نوع توافق بین دو یا چند نفر تحت هر قراردادی اعم از خرید و فروش، صلح و غیره که جنسی را با شرط اضافه با همان جنس معامله کنند یا زاید بر مبلغ پرداختی دریافت شود ربا به حساب می‌آید.
البته باید دقت داشت که هر افزایش مبادله را چه در پول و چه در جنس ربا نمی‌گویند بلکه ربا در دو حالت متصور است:

 

ربا در معاملات: ربا در معاملات دین صورت است که در صورتی که خرید و فروش به صورت جنس به جنس باشد و هر دو جنس از یک نوع باشد به نوعی که مردم عادی آن را یک جنس تلقی کنند مثل برنج با برنج یا خرما با خرما و … و این دو جنس از حیث وزن یکی باشند اضافه دریافتی ربا و حرام است.
ربای قرضی: در صورتی که در قرض چه پول یا جنس- به این گونه که پول یا جنسی را قرض کنند و قرار شود پس از مدتی با اضافاتی آن را بپردازد اضافه پرداختی یا دریافتی را ربا گویند.

سوالات متداول مجازات پول نزول(مشاور حقوقی مشهد)

پرسش: ربا چه هنگامی محقق می‌شود؟
پاسخ: برابر فقه و قانون تا هنگامی که وجه اضافی دریافت نشود ربا محقق نخواهد شد لذا صرف توافق به اینکه فردی وجهی را در قبال وجه اضافی به کسی بدهد این عمل جرم نبوده و ربا نیست ملاک اخذ وجه است.
پرسش: در صورتی کخ فردی جهت ربا گرفتن به رباخوار چکی بدهد چه وضعیتی پیش می‌آید؟
پاسخ: چنانچه که ثابت شود دارنده چک آن را به عنوان ربا دریافت کرده حق مطالبه وجه آن چک را نداشته و باید به صادر کننده مسترد کند البته باید دقت داشت تا هنگامی که وجه چک دریافت نشده است ربا محقق نمی‌شود.
پرسش: آیا ربا گیرنده و ربا دهنده هر دو مجرمند؟
پاسخ: چه ربا دهنده و چه گیرنده و نیز شخصی که واسطه عمل رباست مجرم محسوب می شوند و هر یک به شش ماه تا سه سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق و نیز جزای نقدی معادل مال مورد ربا محکوم می شوند و همینطور ربا گیرنده باید مبلغ اضافه را به ربا دهنده بازگرداند.
البته هر طمان ثابت شود که ربا دهنده در حالت اضطرار در مقام پرداخت وجه اضافی بر آمده است مجازات نخواهد شد.
پرسش: آیا در هر حالتی ربا دادن جرم است؟
پاسخ: همان گونه که در بند بالا اشاره کردیم در صورتی که دادن ربا در حال اضطرار باشد این عمل برای ربا دهنده جرم نیست و همینطور در صورتی که ربا میان پدر و فرزند و زن و شوهر باشد یا مسلمان از کافر ربا اخذ کند عمل آن ها از حیث قوانین کیفری جرم به حساب نمی‌آید.
پرسش: در صورتی که در قرارداد اجاره بین موجر و مستأجر توافق شود که در صورت تأخیر در پرداخت اجاره بها مستاجر باید مبلغی به عنوان خسارت بپردازد این عمل از مصادیق ربا به حساب می‌آید؟
پاسخ: خیر این عمل ربا نیست به ویژه آنکه این خسارت بر طبق شاخص بانک مرکزی باشد.
پرسش: در مورد جرم ربا آیا احتیاج به شاکی خصوصی است و اصولاً برای طرح دعوا به کدام مرجع قضایی باید رجوع کرد؟
پاسخ: جرم ربا از جمله جرایم غیر قابل گذشت است بنابراین جنبه عمومی آن برتر از جنبه خصوصی آن است و مقامات قضایی حتی بدون شکایت شاکی خصوصی مکلف به تعقیب و رسیدگی هستند و به صورت اصولی جهت رسیدگی به این جرم در مبادی امر دادسرای عمومی و انقلاب محل دریافت ربا صلاحیت رسیدگی دارد.
پرسش: در صورتی که اثبات شود ربا دهنده در حالت اضطرار مرتکب جرم ربا شده برای مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم باید دادخواست بدهد؟
پاسخ: به نظر می رسد که جهت رد اضافه دریافتی به صاحب مال احتیاج به تقدیم دادخواست نباشد و دادگاه حکم به رد وجه و مال اضافی به صاحب آن صادر خواهد کرد اما برای مطالبه سایر ضرر و زیان‌های ناشی از جرم مطابق اصول باید دادخواست حقوقی تنظیم کرد.