وکیل استرداد لاشه چک در مشهد

وکیل استرداد لاشه چک در مشهد مانند اینکه چک از راه ربا یا کلاهبرداری یا سرقت و … به دست آمده باشد، یا این ویژگی را به دلایلی که در ماده ۲۶۴ قانون مدنی بر شمرده است از دست داده است مانند اینکه مبلغ آن قبلا پرداخت شده یا منشأ صدور چک، مبایعه نامه ای بوده که با اقاله از بین رفته که در این صورت سند خالی از وجه شده است و باید به صادرکننده مسترد گردد.

وکیل استرداد چک در مشهد

دومین موضوع برای طرح دعوای استرداد لاشه چک این است که صادرکننده طی اظهارنامه ای یا پست دوقبضه سفارشی از دارنده، استرداد لاشه چک را خواسته باشد.
مراجع صالح برای رسیدگی به دعاوی چک
خواهان باید بداند کدام مرجع قضائی صلاحیت رسیدگی به دعاوی چک را دارند تا دعوای خود را به آن مرجع تقدیم نماید. برای شناسایی مرجع قضائی صالح ابتدا به بررسی موضوع صلاحیت می پردازیم:
صلاحیت ذاتی مراجع در رسیدگی به این دعاوی
قبل از تشکیل شوراهای حل اختلاف تنها مرجعی که از نظر ذاتی صلاحیت رسیدگی به دعاوی چک را داشت دادگاه عمومی حقوقی بود؛ ولی با تصویب قانون شوراها با توجه با مبلغ مورد خواسته خواهان مرجع صالح به رسیدگی به شرح ذیل خواهد بود.
۱٫ میزان خواسته دعوی (مطالبه چک) تا دویست میلیون ریال باشد: در این خصوص ماده ۹ قانون شوراها مقرر می دارد: «… قاضی شورا با مشورت اعضای شورا یک رسیدگی و مبادرت به صدور رأی می نماید: الف) دعاوی مالی تا نصاب دویست میلیون ریال …» بنابراین، اگر خواسته دعوی مطالبه چک تا ۲۰ میلیون تومان باشد باید دادخواست را به شورای حل اختلاف تقدیم نماییم.
۲٫ میزان خواسته دعوی (مطالبه چک) بیش از دویست میلیون ریال باشد: در این صورت به مجوز ماده ۱۰ قانون آیین دادرسی مدنی که اشعار می دارد: «رسیدگی نخستین به دعاوی، حسب مورد در صلاحیت دادگاه عمومی و انقلاب است…»  وکیل حقوقی مشهد باید دعوی خود را در دادگاه عمومی حقوقی بدوی طرح نماییم.

صلاحیت محلی در استرداد لاشه چک

مقنن در ماده ۱۱ قانون آیین دادرسی مدنی جدید قاعده ای برای صلاحیت محلی مراجع ذی صلاح مشخص نموده و مواد بعدی آن به استثنائات این قاعده پرداخته است؛ ولی با توجه به هدف این نوشته ما فقط قاعده و سلسله مراتب حاکم بر آن را ذکر خواهیم نمود و البته لازم است متذکر شویم که قواعد مربوط به صلاحیت آمره بوده و خواهان باید در تقدیم دادخواست آن هارا رعایت نماید و الا ممکن است وکیل استرداد لاشه چک در مشهد دعوای وی با قرار عدم صلاحیت دادگاه مواجه شود.
مرحله اول (اقامتگاه خوانده): دعوا باید در دادگاهی اقامه شود که خوانده در حوزه قضائی آن اقامتگاه دارد.
مرحله دوم (محل سکونت موقت خوانده): در ص.رتی که خوانده در ایران اقامتگاه نداشته باشد، دعوا باید در دادگاهی اقامه شود که خوانده در حوزه قضائی آن سکونت موقت دارد.
مرحله سوم ( محل استقرار اموال غیر منقول): در صورتی که خوانده نه اقامتگاه و نه محل سکونت موقت در ایران داشته باشد، دعوا باید در دادگاهی اقامه شود که خوانده در حوزه قضائی آن اموال غیر منقول داشته باشد.

مرحله چهارم (محل اقامت خواهان): در صورتی که خوانده نه محل اقامت، نه محل سکونت موقت و نه اموال غیر منقول داشته باشد، خواهان می تواند دعوا را در محل اقامت خود اقامه نماید. صلاحیت شوراها از نظر محلی از قاعده مذکور تبعیت می کند.

وکیل چک

البته بر اساس رأی وحدت رویه شماره ۶۶۸-۲۳/۳/۱۳۸۵ هیئت عمومی دیوان عالی کشور، خواهان یا وکیل چک در مشهد حق مراجعه به دادگاه های ذیل را جهت وصول وجه چک دارد:
الف) دادگاهی که در حوزه آن چک صادر شده است؛
ب) دادگاهی که محل اقامت خوانده در حوزه آن است؛
ج) دادگاهی که در آن حوزه چک به بانک ارائه و گواهی نامه عدم پرداخت صادر شده است.
ضمنا در حوزه شهر تهران چنانچه دادگاه های سه گانه فوق در تهران باشد، حسب بخشنامه رئیس محترم کل دادگاه های عمومی و انقلاب تهران، دادخواست در محل اقامت خوانده رسیدگی می شود.