انواع لایحه حقوقی

انواع لایحه حقوقی از جمله متون بسیار مهم و تاثیر گذار در روند رسیدگی به شکایات به شمار می روند. انواع لایحه حقوقی در روند پیگیری کار به دادگاه و قاضی ارائه می شوند. به طور کلی می توان گفت انواع لایحه حقوقی دارای انسجامی قوی و ارزش و اعتباری بسیار بالا می باشند. میزان این اهمیت تا جایی است که در برخی از موارد انواع لایحه حقوقی تاثیر مهمی بر نظر قاضی و همینطور اظهارات شفاهی و یا صحبت ‌های وکیل خواهد داشت. برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با این مطلب در ادامه به بررسی انواع لایحه حقوقی و گفته های مشاوره حقوقی در مورد قوانین مربوط به آن خواهیم پرداخت.

 

 

لایحه حقوقی چیست؟

قبل از آن که به سراغ معرفی انواع لایحه حقوقی برویم بهتر است تا ابتدا آشنایی مختصری با مفهوم لایحه ایجاد شود. بدین ترتیب تفهیم ادامه ی ماجرا و بررسی انواع لایحه حقوقی راحت تر صورت خواهد گرفت. همانطور که در ابتدا نیز بیان شد انواع لایحه حقوقی در قانون از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. اما چیزی که به چشم می خورد این است که مفهوم لایحه و انواع لایحه حقوقی کماکان برای بسیاری از افراد نا آشنا بوده و جزئیات آن را نمی دانند. برای برخی نیز آشنایی با این عنوان تا حدی است که نام آن را از رسانه های عمومی شنیده اند. همین موضوع باعث بروز اشتباهاتی در خصوص تفکیک لایحه ی حقوقی و دولتی خواهد شد. لذا بر آن شدیم تا از طریق مشاوره حقوقی به منظور ارتقا اطلاعات شما عزیزان در خصوص انواع لایحه حقوقی توضیحاتی را ارائه نماییم.

 

لایحه حقوقی در قانون چه کاربرد هایی دارد؟

پیش تر دانستیم که انواع لایحه حقوقی به طور کلی به دو صورت:

  1. پیشنهاد دولتی
  2. در خواست و دفاع

وجود دارد که در اینجا بحث ما بر سر لایحه حقوقی (درخواست و دفاع) می باشد.

در لایحه دفاعیه حقوقی، لایحه ی هر یک از طرفین به مراجع قانونی ارائه می شود. لایحه حقوقی بیشتر به صورت دفاعیه بوده وشخص لایحه را به منظور دفاع از خود به دادگاه ارائه می دهد. همچنین لازم به ذکر است که  که برای تفکیک و جدا سازی لوایح قانونی و دولتی، به انواع لایحه حقوقی که به دادگاه ارائه می شود در اصطلاح لوایح دفاعیه گفته می شود.

 

تنظیم انواع لایحه حقوقی به چه صورتی است؟ 

در این خصوص باید گفته که لایحه در قانون شکل ها و کاربرد های گوناگونی دارد. بدین ترتیب که:

لایحه ممکن است به صورت شکایتی باشد که از جانب طرفین به دادگاه ارئه می شود

لایحه ممکن است که به شکل پیشنهاد به مجلس ارائه شود

در این میان لوایح و پیشنهادات توسط مجلس بررسی شده و در صورت پذیرش به شکل قوانینی ارائه می گردند.

 

 

برای تنظیم انواع لایحه حقوقی به چه مهارت هایی نیاز است؟ 

برای نوشتن انواع لایحه حقوقی مهارت افراد بسیار مهم است. ضروری است تا فردی که انواع لایحه حقوقی را تنظیم می کند علاوه بر مهارت و تسلط در دانش حقوقی باید ویژگی های زیر را نیز داشته باشد:

بهرمندی از قلمی فصیح و گویا

توجه و دقت بسیار بالا به تمام پیچیدگی ها و موضوع درگیر پرونده

ضروری است تا یک لایحه نویس ماهر  قبل از تنظیم لایحه در جریان باشد که پرونده تا کدام مرحله پیش رفته است. در نتیجه خواهد توانست لایحه مربوط به آن مرحله را تنظیم نماید

توجه به حجم پرونده در تنظیم انواع لایحه حقوقی

توجه به زمان ثبت لایحه

 

انواع لایحه حقوقی برای تنظیم به دادگاه کدام اند؟

حال که با جزئیات و مقدمات ضروری در خصوص لایحه حقوقی آشنا شدید نوبت به آن رسیده که به معرفی انواع لایحه حقوقی بپردازیم. به طور کلی انواع لایحه حقوقی شامل موارد زیر می گردد که در ادامه به ارائه ی توضیحی پیرامون هر یک خواهیم پرداخت:

  • نمونه لایحه دفاع ازحقوق موکل

اگر چانچه شخصیبه حبس محکوم شده باشد و در میان تعداد مختلفی از شاکیان پرونده برخی این بین رضایت داده و بقیه رضایت ندهند ولی بعد از صدور رای آن ها نیز رضایت دهند مطابق با این نمونه لایحه دفاع از موکل امکان تخفیف در مجازات شخص میسر خواهد شد.

  • نمونه لایحه توهین و تهدید همسر

در مواردی که همسری از جملات زشت نسبت به همسر خود استفاده کند و یا این که او را تهدید نماید و در چنین شرایطی تضمینی برای امنیت جانی و مالی همسر وی نسبت به او وجود نداشته باشد، باید از نمونه لایحه توهین و تهدید همسر استفاده نمود.

  • نمونه لایحه برای مبلغ چک

از این لایحه می توان برای مطالبه ی مبلغ چک در تمام پرونده ها استفاده نمود

  • نمونه لایحه درخواست کپی از صفحات پرونده مربوط

در مواردی که وکیل یا شخص مورد نظر نیاز به کپی از اوراق پرونده مربوطه داشته باشد می توان از لایحه درخواست کپی از اوراق استفاده کرد.

  • نمونه لایحه دفاع از حقوق شوهر

چنانچه همسر فردی بدون دلیل خانه را ترک گفته و از دادگاه تقاضای حکم تمکین کند، در این شرایط می توان لایحه فوق استفاده کرد.

  • نمونه لایحه مجهول المکان اعلام نمودن خوانده

چنانچه خوانده نشانی دقیقی نداشته باشد و یا از نشانی ثبت شده نقل مکان کرده باشد، ضروری است تا نشانی دیگری از خوانده به دادگاه شود. در غیر این صورت دادگاه وی را مجهول المکان اعلام کرده و لازم است تا خوانده از طریق نشر آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار آگاه گردد.

  • لایحه دفاعیه

لایحه دفاعیه می تواند در مقام دفاع و یا در مورد درخواست ارائه گردد.

برای معتبر شدن و دفاع بهتر در مورد لایحه خود می توانید از ترکیب کلماتی مانند موارد زیر را در ضمیمه لایحه استفاده کنید:

  1. بخشنامه
  2. آئین نامه
  3. تصویب نامه
  4. دستورالعمل
  5. رای شورای عالی مالیاتی
  6. رای دیوان عدالت اداری