اثبات خیانت همسر(وکیل خانواده در مشهد)

تشکیل یک رابطه مشترک(ازدواج) با انعقاد عقد نکاح آغاز و با طلاق یا فوت یکی از زوجین پایان می یابد؛ ولی برخلاف قوانین جاریه و شرع مقدس که روابط پیش از ازدواج را قانونی و مشروع نمی داند، باید ریشه حل برخی از اختلافات را چه در زمان انعقاد عقد نکاح و چه در فرایند زندگی مشترک در روابط پیش از ازدواج جستجو کرد.

در تفکیک این فرایند باید به نوع ازدواج پرداخته شود که برخی بصورت سنتی به انتخاب والدین یا خانواده خود در این مسیر گام بر می دارند و برخی دیگر خود به دنبال شخص مناسب برای ساختن لانه گرم و پر احساس زندگی مشترک می گردند.

هر دو مسیر چالش ها و نگرانی های خاص خود را دارد که ممکن است پس از ازدواج نه تنها دامنگیر زوجین شود بلکه خانواده و دوستان ایشان را در یک چالش لاینحل قرار دهد؛ یحتمل شاید این امر نشأت گرفته از فقدان آموزش و تعلیماتی است که دختر و پسر باید قبل از ازدواج آن را فرا گیرند، در واقع ما گام اول تشکیل یک رابطه مشترک را با کمال سستی و ضعف در آموزش بر می‌داریم و در آن سوی داستان که دختر و پسر به مشکل بر می خورند و خواهان طلاق می شوند، به حکم قانون ایشان را ملزم به مراجعه به مراکز مشاوره یا انجام فرایند داوری که بسی زمان بر خواهد بود می کنیم.

در صورتی که اگر این مدت را به پیش از ازدواج و الزام دختر و پسر مبنی بر مراجعه به مشاوران متخصص خانواده در جهت آموزش صحیح تشکیل یک رابطه مشترک، استمرار آن و همچنین آگاهی دادن نسبت به حقوق و تکالیفی که دارند، اختصاص دهیم می تواند از تحقق بسیاری از سوء رفتارها، اختلافات و حتی تحقق جرایم کیفری پیشگیری شود.

بله در جرایم کیفری از قبیل ضرب و جرح زن توسط مرد، ترک انفاق و یا حتی روابط نامشروع که مصداق عامیانه خیانت محسوب می شود. یک انتخاب ناپخته می تواند با یک تصمیم عاقلانه حل و فصل شود اما الزامات قانونی یک سویه به نفع مرد، سردی و بی تفاوتی در روابط زناشویی، ضعف سیاست گذاری اجتماعی، فرار از پرداخت دین (حقوق مالی زن) و …. می تواند از جمله عواملی باشد که زن یا مرد به سوی رابطه نامشروع سوق پیدا کنند.

سخن کوتاه کرده و گام در تشریح این مسئله حائز اهمیت بر می‌داریم که چگونه رابطه نامشروع همسرم را اثبات کنم؟ چه مجازاتی در انتظارش هست؟ فرایند طرح شکایت را چگونه باید آغاز کنم؟

اینها بخشی کوچک از پرسش های گسترده زوجین است که با بزه خیانت به زندگی مشترک رو به رو هستند و در این نوشتار تلاش می شود تا در جهت پاسخگویی به سه پرسش کلیدی مطرح شده، آگاهی نسبی در این مسیر برای خواننده ایجاد شود.

خیانت، زنا، رابطه نامشروع(وکیل خانواده در مشهد)

پیش از بیان دلایل و مستنداتی که برای اثبات جرم خیانت یا روابط نامشروع لازم است، ابتدا باید میان خیانت، روابط نامشروع کمتر از زنا، و زنا تفکیک قائل شد.

خیانت مفهومی عام است که شامل روابط نامشروع کمتر از زنا، زنا و حتی تعاملات نامشروع زن یا مرد با زن یا مرد بیگانه می شود. برای مثال ممکن است مردی با زنی بیگانه صرفاً اقدام به ارسال پیام و نهایتاً گفتگوی تلفنی خارج از ضوابط عرفی و قانونی کنند که این خود نوعی مصداق خیانت به همسر است که البته اثبات آن با فرایند پیچیده همراه است.

روابط نامشروع عناوین کمتر از زنا شامل تقبیل (بوسیدن) یا مضاجعه (همبستر شدن یا همخوابگی بدون انجام دخول) را شامل می شود که قانونگذار مجازات تعزیری شلاق تا ۹۹ ضربه برای آن پیش بینی کرده است.

و در نهایت زنا که در خصوص زن و مرد متأهل و با داشتن شرایط مقرر در قانون مجازات اسلامی فصل حدود، زنا محصنه یا غیر محصنه با مجازاتی متفاوت پیش بینی شده است.که عبارت است از رابطه جنسی میان زن و مردی که علقه زوجیت میان آنها وجود ندارد

دلایل ثابت کننده خیانت همسر(وکیل خانواده در مشهد)

حال که تفکیک میان اصطلاحات خیانت، روابط نامشروع کمتر از زنا و زنا را آموختید به سراغ ادله اثبات جرم خیانت، روابط نامشروع یا زنا پرداخته می شود.

تفکیکی که از همین ابتدا میان ادله اثبات جرم خیانت باید قائل شد، میان بینه شرعی شامل اقرار، شهادت شهود و ادله قضایی مثل علم قاضی، امارات قضایی از قبیل پرینت پیامک، پرینت تماس یا حتی فیلم و عکس را شامل می شود.

اما شخصی که خواهان اقرار به زنا و خیانت به زندگی مشترک است باید چهار مرتبه با کیفیتی که قانون پیش بینی کرده است، اقرار کند که مرتکب زنا محصنه شده است.

 

ب- شهادت شهود: شهادت شهود نیز دلیل دیگری برای اثبات خیانت محسوب می شود اما شهادت شهود در جرم زنا یا حتی رابطه نامشروع، مشمول شاهد شرعی می شود که باید دارای ۹ شرط مقرر در ماده ۱۷۷ قانون مجازات اسلامی باشد از جمله عدالت، عدم اشتغال به تکدی گری، ذینفع نبودن در دعوا و … است.

شرایط دیگری که شهود شرعی برای شهادت بر زنا باید داشته باشند این است که چهار مرد یا سه مرد به همراه دو زن، با امور حسی از جمله شنوایی یا بینایی، ارتکاب زنا توسط متهم را دیده یا شنیده باشند.

در واقع صرف اینکه شهود شهادت دهند ” که ما دیدیم این زن و مرد رفتن در خانه یا اینکه ما می دانستیم در آن خانه کسی غیر از این دو نفر نبوده” که اینها هیچ کدام شهادت شرعی محسوب نمی شود اما بعنوان مطلع می توان اظهارات ایشان را شنید و کمک کننده علم قاضی باشد.

پ- علم قاضی: قاضی نیز می تواند با بهره گرفتن از شهادت شهودی که واجد شرایط شاهد شرعی نیستند، همچنین شنیدن اظهارات مطلعین و سایر ادله و امارات قضایی به این علم پیدا کند که بله میان متهمین رابطه نامشروع زنا برقرار شده است که البته قضات کمتر در جرائم منافی عفت صرفاً به علم خود متکی شده تا حکم بر محکومیت متهم به زنا یا زنای محصنه دهد.

ت- امارات قضایی: به هرگونه نشانه در جهت اینکه مرجع قضایی به تحقق جرم یا عدم تحقق آن علم پیدا کند گفته می شود برای مثال زنی مدتی به همسرش مشکوک شده است و تلاش می کند تا شواهد و مدارکی پیدا کند که شوهرش وارد رابطه نامشروع با زنی غریبه شده است. به پیامک های شوهرش دسترسی پیدا می کند و سریعاً اسکرین شات گرفته و برای خود ارسال می کند.

با گرفتن پرینت از آنها و داشتن شرایطی از قبیل خوانا بودن شماره ارسال کننده و محتوایی پیام، بعنوان یک اماره قضایی محسوب شده و می تواند مستند طرح شکایت قرار گیرد. یا در مثالی دیگر، مردی عکس های نامربوط از همسرش را به همراه مردی غریبه می بیند که این خود می تواند بعنوان یک اماره قضایی به منظور اثبات بزه رابطه نامشروع کمتر از زنا نه زنا مورد استناد قرار گیرد.

 

 مجازات خیانت به همسر(وکیل خانواده در مشهد)

با عنایت به تفکیکی که در بالا میان سه اصطلاح خیانت، روابط نامشروع کمتر از زنا و زنا قائل شدیم، در این بخش به تفکیک به مجازات هر یک پرداخته می شود.

الف- خیانت

فرض بگیرید مردی بدون اینکه ارتباطی فیزیکی با زنی داشته باشد، صرفاً در حد ارسال پیامک های عاشقانه یا تلفنی حرف زدن اکتفاء می کند و همسرش متوجه این موضوع شده و به تمامی این پیام ها که صرفاً ابراز احساسات بوده از قبیل عاشقتم، خیلی دوستدارم، تو نباشی زندگی برام معنی نداره و از این دست پیام ها، دسترسی پیدا کرده و پرینتی از این پیام ها هم گرفته است؛ در این صورت زن حتی با طرح شکایت رَه به جایی نمی برد چون این مستندات اثبات کننده روابط نامشروع کمتر از زنا نمی باشد و عملاً چنین شکوائیه هایی منتهی به قرار منع تعقیب می شود پس اگاه باشید و بدور از احساسات تصمیم گیری کنید.

ب- روابط نامشروع کمتر از زنا

مردی متوجه رفت و آمد مشکوک همسرش می شود، پس از گفتگوی دوستانه زن مرد را به باد انتقاد گرفته که تو به من شک داری خجالت نمی‌کشی اما بعد از مدتی مرد تصاویری از زنش با مردی غریبه با وضعیتی نامناسب پیدا می کند و همچنین به پیام های واتس اپ که گویای داشتن رابطه نامشروع هست، دسترسی پیدا می کند، در این صورت اثبات زنای محصنه امری محال است چون صرف تصویر یا پیام نمی تواند علم قاضی را به سوی داشتن رابطه نامشروع هدایت کند که در نهایت مجازات رابطه نامشروع ۹۹ ضربه شلاق است.

پ- زنا (زنای محصنه)

در فرضی که یکی از زن و مرد بتواند با بینه شرعی مثل شهادت شهود زنای همسرش را اثبات کند، در صورت نبود شرایط زیر، مرد یا زن زناکار به سنگسار محکوم می شوند (البته در شرایط فعلی سنگسار اجرا نمی شود و قاضی صادرکننده رأی با موافقت رئیس قوه قضاییه به اعدام تبدیل می کند)؛

زن و مرد باید در رابطه ازدواج دائمی باشند

 اموری از قبیل مسافرت، بیماری، عادت ماهانه و … مانع روابط زناشویی نشده باشد

قبل از دخول همسر شرعی خود، مرتکب زنای محصنه نشده باشد؛ البته در خصوص این مورد زانی یا زانیه محصنه به حد ۱۰۰ ضربه شلاق، تراشیدن موی سر و به مدت یکسال تبعید محکوم می شود.

در فرض دیگر زنی به فیلم رابطه جنسی شوهرش با زنی غریبه دسترسی پیدا می کند اما بیم و ترس این را دارد که قاضی این فیلم را نپذیرد در این شرایط فیلم می تواند بعنوان یک اماره قضایی قطعی که موجب اقناع قاضی و تحقق علم قاضی نسبت به زنای محصنه متهم می شود اما شرایط آن از جمله واضح بودن و تحقق دخول شرط است.

 

چگونگی شکایت خیانت

شکایت روابط نامشروع یا خیانت به زندگی مشترک از جمله جرائم منافی عفت است که روند تحقیقات مقدماتی در دادسرا را طی نمی کند بلکه مستقیماً به دادگاه ارجاع داده خواهد شد و دادگاه تحقیقات مقدماتی را انجام می دهد.

در همین خصوص اگر زن یا مردی که خواهان طرح شکایت علیه همسرش با عنوان روابط نامشروع یا زنا محصنه است، ابتدا باید مستندات و دلایل خود را بررسی کند صرف اینکه میرم شکایت می کنم و اونجا قسمش میدم که بگه رابطه نامشروع نداشته، بدتر شما را به دردسر می اندازد و اگر نتوانید موضوع شکایت را اثبات کنید، مصداق افترا و ایشان می تواند متقابلاً از شما شکایت کند. پس اولین گام بررسی مستندات و دلایل مطابق با توضیحات بالاست.

در دومین گام شاکی می تواند با مراجعه به کلانتری محل یا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شکوائیه خود را ثبت کند تا مرجع قضایی پس از بررسی مفاد شکوائیه و مستندات پیوستی، دستور انجام تحقیقات را صادر کند. از این جا به بعد، تمامی اقدامات قضائی به شما ابلاغ الکترونیکی خواهد شد.

نتیجه گیری

نتیجتاً تحقق جرم در جوامع شهرنشینی امری اجتماع ناپذیر است چه بسا به لطف بی کفایتی تصمیم گیرندگان یک کشور تبدیل به امری عادی می شود اما در خصوص اینکه خودمان چه اقدامی می توانیم انجام دهیم تا از وقوع جرم یا بزه پیشگیری شود باید آگاهی پیدا کنیم؛ آگاهی و دانستن اینکه گام در مسیر اشتباه گذاشتن ممکن عواقب جبران ناپذیری برای فرد بهمراه داشته باشد، خصوصاً خیانت به مقدس ترین تصمیم یک انسان که آن هم تحقق زندگی مشترک است. امید است که این نوشتار ماهیت آگاهی دهندگی داشته باشد تا اینکه مورد کاربرد قرار گیرد.