حق التحریر دفاتر اسناد رسمی

در اجرای ماده ۵۴ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، مهر ماه سال ۱۳۹۷ کارگروه تعیین تعرفه حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی در کانون سردفتران ودفتریاران تشکیل شد. کارگروه تعیین تعرفه حق‌التحریر با حضور اعضای هیئت مدیره و همکاران صاحب‌نظر در این حوزه در جلسات متعدد کارشناسی موضوع تدوین و پیشنهاد حق‌التحریر جدید را در دستور کار قرار داده و در نهایت و قبل از اتمام سال ۱۳۹۷ پیشنهاد کارگروه، جهت بررسی و تصویب، تقدیم هیئت مدیره شد.

در ادامه نیز هیئت مدیره وقت کانون سردفتران و دفتریاران با انجام بررسی پیشنهاد کارگروه تعیین حق‌التحریر و تطبیق آن با آخرین شرایط اقتصادی و با اعمال نظرات وارده از استانها، مبادرت به ارسال تعرفه حق‌التحریر پیشنهادی خود به سازمان ثبت اسناد و املاک کرد و مراحل بررسی موضوع در سازمان ثبت اسناد املاک کشور آغاز شد که موضوع به صورت مستمر از جانب مسئولان کانون سردفتران و دفتریاران پیگیری می‌شد.

کانون سردفتران اعلام کرد:

در جلسات کارشناسی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز، هم شرایط اقتصادی کشور در نظر گرفته می‌شد و هم به شرایط دشوار حاکم بر دفاتر اسنادرسمی چه از باب افزایش هزینه‌ها و چه از نظر کاهش درآمدها توجه می‌شد. از طرفی دیگر، همزمانی افزایش تعرفه حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی با بررسی طرح ارتقای اعتبار اسناد رسمی و افزایش صلاحیت دفاتر اسناد ‌رسمی باعث شد تا بررسی‌های بیشتری در سازمان ثبت اسناد واملاک صورت پذیرد که البته این مانع پیگیری مسئولان کانون نمی‌شد و حتی یکی از موضوعات مطرح شده در دیدار اعضای شورای عالی کانون‌ها با ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، بحث افزایش حق التحریر دفاتر اسناد رسمی بود.

کانون سردفتران در پایان اینگونه خبر داد که به نظر می‌رسد با توجه به اتمام جلسات کارشناسی موضوع در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به زودی شاهد ابلاغ تعرفه های جدید حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی باشیم.