استثنائات ارث (حبوه )

استثنائات ارث (حبوه ) : موضوعی که در این مقاله میخواهیم درباره آن به بحث وبررسی بپردازیم در خصوص یکی از استثنائات ارث به نام حبوه میباشد.
اصل در مسئله ارث این است که تمام وارث در جمع اموال متوفی از ایشان ارث خواهند برد و این از واجبات الهی است که به صورت کلی حکم و جزئی در منابع دینی ما از جمله قرآن بیان شده است.
اما از آنجایی که گفته‌اند هر اصلی استثنائاتی نیز دارد ، در نتیجه اصل مورد بحث ما نیز با یک استثنا روبرو است آن استثنا حبوه نامیده می‌شود .
حبوه پاره‌ای از یادگارهای پدر ازجمله ( شمشیر ، انگشتر، قرآن و…) که پس از فوت به پسر بزرگش می‌رسد.
در خصوص فلسفه وجود حبوه نظریات مختلفی بیان شده است مثلاً برخی می‌گویند چون پسر بزرگ موظف است نماز و روزه های قضا شده پدر را به جا آورد برای او در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید :وکیل ابطال وصیت در مشهد

حبوه
احکام حبوه :

۱- در حال حاضر دیگر از شمشیر کمتر استفاده می‌شود و باید به این نکته توجه کرد که سلاح شکاری شامل موارد حبوه نمیشود .

۲- این اموال در صورتی که پدربزرگ می‌رسد که ترکه میت منحصراً آنها نباشند در غیر این صورت باید این اموال بین همه وراث تقسیم شود.

۳- بزرگترین پسر ملاک است یعنی اگر بزرگترین فرزند متوفی دختر باشد و بعد ازآن پسری که از آن دختر کم سن تر است اما نسبت به سایر پسران بزرگتر است می رسد.

۴- اگر متوفی چند پسر هم سن چند قلو داشته باشد به صورت مشاء به مالکیت همگی در می آید.

۵- پسر باید در زمان فوت موجود باشد و اگر فرزند پسر در زمان فوت پدرش جنین باشد حبوه به او نمی‌رسد.

۶- از سایر بستگان مانند مادر و جد پدری نمی‌رسد و فقط از پدر به پسر بزرگ می رسد.

بیشتر بخوانید :قانون ارث فرزند فوت شده چیست؟

استثنائات ارث (حبوه )

آیا حبوه شامل موارد پرداخت دیون متوفی میشود؟

دیون متوفی بر همه مقدم است بنابراین اگر دیون متوفی انقدر زیاد باشد که لازم باشد این اموال نیز برای پرداخت دیون اختصاص داده شود این اموال به پسر بزرگ نمی‌رسد و متعلق حق طلب کار خواهد بود.
متوفی می تواند قبل از فوت نسبت به حبوه وصیت کند که در این صورت به وصیت عمل می‌شود مثلاً اگر وصیت کند که انگشترم را به فلان شخص بدهید دیگر به پسر بزرگ نمی رسد.
اگر شغل متوفی فروش وتذهیب قران ویا انگشتر فروشی باشد شامل حبوه است؟
منظور از قرآن و انگشتر ، قرآن و انگشتر مورد استفاده شخصی متوفی است حتی اگر تعداد آنها صدتا باشد اگر قرآن و انگشتری از شخص متوفی برجای مانده باشد که مورد استفاده شخصی او نبوده به همه وراث می رسد.

بیشتر بخوانید :سهم زن از ارث شوهر

منظور از شمشیر ، شمشیر مورد استفاده شخص متوفی است حتی اگر تعداد آن صد تا باشد که درزمان حاضر چندان موضوعیت ندارد. بنابراین اگر متوفی یک شمشیر تزئینی نگهداری می‌کرده این شمشیر به همه وراث می‌رسد.

آیا حبوه از سهم الارث کسر میشود؟

در نهایت اینکه رابطه به چیزی از سهم الارث پسر بزرگ کم نمی شود حتی اگر انگشتری گرانقیمت مانند الماس باشد چرا که گفتیم این حکم استثنایی است و ارتباطی با مباحث ارث ندارد.
در صورت نیاز به مشاوره حقوقی و وکیل متخصص ارث می توانید از طریق راه های ارتباطی با وکیل نادری تماس حاصل فرموده و از تجربیات ایشان در خصوص ارث و موارد مشابه بهره مند شوید.

بیشتر بخوانید :وکیل ارث در مشهد