سوء پیشینه یا سابقه کیفری در قانون مجازات اسلام

حتماً برای شما هم پیش آمده که هنگام انجام برخی از کارهای اداری خود و یا  حتی استخدام در ارگان های دولتی و ثبت شرکت و از شما گواهی عدم سوء پیشینه کیفری درخواست شود و گاهی برخی از افراد از اینکه این گواهی چیست و شامل چه مواردی میشودهم اطلاعی ندارند.در نوشته زیر به بیان مفهوم سوء پیشینه ،سوء پیشینه برای استخدام و پاسخ به پرسش هایی همچون :سوابق غیر موثر چیست ،سوء پیشینه سرقت بعد از چند سال پاک میشود و … خواهیم پرداخت.

سوء پیشینه یا سابقه کیفری در قانون مجازات اسلامی(وکیل مشهد)

طبق ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ افرادی که مرتکب جرمی شوند و مجازات آنها به شرح زیر باشد دارای محکومیت موثر کیفری هستند و تا پایان این موارد نمی توانند گواهی عدم سوء پیشینه بگیرند.

گواهی عدم سوء پیشینه را میتوان از مراکز پلیس + ۱۰ درخواست کرد که حدودا ظرف یک هفته برای شما پست خواهد شد.

در ادامه متن ماده ۲۵ و مواردی که موجب سوء پیشینه کیفری می شوند درج خواهد شد. چنانچه سوالی در خصوص سوء پیشینه داشتید می توانید در قسمت مشاوره حقوقی مطرح نمائید تا به آن پاسخ دهیم.

مجازات سوء پیشینه کیفری(وکیل مشهد)

محکومیت قطعی کیفری در جرائم عمدی، پس از اجرای حکم یا شمول مرور زمان، در مدت زمان مقرر در این ماده محکوم را از حقوق اجتماعی به عنوان مجازات تبعی محروم می کند:

الف) هفت سال در محکومیت به مجازات‌های سالب حیات و حبس ابد از تاریخ توقف اجرای حکم اصلی.

ب) سه سال در محکومیت به قطع عضو، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه مجنیٌ‌ علیه باشد، نفی بلد و حبس تا درجه چهار.

پ) دو سال در محکومیت به شلاق حدی، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده نصف دیه مجنیٌ‌ علیه یا کمتر از آن باشد و حبس درجه پنج.

در غیر موارد فوق، مراتب محکومیت در پیشینه کیفری محکوم درج می‌شود لکن در گواهی‌های صادره از مراجع ذیربط منعکس نمی‌گردد مگر به درخواست مراجع قضائی برای تعیین یا بازنگری در مجازات.

سوء پیشینه
سوء پیشینه کیفری

یعنی مثلا اگر مجازات حبس یک سال برای فردی منظور شود، به دلیل اینکه جزو موارد بالا نمی باشد، در سابقه کیفری فرد منظور می شود. ولی اگر همین فرد به پلیس + ۱۰ مراجعه کند و درخواست گواهی عدم سوء پیشینه کند، ملاحظه خواهد کرد که در گواهی عدم سوء پیشینه ایشان چیزی به عنوان محکومیت درج نشده است.

جرائم قابل گذشت در سوء پیشینه کیفری(وکیل مشهد)

در مورد جرائم قابل گذشت در صورتی که پس از صدور حکم قطعی با گذشت شاکی یا مدعی خصوصی، اجرای مجازات متوقف شود اثر تبعی آن نیز رفع می‌شود.

در عفو و آزادی مشروط، اثر تبعی محکومیت پس از گذشت مدت های فوق از زمان عفو یا اتمام مدت آزادی مشروط رفع می‌شود.

محکوم در مدت زمان آزادی مشروط و همچنین در زمان اجرای حکم نیز از حقوق اجتماعی محروم می‌گردد.

با توجه به اینکه صرفاً محکومیت قطعی کیفری در جرائم عمدی طبق ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲محکومٌ علیه را درمدت های مقرر در ذیل این ماده از حقوق اجتماعی محروم می نماید، بنابراین در غیر موارد مذکور در بندهای ذیل این ماده محکومٌ علیه فاقد سابقه کیفری محسوب می گردد و لزومی به درج در گواهی صادره نیست و باید گواهی عدم سوء‌ پیشینه کیفری صادر گردد.