انواع نمونه دادخواست شکوائیه

اگر چه افراد تلاش دارند تا حد ممکن از حاشیه ها و حضور در دادگستری و مجامع قضایی دوری کنند اما در بسیاری از موارد لازم است تا برای باز پس گیری حق و حقوق خود به عملیات قضایی اقدام کنید. شمار زیادی از این مشکلات با ارائه نمونه دادخواست شکوائیه همراه می شود.

بهتر است که درباره اختلافات پیش آمده به وکیل پایه یک دادگستری مراجعه کنید و از وی در خصوص نگارش متن شکوائیه کمک بگیرید، این موضوع از آن رو اهمیت می یابد که وکلای مجرب و با تجربه با اشراف به قوانینی که دارند می توانند موارد واجب و لازم را ذکر کنند و از کلی گویی های نامناسب و همچنین پرداختن به جزئیات بی اهمیت دوری کنند.

متن نمونه دادخواست شکوائیه دارای بخش های مشخص و مجزایی است که باید به شکلی صحیح در کنار هم درج شوند. با این وجود ممکن است شکایت مورد نظر شما از جمله مسائل متداول باشد که در ادامه نمونه هایی از دادخواست هایی که می تواند نیاز شما را رفع کند آمده است. از جلمه آن ها می توان به متن نمونه شکوائیه خیانت در امانت اشاره کرد.

نمونه دادخواست شکوائیه چک بلامحل 

شاکی ………… به آدرس …………..

مشتکی عنه ………. به آدرس ……………….

ریاست محترم دادگستری ……….(مجتمع قضایی )

با سلام ،

توقیراً، به استحضار عالی می رساند :

۱- مشتکی عنه فوق …..، فقره چک به شماره ……………. مورخ ……….. از حساب جاری شماره …… عهده بانک ……. به مبلغ ……. ریال در وجه اینجانب (شاکی ) صادر نموده است .

۲- پس از مراجعت مکرر به بانک محال علیه چک فوق در تاریخ ………… منتهی به صدور گواهی نامه عدم پرداخت گردیده است .

۳- حالیه ، با تقدیم اصل چک و گواهی نامه عدم پرداخت و فتوکپی های مصدق از آنها :

اولاً : با استیذان از مواد ۱۸ و ۴۸ مکرر قانون آیین دادرسی کیفری ( در حال حاضر مواد ۷۴ و ۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری جدید مصوب سال ۱۳۷۸) تقاضای توقیف اموال مشتکی عنه موصوف و صدور تامین خواسته به میزان ……… ریال معادل وجه چک و ،

ثالثاً : با عنایت به مواد ۳و۷ قانون صدور چک مصوب سال ۱۳۵۵ و اصطلاحات بعدی در سال های ۱۳۷۲ و ۱۳۸۲ ، تعقیب کیفری نامبرده و صدور حکم بر محکومیت جزایی مشار الیه مورد استدعا است .

در ضمن ریال متعاقباً دادخواست ضرر و زیان تقدیم خواهد شد .

با تقدیم احترام

نام و نام خانوادگی (شاکی )


نمونه دادخواست شکوائیه هتک حرمت منزل

ریاست محترم دادگستری ……….(مجتمع قضایی )

با سلام ،

احتراما، به استحضار عالی می رساند :

۱- در مورخ……….. راس ساعت ………. صبح آقای (مشتکی عنه ) به اتفاق یکی از بستگان خود به درب منزل مسکونی اینجانب ……….(شاکی دعوی ) مراجعه کرده و بعد از مواجهه با توسل به زور مبادرت به ورود غیر قانونی به منزل و سپس ایراد صدمه عمدی نمودند .

۲- گواهی پزشک قانونی در خصوص ایراد ضرب عمدی به پیوست این شکواییه تقدیم است .

۳- لازم به ذکر است که ، فرد موصوف (مشتکی عنه ) دارای قرابت سببی و دادماد اینجانب می باشد .

۴- اکنون که چند ماه است که دخترم بنا بر سوء رفتار و ایراد صدمه عمدی ایشان اقامتگاه زوج را ترک و به منزل من مراجعت نموده ، نامبرده به قصد ضربه زدن و انتقام گیری اعمال نامشروع فوق را مرتکب گردیده اند .

۵- لذا ، نظر به مراتب یاد شده ، تقاضای رسیدگی ، تعقیب و مجازات نامبرده به اتهام ورود به عنف و ایراد صدمه عمدی و عند اللزوم انجام تحقیقات محلی را دارم .

با تقدیم احترام

نام و نام خانوادگی (شاکی )


نمونه دادخواست شکوائیه ایجاد مزاحمت 

بسمه تعالی

ریاست محترم دادگستری ……….(مجتمع قضایی)

با سلام ،

احتراما، به استحضار عالی می رساند :

۱- اینجانبه ………..(شاکیه دعوی ) در تاریخ ………. در پارک ……… واقع در …………. مشغول قدم زدن و گذراندن اوقات فراغت خویش بودم .

– در آن هنگام فردی به نام آقای ….. (مشتکی عنه ) به بهانه موضوع خواستگاری عالماً و عامداً و با دارا بودن سوء نیت ، مرتکب اعمال و حرکات ناشایست و غیر اخلاقی شد . به نحوی که اعمال مزاحمت و هتک حرمت اینجانبه را فراهم آورد .

۳- لذا نظر به مراتب یاد شده و استناد به ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات ) مصوب سال ۱۳۷۵ تقاضای رسیدگی و تعقیب و مجازات مشار الیه را دارم .

با تقدیم احترام

نام و نام خانوادگی (شاکیه )

امضاء

آدرس شاکیه : ….


نمونه دادخواست شکوائیه ایجاد مزاحمت تلفنی 

بسمه تعالی

ریاست محترم دادگستری ………. (مجتمع قضایی )

با سلام ،

احتراما، به استحضار عالی می رساند :

۱- اینجانب ………(شاکی دعوی ) مطابق عقد نامه رسمی (سند نکاحیه شماره ………..) زوج(شوهر) رسمی ، شرعی و دایمی بانو ……. می باشم . که به لحاظ حصول اختلاف فی مابین زوجه ام به منزل مسکونی پدرشان مراجعه نموده اند .

۲- برادر ایشان به نام آقای ……… ضمن تماس تلفنی به منزل اینجانب گاه و بیگاه اقدام به فحاشی و تهدید و استعمال الفاظ رکیک می نماید .

۳- از آنجایی که عمل خلاف شخص مزبور ، موجبات مزاحمت و سلب آسایش روحی اینجانب را فراهم آورده است

۴- لذا به استناد به ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات ) مصوب سال ۱۳۷۵ و به منظور جلوگیری از تجری شخص مشتکی عنه ، تقاضای رسیدگی و تعقیب و مجازات نامبرده ، ضمن استعلام از شرکت را دارم .

با تقدیم احترام

نام و نام خانوادگی (شاکی )


نمونه شکوائیه خیانت در امانت خودرو

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان

با عرض سلام و ادب

به عرض می رساند اینجانب خودرو … خود را به شماره پلاک … در تاریخ … به عنوان امانت به مشتکی عنه می سپارم اما وقتی در تاریخ مقرر از مشتکی عنه درخواست استرداد خودرو ی امانی را نمودم ایشان از استرداد خودروی مذکور سر باز زدند اینجانب برای پس گرفتن مال امانی اظهار نامه ای در تاریخ … به شماره … به ایشان ارسال کردم که به موجب آن مورد امانت از ایشان مطالبه گردید اما مشتکی عنه هیچ اقدامی جهت استرداد مورد امانی انجام ندادند فلذا با عنایت به ادله ی اینجانب که شامل اظهار نامه و شهادت شهود می باشد و به دلیل این که فعل ارتکابی ایشان دارای عنوان مجرمانه ی خیانت در امانت می باشد با استناد به ماده ی ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی تعزیرات و مجازات های باز دارنده تقاضای تعقیب کیفری و مجازات ایشان را دارم همچنین نظر به این که خسارت های وارد شده به بنده مبلغ … ریال است درخواست صدور و اجرای فوری دستور تامین خواسته را دارم.


نمونه دادخواست خیانت در امانت سفته

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان

با عرض سلام و ادب

 به عرض می رساند اینجانب در تاریخ … پس از تنظیم قرارداد کار با …، جهت حسن انجام کار سفته ای به مبلغ … ریال به کار فرمای خود به رسم امانت سپردم با گذشت مدت … که مدت قرارداد کار فی ما بین بنده و ایشان به اتمام رسید اینجانب حاضر به تمدید قراردادم نشدم و سفته ی مذکور را مطالبه کردم لیکن مشتکی عنه از استرداد سفته سر باز زد و اذعان داشت که سفته به دلیل جبران خسارت های وارده نباید مسترد شود در حالی که خسارت های مد نظر ایشان واهی می باشد. اینجانب اظهار نامه ای به شماره ی … و در تاریخ … به ایشان ارسال کرده و استرداد سفته را مطالبه کردم اما مشتکی عنه پاسخی نداده و اقدامی جهت همکاری در رابطه با این موضوع با بنده انجام ندادند لذا با توجه ادله ی اینجانب شامل اظهار نامه و قرارداد تنظیم شده و شهادت شهود می باشد و همچنین با نظر به این که فعل ارتکابی مشتکی عنه وجد وصف مجرمانه ی خیانت در امانت می باشد با استناد به ماده ی ۶۷۳ ی قانون مجازات اسلامی تعزیرات و مجازات های باز دارنده  تقاضای تعقیب کیفری و مجازات ایشان مورد استدعا می باشد.


نمونه دادخواست شکوائیه مزاحمت و سلب آسایش همسایه

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان